Pomiar napięcia za pomoca uP... ??

Witam,

Chcialbym wykonac uklad zabezpieczajacy przed calkowitym rozladowaniem akumulatora żelowego w pewnym urządzeniu. Jako, ze urzadzenie bedzie wyposazone w mikrokontroler 89c2051 lub podobny, pomyslalem, ze moze moglbym uzyc wbudowanego Analog Comparatora. Ale za nic niewiem jak sie do tego zabrac. Znalazlem gdzies uklad i program do pomiaru napiecia za pomoca tego komparatora ale mierzy napiecie tylko do

5V, a ja potrzebuje zmierzyc takie ok 12V - pytanie - jak to zrobic ? Moze uzycie tego komparatora nie jest dobrym pomyslem ?

Z gory dziekuje za odpowiedz.

Pozdrawiam Bartek

Reply to
Y.

Kolejny żartowniś na grupie? Dlaczego nie obniżysz napięcie dzielnikiem?

dziadek Ben

Reply to
dziadek Ben

Witam,

Zaden zart - ino sie kiedys uczyc nie chcialo ;-)) Niewiedziec czemu, jakos nie wpadlem na ten pomysl z dzielnikiem - chociaz to banalne. A pytanie dotyczylo po czesci sensu wykorzystania wbudowanego w uP przetwornika - nie budowalem jeszcze ukladu typu ''cut off" i poprostu chcialem rozwiac swoje watpliwosci.

Dziekuje ci dziadku dobra rada :-)

Pozdrawiam Bartek

Reply to
Y.

No a od czego są rezystory?? Dajesz dzielnik dwóch rezystorów i już masz niższe napięcie, ale proporcjonalne do napięcia na ten dzielink podanego. Czyli jeśli dzielnik zrobi Ci np. z 12V 3V, to z 8V zrobi Ci już tylko 2V. Sygnał z dzielnika podajesz na jedno wejście komparatora, a na drugie sygnał, z jakiegoś scalonego i stabilnego źródła napięcia odniesienia - czyli takie napięcie, które nie zależy od napięcia zasilającego. Musisz wcześniej ustalić próg przełączania i wyliczyć rezystorki i będzie cool!!

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Przepraszam za ironię ("Zapomniał wół, jak cielęciem był"). Pomysł wykorzystania wbudowanego komparatora analogowego jest jak najbardziej sensowny i godny polecenia. Życzę cierpliwości w eksperymentach programowych.

Pozdrawiam świątecznie dziadek Ben

Reply to
dziadek Ben

:-o A po co do tego procesor? Zawsze może się zawiesić i co będzie? Lepiej oddeleguj to zadanie to części czysto sprzętowej, a atmelkowi pozostaw inne rzeczy do roboty.

Zdecydowanie wystarczy źródło napięciowe, komparator (oba w jednym scalaku) i jakiś MOSFET do kluczowania plus może ze 2 rezystorki.

BTW: Taki mini-układzik jest wbudowany w każdy akumulator Li-ion do telefonu komórkowego, bo za mocno rozładowany Li-ion na miejscu zdycha.

Reply to
Adam Dybkowski

Można i tak! Ale z drugiej strony... Robię układy z uP od roku 1981 (trochę się już tego nazbierało...), niektóre pracują w bardzo trudnych warunkach (skrajnie silne pola elektromagnetyczne, zakłócenia impulsowe dużej mocy), ale jak dotąd żaden mi się nie wieszał! Dobrze zaprojektowany i oprogramowany układ nie może się wieszać sam z siebie. A jeśli jest to spowodowane uwarunkowaniami zewnętrznymi ... to od czego watchdog?

Pozdrawiam świątecznie dziadek Ben

Reply to
dziadek Ben

Watchdog to nie jest rozwiazanie. Tzn moze i starczy np do termostatu, ale juz niezbyt sobie wyobrazam np do sterowania posuwami.

Wiec pytanie - jak czesto twoje procki watchdog ratuje przed zwisem ?

Jak dotąd nie zauważyłem, żeby musiał ratować, użytkownicy również nie meldowali przypadkowych RESETów układu. Daję je na wszelki wypadek i żeby było zgodnie ze sztuką - lub jak kto woli "zgodnie z dobrą praktyką inżynierską".

ale juz niezbyt sobie wyobrazam np do sterowania posuwami.

Ja także. Odpowiadałem w kontekście "...zabezpieczenia przed calkowitym rozladowaniem akumulatora żelowego..."

Pozdrawiam dziadek Ben

Reply to
dziadek Ben