PN-EN 12464-1

Mógłby się ktś podzielić PN-EN 12464-1 Technika świetlna - Oświetlenie miejsc pracy ??? W firmie wymieniają oświetlenie, a ja "toczę boje" o ergonomię tego oświetlenia..... Projektant jakoś nie chce zauważyć kilku aspektów pracy przy komputerze wyposażonym w monitory crt przy jednoczesnym oświetleniu tego miejsca pracy świetlówkami. Jedyny problem, jaki widzi, to temperatura barwowa światła. Lepsze "rury"=problem rozwiązany. "....Zapłon elektroniczny? Przecież i tak miga 50 Hz..." Przy okazji: Są świetlówki o dłuższej poświacie luminoforu ?? Na tyle długiej, by migotanie ograniczyć???

Reply to
Marek

Marek napisał(a):

a wiesz, ze ta norma nie ma dzialania nakazowego w Polsce, a jedynie forme zalecen do ktorej moga, ale nie musza stosowac sie projektanci oswietlenia?

potrzebujecie zrodel sterowanych z f rzedu kHz i tyle.

Reply to
Psychik

Nie wiedziałem. Ja nie jestem specem od oświetlenia, jestem z zawodu elektronikiem. Tą normę potrzebuje po to, by przekonać projektanta, że ktos zauważył problem migotania światła. Przekonać projektana że świetlówka z elektronicznym zapłonem i sterowaniem nie miga 50 Hz, ale tyle, ile dostanie z przetwornicy. I że na starterze to w sumie nie 50, ale 100Hz....

Też tak myślę. I dobrzwe byłoby, gdyby projektant myślał tak samo.... PS. Ciekawe, jak przy takim ergonomicznym (dla oka i mózgu) oświetleniu będą wyglądać zakłócenia elektromagnetyczne (przetwornice...).

Reply to
Marek

ciach zawsze mzesz postawic sprawe na ostrzu noza ze jak dorobisz sie jakiegos schorzenia nuerologicznego to pozwiesz projektanta...

Reply to
PAndy

Nie rozumiem - kto zauwazyl, po co przekonac ?

W zaleznosci od konstrukcji przetwornicy dalej moze migac. Przetwornica daje kHz, ale zasilana dalej z pulsacja 100Hz.

Jako elektronik to lepiej podlacz fotodiode do oscylokopu i zmierz jak mocno :-)

Sun, 17 Sep 2006 19:15:04 +0200, na pl.misc.elektronika, J.F. napisał(a):

:) Ktoś=twórca normy zwrócił uwagę, by ograniczyć migotanie przy oświetlaniu stanowiska pracy z monitorem....

Tam nie ma żadnej filtracji ???

;))) A wiesz, zastanawiałem się czy czegoś takiego nie pokazac szefowi... ;)))) Czaserm najbardziej przekonuje "lekcja poglądowa";)) Zamiast oscyloskopu może być jakiś wzmacniacz mcz. Ale to już mniejszy efekt ;))

Reply to
Marek

Aha, czyli rozumiem ze walczysz o swoje. No coz, nigdy nie widzialem problemu w migotaniu to moze sie nie bede wypowiadal nad sensem.

No wiesz - w jednych jest, w drugich Chinczyki zaoszczedzili, w trzecich jest PFC ..

Moze byc nawet wiekszy - szef nie zauwazy ze to tylko 5% :-)

Naprawde ci przeszkadza takie migotanie ? I naprawde jest cos w normie ?

Ale wiele osób widzi :( i co ciekawsze:odczuwa. Zapytaj np znajomego okulistę, lub żonę, jeżeli jest okulistką ;)) Nie o swoje, bo ja tam bywam kilka razy w miesiącu. Tam pracuje kilkadziesiąt osób przy starych monitorach CRT.

Jak wyżej: nie mi.

Jest.

Reply to
Marek

ITU-R BT.1702

Reply to
PAndy

Mon, 18 Sep 2006 10:06:28 +0200, na pl.misc.elektronika, PAndy napisał(a):

Ciekawostka: w CIOP (instytut ochrony pracy) też mi o tym wspominali.... Właściwie powiedzieli wszystko, co jest w tej normie. Szkoda, że za normę musiałbym na e-normy zabulić. W sumie nie o swój interes walczę, a projektant powinien to znać....

Reply to
Marek