Kilka pytań amatora o rdzeń toroidalny i nawijanie zwojów

Witam

Jestem laikiem w temacie elektroniki. Mam radio CB w aucie ale przy zapalonym silniku są duże zakłocenia. W necie znalazłem na to sposób ale jest tam kilka rzeczy dla mnie nie jasnych.

  1. Rdzen toroidalny - domyślam się że są różne średnice ale czy rdzeń o tej samej średnicy może byc gorszy lub lepszy ?? - na co zwrócić uwagę - ma być tam nawiniętych 30 zwojów tyryfilarnie - moze pordzicie mi jakis konkretny model ???

  1. Co to znaczy zwoje nawinięte tryfilarnie ?? Z tego co zrozumiałem to jest tak : nawijam równolegle na rdzeń 3 przewody (np. czarny czerwony i niebieski ). Na czerwony daje plus na czarny minus a wejscie i wyjście niebieksiego łączę. W rezultacie mam na wejsciu 2 przewody na wyjsciu 2 a ten trzeci ma złączone wejście i wyjście - proszę mnie poprawić jeśli głupoty piszę.

thx za odp

pozdr

Adrian

P.S Wstępnie szukałem na google ale nie specjalnie cos znalalem

Reply to
Adrian

Powitanko,

Zaklocenia moga leciec przez antene, albo przez zasilanie. Temat byl wiele razy omawiany na pl.rec.radio.cb, jest tez omowiony (link) na grupowej stronie

w FAQ, tam link prowadzi do:
snipped-for-privacy@4ax.com Ja kiedys mialem problem z audio w skodziance, puszczenie zasilania szeregowo przez uzwojenie wtorne jakiegos zwalonego trafa pomoglo.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

Musi to być rdzeń ferrytowy - rdzeń proszkowy z zasilacza ATX słabo się nadaje do tego celu.

Zanim zewrzesz trzecie uzwojenie podłącz taki dławik i sprawdź, czy zwarcie tego trzeciego uzwojenia nie pogarsza tłumienia zakłóceń...

Pawel "O'Pajak" napisał(a):

Pytanie było o sposób nawijania, też by mnie to bardzo interesowało.

Reply to
Piotr [PKi

Powitanko,

Groups.google twierdzi: Tryfilarnie = trzy jednakowe uzwojenia. Sposob laczenia w moim poprzednim poscie.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

dzieki za odp