L~adowalne baterie alkaliczne

No i okazało się, że są! Kanadyjska firma Pure Energy produkuje "ładowalne baterie alkaliczne". Rozwiązanie opatentowane jest pod nazwą RAM (Rechargeable Alkaline Manganese). Cechy użytkowe: Napięcie: 1,5V — Trwałość: 100-500 naładowań • 7 lat ważności na półce • Praktycznie odporne na efekt samorozładowania: po roku tracą zaledwie 4% zmagazynowanej energii

Przedstawicielem producenta w Polsce i w regionie CEE jest PLATINET SA

Jedyną słabością baterii Pure Energy jest konieczność używania specjalnych ładowarek, innych niż do akumulatorów NiMH – inna jest charakterystyka ładowania. Choć oferowane przez f-mę Pure Energy ładowarki dedykowane do tych baterii — są też przystosowane do "obsługi" ogniw Ni-MH'owych, jednak nie udało mi się w takich znaleźć jakichś zachęcających parametrów, wielofunkcyjności, cechującej zaawansowane ładowarki do "zwykłych" akumulatorków.

Reply to
(c)RaSz

Pewnie że są. Ale ten news to chyba trochę przeterminowany.Na alledrogo kupiłem takie akumulatorki w zeszłe wakacje.

MArek

Reply to
ToTylkoJa

W ameryce byly z 10 lat temu. Wycofano z produkcji, bo ciekly podczas ladowania. Oraz po ladowaniu

A.L.

Reply to
A.L.

Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 16 Oct 2015 17:37:07 +0200 doszła do mnie wiadomość <562119a5$0$27528$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl> od " \(c\)RaSz" <NO_SPAM snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> :

Mam kilkanaście sztuk tych ogniw, nie polecam. Kilka ładowań i do kosza(może coś teraz polepszyli, ale nie mam ochoty sprawdzać), w dodatku szybko wysrywają jakimś białym nalotem. Co do ładowarki, to podawałem linka:

recenzjach dobrze wypada. Teraz szukam jakiegoś koszyka z wyprowadzonymi przewodami(do ładowania ogniw z EP), ewentualnie rozbiorę i dolutuję klipsy na przewodach.

Tak na marginesie, mam niedaleko pewien znany bazar,jak się tam udaję, to czasami sprawdzam w ręku wagę ogniw(18650 lub te do EP), 99% tego szajsu jest pusta w środku(nawet piasku już nie dosypują, wrażenie takie, że mam w ręku plastikową rurkę wypełnioną powietrzem, te do EP też), pojemności już osiągają 6AH na ogniwo 18650, kiedyś nawet prowokacyjnie zapytałem sprzedawcę o tę pojemność, stwierdził, że tyle mają pod małym obciążeniem, ale jakoś dalej nie chciał nic więcej zdradzić. Widziałem nie raz, jak nny "przedsiębiorca" wciska klientowi do telefonu zamiennik accu o pojemności trzykrotnie większej niż oryginał... Idą czasy, że nie tylko zasilacze trzeba będzie przed kupnem ważyć.

Reply to
Olaf Frikiov Skiorvensen

Z 35 lar temu w radioamatorów i krótkofalowcy byłopis jak ladowac baterie. Schemat ładowarki tez był. Cały myk polegał na prostowniki jednopolowkowym, małym prądzie i rozładowywania prądem mniejszym niż ladowania w tych polowkach sinusoidy które były wycięte przez diodę.

Reply to
Zenek Kapelinder

Dnia Fri, 16 Oct 2015 17:37:07 +0200, (c)RaSz napisał(a):

Nabyłem z rok temu razem z ładowarką. Zdecydowanie nie polecam. Niska pojemność, długie ładowanie. Po kilkunastu ładowaniach pojemność wyraźnie spadła. Po kilkudziesięciu wyrzuciłem.

Reply to
Leszek K.

W dniu 16.10.2015 o 17:37, (c)RaSz pisze:

Te ogniwa mają dużą rezystancję wewnętrzną i zupełnie nie nadają się do dużych obciążeń. Głębokie rozładowanie bardzo skraca im życie. Baterie RAM natomiast idelanie się sprawdzają w układach zasilania awaryjnego. Zupełnie nie przeszkadza im stałe doładowywanie nawet w niskich temperaturach.

Reply to
Pawel

Dnia Fri, 16 Oct 2015 18:54:03 +0200, J.F. napisał(a):

Jedna z tych firm udostępniała nawet ZTCP schemat ładowarki - był on w artykule Marka Dzwonnika (hop hop!) na temat akumulatorów w EP. Poskładałem, działało to poprawnie z akumulatorkami Rayovac.

Reply to
badworm
16 października 2015 19:29 Użytkownik "Olaf Frikiov Skiorvensen" napisał w news: snipped-for-privacy@4ax.com ... : : Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 16 Oct 2015 17:37:07 +0200 : doszła do mnie wiadomość : < 562119a5$0$27528$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl > :

Tak lekko [OT] zagadnę: jakiego używasz czytnika grup, że (jak wygląda) możesz mieć jakiś wpływ na to, jak jest zbudowana "wrotka"? Bo ja "stoję" na OE

6.00.2900 — i nieco mnie irytują różne jego toporności, m.in. niemożność zrobienia własnego szablonu nagłówka...

: >

: > (...) : >

: Co do ładowarki, to podawałem linka: :

W recenzjach dobrze wypada. :

Na Allegro tego >Opus BT-C3100 Charger< nie ma, ani chyba w innych, rodzimych sklepach, a ściągnąć z dalszych stron to parę groszy drożej. A Ty — masz taką? Gdzie i za ile nabyłeś?

: : Teraz szukam jakiegoś koszyka z wyprowadzonymi przewodami : (do ładowania ogniw z EP), ewentualnie rozbiorę : i dolutuję klipsy na przewodach. : :

Gdy przeglądałem długo i namiętnie na Allegro różne oferty ładowarek, to w kilku wypadkach dystrybutor wspominał o dodatkowych adapterach, które umożliwiały ładowanie ogniw o innych wymiarach, ale... Ale widniało to tylko *w_treści* opisu ładowarki, natomiast nie dało się znaleźć oferty owych adapterów — osobno. Niestety, nie zakonotowałem tego, kto-i-gdzie oferował te przejściówki. Ani nawet jakimi dokładniej terminami były one nazywane. Ale przykładowo pojawiają się jako wyposażenie ładowarki EverActive NC-3000 — lecz tylko dla rozmiarów R14 / R20 — nie widziałem takich dla EP — co to za cudo? Bo nie kojarzę...

Reply to
(c)RaSz

Użytkownik "Pawel" snipped-for-privacy@nic.pl napisał w news:mvrj5k$rao$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl ... : :W dniu 16.10.2015 o 17:37, (c)RaSz pisze: : > No i okazało się, że są! Kanadyjska firma Pure Energy produkuje "ładowalne : > baterie alkaliczne". Rozwiązanie opatentowane jest pod nazwą : > RAM (Rechargeable Alkaline Manganese). : : : Te ogniwa mają dużą rezystancję wewnętrzną i zupełnie : nie nadają się do dużych obciążeń. :

Producent o tym wspomina, ale jakoś tak... mimochodem, i bez nacisku: ot, coby nie zrazić nabywców ;(

: : Głębokie rozładowanie bardzo skraca im życie. :

Są też inne ładowarki, które sprzedawcy zachwalają jako potrafiące szarżować baterie alkaliczne, i to "całkiem zwyczajne", a nie te cudowne: RAM. Przy czym jest ważne zalecenie, aby nie dopuszczać do zbytniego rozładowania ogniw: graniczną wartością jest (chyba) 25% — hm, ciekawe, jak to... wyznaczyć? Ale "zasada generalna" dla nich, to pod-ładowywać je jak najczęściej.

: : Baterie RAM natomiast idelanie się sprawdzają : w układach zasilania awaryjnego. Zupełnie nie przeszkadza im : stałe doładowywanie nawet w niskich temperaturach. :

Jednak pewną przeszkodą jest to, że wymagają specjalnego reżimu ładowania (czyli dość wyrafinowanej ładowarki), co opisałem w obszernym poście tu:

2 października 2015 22:18 — temat:

słów:

"Jeszcze ciekawsze wymogi ma nietypowy proces ładowania... baterii, czyli ogniw nie będących w zasadzie przewidzianymi do wielokrotnego użycia." — koniec cytatu (może reszta treści kogoś zainteresuje)

Reply to
(c)RaSz

Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 16 Oct 2015 22:12:56 +0200 doszła do mnie wiadomość <56215a06$0$659$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl>

od " \(c\)RaSz" <NO_SPAM snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> :

Forte Agent 4.2 przerobiony na wersję portable, stary i toporny program, ale jakoś się przyzwyczaiłem i nie widzę alternatywy.

Podawałem kilka dni temu na pececie:

wiatraczek, bo potrafią podobno padać:
nie wysłali(zamawiałem kilka dni temu).

Można zrobić z głowicy od starej baterii do EP, pewnie takie masz. Natomiast tak sobie myślę, że nie będę szukał adaptera tylko dolutuję dwa przewody z gniazdami na banany do PCB ładowarki, będzie pewniejsze. Co do EP, to jest problem, bo elektronika baterii nie pozwoli na pomiar pojemności, trzeba będzie ją ominąć.

Reply to
Olaf Frikiov Skiorvensen

Akurat sposób ładowania tych ogniw jest banalnie prosty. Wielu przypadkach wystarczy do tego jedynie rezystor i źródło napięcie o stałej wartości.

Reply to
Pawel
17 października 2015 07:42 Użytkownik "Pawel" snipped-for-privacy@nic.pl napisał w news:mvsn36$f4n$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl ... : : >

: > Jednak pewną przeszkodą jest to, że wymagają : > specjalnego reżimu ładowania : : : Akurat sposób ładowania tych ogniw jest banalnie prosty. : Wielu przypadkach wystarczy do tego jedynie rezystor : i źródło napięcie o stałej wartości. :

A zerknąłeś do pod-suflowanego przeze mnie wątku:

słów:

"Jeszcze ciekawsze wymogi ma nietypowy proces ładowania... baterii"

— gdzie jest wyjaśniony zarówno wymagany sposób ładowania, jak też powody, "dlaczego tak"? — Tytułem uszczegółowienia: ów przepis dotyczy "zwykłych" baterii alkalicznych, no i nie mogę mieć pewności, że odnosi się także do ogniw RAM firmy Pure Energy, ale... Ale oni do swych baterii oferują ładowarkę *dedykowaną*, a więc można przypuszczać, iż ładowanie innymi maszynkami, tudzież "byle jak" — nie jest dla RAM-ów właściwe...
Reply to
(c)RaSz