Miernik napięcia

W dniu 2023-03-11 o 09:34, Janusz pisze:

Kiedyś to był argument, ale nie dziś. Od czego:

Można skopiować całą czyjąś wypowiedź aby zrozumieć o co biega. Można całą swoją wypowiedź wpisać i dostać tłumaczenie. Czasem powstaje coś, co nie całkiem mi pasuje, ale nie wiem, czy to ja mam rację, czy google. Często posługuję się nim aby znaleźć odpowiedniki słów czy zwrotów. I często są one lepsze niż napisałbym samodzielnie. Na pewno czytanie i pisanie na forum KiCada podnosi moją (wcale nie biegłą) znajomość angielskiego.

Najwięcej angielskiego nauczyłem się jak czytałem instrukcję do Commodore-64. To była gruba książka. Czytanie ze słownikiem zajęło by mi wieki, bo co czwartego słowa nie rozumiałem. Nie używałem więc słownika i starałem się zrozumieć słowa z kontekstu. Gdzieś dopiero w połowie książki wykrystalizowało mi się co oznacza 'screen'.

Dobrze rozumiem angielski elektroniczny, ale w restauracji nie umiałbym absolutnie nic zamówić.

Mój pierwszy kontakt z normami EMC (2002) był taki, że napisałem do PKN, że w normie (polskiej) jest błąd bo pewien fragment jest kompletnie nielogiczny. Tego samego dnia dostałem odpowiedź, że wszystko było wielokrotnie sprawdzane przez ekspertów więc błędu na pewno nie ma, ale w załączeniu dostałem kwestionowaną przeze mnie stronę w wersji oryginalnej. Wtedy dokładnie napisałem gdzie zrobili błąd skutkujący całkowitym pozbawieniem sensu wypowiedzi. Bardzo długie zdanie (4 albo 5 linijek na całą szerokość A4 było jednym zdaniem). Konstrukcja typu "You can assume that something ... provided that... unless not..." I w każdej z tych ... też były jakiś złożenia i czasem przeczenia. Jakiś idiota pisał ten oryginał....

Na temat jak google tłumaczy.... Ostatnio na forum ktoś nowy nie rozumiał ostrzeżenia: "Silkscreen clipped by solder mask:". Zrobiła się krótka dyskusja jak to napisać tak, aby każdy zrozumiał. Każdy, czyli:

- początkujący,

- ktoś, dla kogo angielski nie jest pierwszym językiem. Ktoś sugerował, żeby zamiast pisać o solder masce pisać o exposed copper. Ktoś inny, aby nie pisać exposed copper tylko bare copper. Napisałem, że exposed jest dla mnie jasne, a musiałem użyć google translatora aby zrozumieć słowo bare bo nigdy go nie spotkałem, a dla nich jest ono oczywiste.

Chciałem sprawdzić, co google translator napisze mi gdy będę chciał określić odkrytą miedź. odkryty = outdoor, odkryta = discovered, odkryta miedź = discovered copper, miedź odkryta = exposed copper, ale mimo tego samego początku: odkryta miedź przez soldermaskę = exposed copper by soldermask czyli jak do (według niego) discovered copper dodam kontekst soldermaski to zmienia discovered na exposed.

Google tłumacz szukając odpowiedniego słowa 'rozumie' (w jakimś stopniu) kontekst wypowiedzi. Dlatego jak szukam tłumaczenia jakiegoś polskiego zwrotu nie wpisuję samego zwrotu, ale tak, aby kontekst był jasny. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

sobota, 11 marca 2023 o 15:27:34 UTC+1 Piotr Gałka napisał(a):

Można se dograc translator wtyczkę do przeglądarki. Zaznacza się myszą tekst, po czym wyskakuje ikona translatora. Klika się ikonę i w małym oknie wyświetla się tłumaczenie. Trza sobe poszukać wtyczki do swojej przegladarki.

Usuniecie warstwy opisu z pól lutowniczych?

Reply to
alojzy nieborak

W dniu 2023-03-11 o 14:33, Trybun pisze:

Bo tak jak pisałem za niskie, u siebie mam około 8V.

Jeden mux jedna częstotliwość.

Bo są inne częstotliwości, jednostka sieje jakimiś harmonicznymi i ta jedna 'wchodzi' ci w odbiór.

Sa dwie szkoły, Falenicka i Otwocka :) bo inaczej by za prosto było, jeśli to harmoniczna to niewiele zrobisz filtrami bo też stłumisz swój sygnał, tu pomoże dobra kierunkowa antena Yagi, im większa (dłuższa) tym lepsza, może się nawet bez wzmacniacza obejdzie, wystarczy sam symetryzator. A jeśli ta jednostka sieje sygnałem ale nie w twojej częśtotliwości tylko zbliżonej to może zatykać wzmacniacz, jest przesterowany i wtedy też będzie podobna czkawka. Rady wtedy są dwie, inny wzmacniacz, może słabszy ale taki co ma filtry pułapki na wejściu, ten co dawałem link jakies tam ma i nawet podają jego charakterystykę, wtedy powinien wytłumić sygnały z poza pasma, ale gwarancji nie ma. Albo lepsza antena czyli jak wyżej napisałem. Antena najlepiej na określone kanały, im węższy zakres odbioru tym lepiej, jak trzeba inny mux dalej oddalony to lepiej dać odrębną antenę i połączyć je sumatorem antenowym lub zwrotnicą.

Reply to
Janusz

W dniu 2023-03-11 o 16:22, alojzy nieborak pisze:

Tak. To jest ostrzeżenie, bo zazwyczaj oznacza nieprawidłowe umieszczenie jakiegoś tekstu. Jak potem ktoś generując gerbery nie każe przyciąć opisu soldermaską to w gerberach będzie farba na padach. Nie każda płytkarnia wytnie.

W Protelu 'od zawsze' na warstwie opisów miałem też zaznaczoną biegunowość (np. kreska przez pin katody diody, czy ukośna kreska przez pin 1). Nie miałem tam dość warstw aby to zrobić inaczej. W KiCadzie też mi brakuje warstw i oznaczenie biegunowości mam tak, że potem muszę blokować ostrzeżenia bo miałbym ich na dzień dobry kilkadziesiąt.

Nasze płytki były zawsze bez warstwy opisów (w ogóle jej nie wysyłaliśmy). Ale raz to przeoczyłem i odpowiedni gerber został wygenerowany i trafił do płytkarni no i przez niektóre pady szła kreska farby. Na tej warstwie stosowałem wyłącznie linie o grubości 1 mils. Jakiś automat pewnie im to pogrubił do jakiegoś minimum. Mimo, że kreseczki były cieniutkie to jednak sprawiały problemy przy lutowaniu rozpływowym. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 13.03.2023 o 15:35, Janusz pisze:

...podpowiem, że Trybik zataił iż mieszka < 60km w prostej linii od nadajnika (sytuacja horyzontalna). Resztę sobie dopowiedz.

Gdzieś w wątku podałem linka do mapki :)...Generalnie to on powinien zrobić, ale cusz...ignorancja u niego to podstawa dyskusji.

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

W dniu 10.03.2023 o 13:41, Piotr Gałka pisze:

Sorry, żeby Ci odpowiedzieć i zrozumieć sam siebie, co miałem wtedy na myśli, muszę się wprowadzić w odpowiedni stan melanżu :D...może wieczorem?

To spróbuję. Nie zajarzyłem wczesniej że piszesz o hermetycznym forum, myslałem, że to ogólnie elektronika i jak zobaczyłem rozmowy o dziurkach...to mi się skojarzyło z kretami :) Dalej nie wnikam.

Pozdrówka.

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

W dniu 13.03.2023 o 16:45, LordBluzg®🇵🇱 pisze: [...]

Edit:

Melanż się udał i generalnie zgadzam się z samym sobą (synchronizacja stanu udana) :) Nie używam "KiCada"...bo w sumie przestałem projektować, odkąd pojawiły się gotowce w sensie modułów (viva Chiny). Czasem jednak odpalam jakiegoś "pająka"...ale chwytam się uniwersalnych płytek, jesli mam taką potrzebę. To tak w kwestii wyjaśnienia. No cóż, rozwija się tu i ówdzie...więc korzystam ale produkcji/fabryki już nie przewiduję u siebie :)

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

W dniu 2023-03-13 o 22:52, LordBluzg®🇵🇱 pisze:

Ja nawet do uniwersalnych uzywam kicad-a bo łatwiej rozmieścić elementy i łatwiej sie połączenia robi, mniejsza szansa pomyłki.

Reply to
Janusz

W dniu 13.03.2023 o 23:07, Janusz pisze:

E...wolę twórczą własność/własną twórczość :D Lata doświadczeń :D...OK, nie projektuję w SMD. Czyli po staremu/łapkami. I tak muszę to namalować i wytrawić. Ja się już nie mylę :D

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

W dniu 2023-03-11 o 15:27, Piotr Gałka pisze:

taką sieczkę że głowa mała. Oczywiście używam tłumacza ale żeby tak sobie poczytać to upierdliwe jest, muszę wtyczki poszukać o której wspomniał Alojzy, bo niektórych stron tłumacz nie chce tłumaczyć.

To na pewno by się przydało, ale znowu, mam swoje lata i jak w młodości się nie nauczyłem to tym bardziej na starość się nie nauczę.

Mam tak samo, mam sąsiada Anglika z którym ledwo się dogadam, albo mi sie tak wydaje że go zrozumiałem :)

Jest opcja w kicadzie żeby 'odejmował' opisówkę od maski i wtedy napisy nie 'wchodzą' na pola lutownicze.

Reply to
Janusz

W dniu 2023-03-11 o 16:22, alojzy nieborak pisze:

Dzieki, poszukam do opery.

Reply to
Janusz

W dniu 13.03.2023 o 23:15, Janusz pisze:

LOL :D

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

Janusz napisał(a):

Przy czym jedna wtyczka np. pod fajerfoksem tłumaczy cały tekst, natomiast inna wtyczka pod inna przegladarkę tumaczy tylko okreslona ilość znaków.

Tak to wygląda:

Pewnie podpięte pod gógloski (marny) transator. Być może są już inne lepsze rozwiązania.

Natomiast pedeefy gazet o elektronice jeśli są zabezpieczone przed kopiowaniem traktuję tym

następnie wybrany fragment kopiuję se tu:

alojzy nieborak

W dniu 13.03.2023 o 23:43, alojzy nieborak pisze:

Wystarczy Chrome i ma to w defaulcie...no chyba, ze ktoś jest PiSiorem i nie znosi Chrome :)

Mozesz odejść.

Głosuj na PiS!

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

LordBluzg®🇵🇱 napisał(a):

Bardzo możliwe. Ja jednak nie mam chrome. Kiedyś pewnie miałem, ale widocznie coś mi nie pasowało i nastąpiło rozstanie.

alojzy nieborak

W dniu 13.03.2023 o 23:53, alojzy nieborak pisze:

Wiem :]

Bo Chrome nie jest "prawicową szmatą" ale według PiS jest lewicową szmatą, tylko dlatego, ze jest "amerykański" :D

BTW, Opera jest CHIŃSKA :D

Tak wiem, że jesteś zmanipulowany. Nic nowego :) To credo Twojego istnienia. Zorza polarna, Matka Boska, Jezus Chrystus Królem Polski + żołnierze Maryi :D Jarosław Zawsze Dziewica...itp :D JP2 w szkole...

Rozumiem twój bul :D

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

W dniu 2023-03-13 o 23:43, alojzy nieborak pisze:

Ok dzięki :)

Reply to
Janusz

W dniu 2023-03-13 o 23:28, LordBluzg®🇵🇱 pisze:

Widzę że masz jakiś problem emocjonalny.

Reply to
Janusz

W dniu 2023-03-14 o 00:05, LordBluzg®🇵🇱 pisze:

Norweska.

Reply to
Janusz

W dniu 13.03.2023 o 15:35, Janusz pisze:

Wszystkie tunery jakie znam mają opcję włączenia pięciowoltowego zasilania anteny. Może ono w ogóle do czegoś się przydać?

Jasne, tylko użytkownik ma dylemat co tu zrobić w takiej sytuacji. Samo wzmocnienie lub obniżenia mocy sygnału będzie rzutowało na wszystkie MUXy. A np.  MUX nr 8 ma nikczemna wręcz moc nadawania, przykładowo - ten z zakłóceniami ma moc 100 a nr 8 - 14KW.

No tak, jak widać pozostaje tylko protest i żądanie zamknięcia bazy,. Ciekawe czy polskie prawo w ogóle przewiduje jakieś "szkody wojskowe", tak żeby można było się ubiegać o odszkodowania za szkody jakie się ponosi na skutek ich działalności..

Reply to
Trybun