"pigułce"

Pan Maciek napisał:

Nie o to pytałem. Tylko o to, jak wyznaczone zostały te kolorowe łatki. Czy na ich granicach do odbioru wystarczy scalony tuner, czy potrzebny będzie taki audiofilski z cewkami.

Moja dobra pamięć ma dla mnie duże znaczenie. I chyba nie tylko dla mnie.

Chodziło mi o to, że wymagania względem odbiorników raczej rosną, a nie spadają. I że przemysł nadąża za nimi. Gdybyśmy zostali przy zakresach OIRT, to by pewnie było tam z dziesięć programów stereo. Stare odbiorniki by skwierczały i szumiały, ale nikt by się tym nie przejmował. Czy teraz też jest tak, że nowe scalone odbiorniki przewyższają normy stworzone dla starych drucianych? Wydaje mi się, że tak, ale pewności nie mam. Mapisałem postscriptum z nadzieją, że ktoś to potwierdzi (lub zaprzeczy), a nie żeby z czymś wyskakiwać.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

No i widzisz - to jest właśnie sedno mojego pytania. Nie musi być audiofilski z cewkami, tylko klasyczny tuner, jaki można kupić do analogówki za 25 zł. Z pewnością UKE nie analizuje porównań typów tunerów, tylko przyjmuje określony poziom sygnału na danym terenie. Teoretycznie nie jestem w zasiegu drugiego, słabszego MUX-a. Nie jest dla mnie przeznaczony według mapki ale mierząc poziom sygnału i właściwie dobierając antenę (wcale nie jakiś gigant Yagi-Uda) mogę go odebrać. Jeden nadajnik zapewnia mi świetną jakość cyfrowej TV na jednym MUX-ie a drugi, słaby dodaje do tego zawartość drugiego MUX-a. Chce jedno i drugie ale do drugiego jest potrzebny znacznie lepszy tuner albo dużo lepsza antena. Pewnie zaraz powiesz, że skoro nie jest dla mnie przeznaczony ten drugi MUX, to wszystko jest OK i dongle mają wystarczyć.

W zasadzie nadąża, tylko konia z rzędem temu, kto potrafi ot tak od razu podać który jest lepszy i nadąża. Wszystkie mają na papierze doskonałe parametry. Źle zestrojona głowica będzie dużo gorsza, niż najprymitywniejszy odbiornik scalony. Czy przy dobrym strojeniu będzie lepsza i czy to będzie znaczący zysk? Maciek

Reply to
Maciek

Pan Maciek napisał:

No to mam kolejne pytanie. Jeśli obecne nadajniki analogowe przestawimy na nadawanie w DVB-T (tak jak to jest w planie), to czy z odbiorem lepiej sobie poradzi analogowy tuner za 25 zł (przed zmianą), czy scalony kurdupel USB (po zmianie). Zdaje się, że kol. Atlantis ma jakieś obserwacje dotyczące tego porównania.

Czym się manifestuje mniej świetna jakość odbioru z tego drugiego?

Zaraz powiem, że skoro nie jest przeznaczony i daje w tym miejscu poziom sygnału poniżej tego określonego przez UKE, a mimo tego stosując różne zabiegi można z niego korzystać, to jest lepiej niż OK (bardzo proszę, żeby ktoś zadzwonił do dyżurnego polonisty i zapytał, czy "lepiej niż OK" to okropny pleonazm, z którym trzeba walczyć ogniem i mieczem).

"Panie, zabieraj mi to w cholerę, to nie działa, nic nie widać" -- tak będzie z tymi co nie nadążają, gdy DVB będzie już oficjalnie dostępne, a pokrycie pełne. Eksperymentator zawsze ma ciężko jak koń pod górę (nie tylko z rzędem, ale z pełnym wozem).

We wspomnianych wcześniej latach siedemdziesiątych brano pod uwagę głowice zestrojone w poniedziałek na pierwszej zmianie podczas akcji przekraczania planu dla uczenia VII Zjazdu PZPR. A także te, które przez dwadzieścia lat zdążyły się nieco rozstroić. Teraz jest o tyle łatwiej, że współczesny sprzęt jest stabilny w czasie. A czy da się

*skonstruować* odbiornik DVB-T o czułości lepszej od tych oferowanych w handlu? Pewnie się da, ale nie wiem na ile lepszy. I czy robienie tego w wersji strojonej będzie właściwym środkiem osiągnięcia celu.
Reply to
Jarosław Sokołowski

Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

Nadal nie rozumiesz - obraz jest zawsze taki sam w sensie przenoszonej informacji (jeżeli jest), bo to transmisja cyfrowa, tylko przy słabym poziomie sygnału częściej wystąpi pikseloza albo zacięcie. W tym momencie jest gorszy, bo zrywa transmisję. Tak można rozumieć gorszą jakość. Nie potrafie inaczej tego wytłumaczyć. Z silnego nadajnika w odległości 50km mam obraz na pojedynczym dipolu wewnątrz mieszkania. Ze słabego muszę wystawić na balkon antenę o większym zysku i na dodatek dokładnie skierować w stronę nadajnika.

Jaaasne. Dziwnym trafem większość ludzi zadowala się byle g... radyjkiem, odbierajacym przyzwoicie parę lokalnych stacji radiowych. Byle tylko w miarę zrozumiale trzeszczało. Nawet nie ważne jaka stacja. Producenci właśnie na nich najlepiej zarabiają, bo są w większości. Od dawna wiadomo jak zrobić dobry tor w.cz./p. cz. w radiu, tylko coraz trudniej znaleźć w sklepie takie radio. Techika poszła do przodu.

Tylko jeżeli otworzysz dowolną serwisówkę polskiego TV z tych lat, to obojętnie jaka tam była głowica, parametry czułości, szumów itp. były identyczne. Czy to polska ZTG65xx, czy zagraniczna na MOSFETach. Dziwne.

Ty ciągle wyskakujesz z super precyzyjną głowicą - jak pisałeś wcześniej "audofilską". Nigdy o nią nie pytałem. Pytam o porównanie przyzwoitej, typowej głowicy na elementach strojonych (jakie są robione od lat) z cyfrowym odbiorem w takim małym donglu. Głowica w. cz. do normalnego odbiornika TV, kosztująca za 25zł, bo za tyle kupowałem ostatnio w lokalnym sklepie, działa bardzo dobrze a nie sprawia wrażenia spejalnie wykonanej. Już tu kolega napisał, że producentom nie można wierzyć, bo jedni piszą o wyższości strojonej a drudzy o scalonej. Podał przykłady. Wiele urządzeń jest projektowanych byle było taniej a wcale nie lepiej, choć technologia umożliwia bardzo wiele. Brak czynności strojenia znacznie obniża koszt produkcji. Resztę się załatwi marketingiem - kliencie potrzebujesz tylko lokalnych MUXów. W typowych warunkach się sprawdzi a klient zwykle nie zapyta czy może być lepiej. Maciek

Reply to
Maciek

Pan Maciek napisał:

Co znaczy "częściej"? Jeśli sygnał jest wystarczająco silny, to nie powinien zrywać w ogóle. No, może poza takimi przypadkami, że wrona usiądzie na antenie albo zdarzy się oberwanie chmury.

Mam 30km do nadajnika. Multipleksy 100kW, 50kW i jeszcze dwa o nieznanych mi parametrach. Zrobiłem test na karcie "dwa w jednym" i takiej sobie antenie. Odbiór DVB-T zadawalający, sekunda pikselozy trafiła się raz na kilka godzin, ale wtedy lał deszcz. Dłużej nie miałem cierpliwości oglądać. To samo centrum nadawcze, ta sama karta (czyli ten sam tor w.cz.), transmisja analogowa (nie znam mocy nadajników) -- obraz zaśnieżony i w ogóle do chrzanu.

Od kilku lat słucham radia wyłącznie z Internetu. Stare radia jakie miałem, od przenośnych aż po (niegdyś topowego) radmora, ustawione w pobliżu komputera trzeszczały okrutnie. Gdy pierwszy raz przeczytałem o karcie radiowej PCI, pomyślałem sobie "to nie może działać". Ale jak kupiłem, to zmieniłem zdanie. Odbierała lepiej od wszystkiego co w domu było.

Że tak napisali? Nic dziwnego, za komuny wypisywali same kłamstwa.

Nie "super precyzyjną", raczej wręcz przeciwnie. "Audiofilską", czyli taką, co działa na zasadzie "bo przed wojną wszystko było lepsze, trawa zieleńsza, a radia na lampach i cewkach grały ładniej".

Tylko jak to porównać? Produkuje ktoś tunery DVB z głowicami o elementach strojonych? Co się dało, to zrobiłem. Porównałem odbiór analogowy i DVB na cyfrowej głowicy, bo taką kartę mam. Powównałem odbiór FM na cyfrowym tunerze i na takim z elementami strojonymi. W najlepszych warunkach do porównań, jakie mogłem osiągnąć, czyli w tym samym pomieszczeniu. Gdyby były jeszcze jakieś pytania do mnie, to chętnie odpowiem w ramach swojej wiedzy i możliwości.

Jak przy analogowym odbiorze był śnieg na ekranie albo trzaski w głośnikach, to faktycznie klient mógł nie protestować, albo można mu było wmówić, że tak być musi. Ale jeśli będzie miał permanentną pikselozę, to chyba nie uwierzy. I raczej nie trzeba mu wmawiać, że potrzebuje tylko lokalnych MUXów, bo przecież on naprawdę nie potrzebuje innych. Chyba że jest radioamator -- wtedy stawia na maszcie Yagi jak drabina strażacka, robi wzmacniacz antenowy chłodzony ciekłym azotem i wysyła nasłuchową kartę QSL z potwierdzeniem obejrzenia "Tańca z gwiazdami" do centrum nadawczego w ościennym województwie.

Jarek

Reply to
Jarosław Sokołowski

Jeszcze jedna kwestia mnie zastanawia. Może wiecie, kiedy w okolicy Krakowa można się spodziewać rozpoczęcia nadawania programów TVP?

Odkąd włączyli nadajniki temat zaczyna robić małą furorę wśród znajomych i członków rodziny, którzy do tej pory byli kompletnie niezorientowani w temacie. Początkowo wydaje im się, że "to nie dla nich", co nie chcą kupować "płaskiego telewizora" za > 1k zł. Informuję ich o alternatywach, ale zbyt wiele nie jestem w stanie powiedzieć. Jaki tunerek ze złączem scart, spośród tych dostępnych na Allegro za około 100 zł warto kupić?

Coś takiego się nada?

Nie padnie po miesiącu?

Sam zastanawiam się, czy nie kupić dwóch sztuk dla rodziców...

Reply to
Atlantis

Podobno nie, bo:

a) jak zaczną nadawać w HD (podobno były już testy) to nie będziesz miał obrazu. b) jak zaczną nadawać w AC3 (podobno były już testy) to nie będziesz miał dźwięku.

Sam chętnie się dowiem czy to są uzasadnione obawy.

Mirek.

Reply to
Mirek

W takich sprawach najlepszą strategią jest przeczekanie :-)

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

W dniu 2011-07-23 10:15, Mirek pisze:

A jaka to perspektywa czasowa? Parę miesięcy? Parę lat? Jesteś pewien, że tak po prostu wyłączą nadawanie ze standardową rozdzielczością i od razu włączą HD, czy może przez jakiś czas będzie leciało równolegle? AC3 będzie jedyną opcją czy dodatkowym streamem do wyboru?

Reply to
Atlantis

W dniu 2011-07-23 10:50, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

Tylko jak długo skoro w perspektywie dwóch lat i tak będziemy mieć do czynienia z wyłączeniem nadawania analogowego? Innymi słowy: Jak długo będzie można się cieszyć takim tunerkiem za 99 zł? :)

Reply to
Atlantis

Jak jestem pewien, to nie piszę "podobno". Nie odbieram jeszcze DVB-t, ale gdziesz czytałem, że jakiś mecz na polsacie szedł w HD, i posiadacze tunerków bez HD mieli ciemność. To samo z AC3 - coś tam gdzieś szło tylko w AC3. Nie chcę siać paniki, ale nawet jak będą to tylko emisje okazjonalne albo jak będzie jednak jakiś kanał w HD to może warto kupić coś lepszego.

Mirek.

Reply to
Mirek

Mam wrażenie, że desperujesz. Dekodowanie strumieni z dongla jest robione programowo i zależne jest od zainstalowanych kodeków. Straszny głąb z projektanta musiałby być, żeby zrobić to inaczej.

Teraz nie mówimy o donglach USB, ale o tych modułach siedzących w złączy scart zwykłego telewizora.

Może w takim razie jest jakiś SPRAWDZONY model takiego urządzenia, który obsługuje HD i AC3?

Reply to
Atlantis

Złącze SCART nie obsługuje HD, czyli potrzebowałbyś urządzenia, które strumień HD zdekoduje i przeskaluje do SD. Może to być trudne dla taniego odbiornika wtykanego do SCARTa.

Czyli sam widzisz, że innego wyjścia de facto nie ma. Mi chodziło o tanie pudełeczko, które umożliwiłoby moim rodzicom oraz siostrze oglądanie naziemnej TV cyfrowej na posiadanym przez nich sprzęcie. Mówimy tutaj o telewizorach CRT wyprodukowanych w latach dziewięćdziesiątych i na początku XXI wieku. O HDMI albo DVI można więc zapomnieć, jedyna opcja to scart.

Moja rodzina (w przeciwieństwie do mnie) nie najmniejszego technicznego zacięcia. Nie wchodzi w grę zakup nowego telewizora (a co dopiero mówić o kilku sztukach). Natomiast takie pudełeczko za 100 zł jeszcze przejdzie. Nie wspomnę już o tym drobiazgu, że takie rozwiązanie s końcu zapewni coś, co do tej pory było Świętym Graalem - porządny odbiór. W mojej okolicy po prostu nie dało się dobrze odebrać sygnału analogowego. Po przetestowaniu paru różnych anten i wzmacniaczy zawsze stwierdzaliśmy, że jeden kanał chodzi lepiej, inny gorzej, zawsze jednak jest jakieś śnieżenie. DVB odbiera idealnie, tak więc nawet na starym telewizorze CRT uzyska się efekt, który wcześniej był czymś nie do pomyślenia - jakość porównywalną z DVD podpiętym do tego samego odbiornika.

Reply to
Atlantis

W dniu 2011-07-23 13:19, Atlantis pisze:

Dwa dni temu stałem się posiadaczem takiego oto tunera:

na razie jestem naprawdę zadowolony. Jakość obrazu super, bardzo proste programowanie nagrania, EPG, timeshift, odtwarzacz multimediów. Z instalacją i obsługą poradzi sobie dziecko z pierwszej klasy.

Sprzedaje to Dipol, piszą że obsługuje sygnały HD, dekoduje AC4, AAC, etc. Z obserwacji forum

wynika, że firma dba o klienta i w nowych wersjach firmware'u wprowadzane są opcje, których potrzebują nabywcy.

Niestety cena nieco wyższa.

Reply to
JK

JK pisze:

Pewnie to dokładnie to samo, co pod swoją marką rozprowadza RWT:

na allegro chyba po 129, jakiś nowy firmware też jest do ściągnięcia.

Reply to
ajt

Dnia 23-07-2011 o 13:19:17 Atlantis snipped-for-privacy@nospam.pl napisał(a):

Ja nie rozumiem tego ale wynika że ty masz inny internet od mojego, bo chwila poszukiwań i masz 3 urządzenia

kolejny krok to przejżenie kilku for i sprawdzenie opini, trudne? Nie, ale trzeba chcieć a nie czekać aż ktoś poda na tacy.

Reply to
janusz_kk1

Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał: [...]

Głąb albo marketingowiec.

Reply to
AlexY

On wcale nie jest taki tani właśnie :-). Przy cenach zewnętrznych tunerów z HDMI na poziomie 150 zł te 99 to nie jest mało... Mam w biurze jeden z pierwszych tunerów MPEG4 Globo, jeszcze bez HDMI. Dekoduje HD, przeskalowuje i wpuszcza bez problemu do Scarta. Jeśli dobrze pamiętam to te wynalazki wtykane do Euro mają bardzo podobny, jeśli nawet nie ten sam chip i soft. Czyli duża szansa że będzie działało i odtwarzało kanały HD :-).

Reply to
Robert_J