Pomysł na przerzutnik

Witam Potrzebuję pomysłu, jak zrobić prosty układ, który przy każdym włączeniu zasilania zmieni stan wyjścia na przeciwny. Coś w stylu przerzutnika. Powinien pamiętać przez np. sekundę lub dłużej ostatni stan i po załączeniu zasilania zmienić na przeciwny. Musi być odporny na drgania zestyków i takie tam i najlepiej nie zabierać więcej miejsca niż SOT23-5. Zastanawiam się nad przerzutnikiem D single-gate. Ale w sumie to trzeba by pokombinować, bo co się dzieje po odłączeniu zasilania żaden datasheet nie powie. Poza tym pewnie będzie problem z drganiami zestyków.

Kiedyś widziałem gdzieś też pomysł na przerzutnik astabilny wyzwalany pojedynczym przyciskiem, który w uproszczeniu składał się z jednej bramki, nagatora lub bufora. Jakoś nie pamiętam gdzie to widziałem, ale raczej na okładce popularnego pisma elektronicznego - może RE. Kojarzy ktoś jak to wyglądało?

Nadmienię, że można próbować to zrobić na małym PICu, ale w tych małych (SOT23) nie ma EEPROMU, więc trudno zapamiętać stan. Właściwie chodzi o to by zapamiętać przez np. sekundę-dwie... właściwie w międzyczasie przyszedł mi do głowy pomysł zapamiętania w kondensatorze... ale wolę na jednej bramce :)

Oczekuję ciekawych propozycji.

Reply to
EM

Spinacz biurowy, EM snipped-for-privacy@poczta.onet.pl>!

A kto mówi o odłączaniu zasilania... :)

VCC podłączasz przez dwie diody do dwóch kondensatorów, jeden (duży) trzyma przez jakiś czas zasilanie przerzutnika, drugi (mały) trzyma przez chwilkę (żeby wyeliminować drgania styków) wejście zegarowe. Do małego możesz też równolegle podłączyć jakiś rezystor, żeby miał szansę się rozładować, do dużego - zależy od poboru prądu...

Reply to
Adam Wysocki

Adam Wysocki pisze:

W sumie tak Problemu jakie mogą się pojawić, to drgania zestyków zasilania. Dając kondensator pogarszają się zbocza i nie wiem czy będzie przełączać. Inny problem, to chyba taka prosta konfiguracja przerzutnika D jako dzielnika/2 nie daje możliwości ustalenia konkretnego stanu przy załączeniu - przy założeniu odłączeniu zasilania na dłużej. Ale mógłbym to przeboleć. Chyba trzeba wziąć w garść i popróbować. Pozdr EM

Reply to
EM

Spinacz biurowy, EM snipped-for-privacy@poczta.onet.pl>!

Więc bramka z wejściem Schmitta załatwi sprawę.

Zależy ile to jest "dłużej". Jak "duży" kondensator się nie rozładuje, to przerzutnik będzie cały czas zasilany, nawet jak odłączysz zasilanie na kilka sekund. CMOSy nie pobierają amperów.

Reply to
Adam Wysocki

Sprawa jasna, ale to jest dodatkowy układ - zalezy mi na miejscu.

Interesuje mnie jak się zachowa przerzutnik przy odłączeniu na dłużej. Ale to nie jest krytyczne.

Reply to
EM

Użytkownik "EM" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:foeuos$b98$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Zapewne jak każdym - stan zależy do egzemplarza Możesz wymuszać, jak ma kasowanie/ustawianie, ale nie chcesz.

Reply to
lwh

Testowałem na 74ACT74. Dodatkowo jedynie dioda i kondensator 1u separujące zasilanie. Efekty zadowalające. Teraz spróbuję zaopatrzyć się w pojedyncze przerzutniki SOT23-5 i wykonać finalne próby.

Reply to
EM