kwas solny

czy kwas solny sie nada do wytrawiania plytek ? jesli tak to czy zmieszac go z woda i w jakisch ilosciach ?

Reply to
Enigma
Marek Dzwonnik

Dnia Fri, 22 Apr 2005 19:28:01 +0200, Enigma napisał(a):

Z tego co wiem to tylko kwas azotowy nadaje sie do trawienia miedzi.

"Pamietaj chemiku mlody wlewaj zawsze kwas do wody"

Kwas musi byc rozmieszany z woda a co do ilosci, jak jeszcze trawilem kwasem to miszalem ok 20-30% kwasu reszta wody, ale nie pamietam jakie stezenie mial kwas.

Reply to
Michal

a na pytanie: a jak się zdobi na odwrót, odpowiedź: to twoje łapy i twarz będą wyglądały tak, jak moje :-)

Nie wiem dlaczego, ale po laborce z chemii miałem zaawsze żółte palce i to nie po Sportach twu, Popularnych.

Co do meritum, można trawić azotowym, ale płytek pod SMD nie radzę w tym trawić, bo podżerki występują.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Nada sie jak do niego włożysz jakiś złom stalowy. Jak się żelazo rozpuści to sie zrobi zielony. Teraz do tego zielonego trzeba dolać troche azotowego. Jak przestaną iść bure dymy to masz chlorek żelazowy. Ale lepiej iść i kupić od razu chlorek żelazowy. co prawda jest z 5 razy droższy od kwasu solnego ale litr 40% nie kosztuje więcej niz litrowa butelka wody mineralnej. Tomek

Reply to
Tomek

Pamietaj chemiku mlody nie robiac duzo halasu, lej zawsze wode do kwasu ;-)

No masz, i Ty Brutusie? Coscie sie tak azotowego uczepili, he? ;-)) __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Ja od lat uzywam mieszaniny kwasu solnego +perhydrol + woda i nie narzekam :-) Chlorek moze i jest bezpieczniejszy ale ma jedna wade - dziala dosyc wolno. HCL+H2O2 trawi plytke w ciagu 5 minut (a jak dobre stezenie to i szybciej). Zasada doboru proporcji jest mniej wiecej taka - nalac wody tyle, zeby przykryla plytke drukowana, dolac troche kwasu, a na koniec odrobine perhydrolu - nie za duzo, bo inaczej wszystko zacznie buzowac. Powinno byc tak, ze przy poruszaniu naczyniem z trawiaca sie plytka, na powierzchni miedzi powinny pojawiac sie jasniejsze smugi - ciemniejace po kilku sekundach. Stale poruszanie plytka sprawia, ze trawienie przebiega caly czas wydajnie. Wydajnosc trawienia tej mieszanki sprawia, ze mozna rowniez trawic glebokie (np. 0.5mm) reliefy w miedzi - w celach artystycznych np. albo jak ktos chce sobie zrobic plakietke z nazwiskiem na drzwi, etc ,etc :-)

Reply to
Jack Houseman

tez uważam że hcl+h2o2 to najlepszy sposób trawienia dla kogoś kto nie ma 2 lewych rąk. Tak jak poprzednik napisał trawi sie 5 minut a nie 50 jak w chlorku i nie ma osadu ktory jest glowną zmorą chlorku. Poza tym jest to chyba najtansza kapiel trawiaca. Ma jedna wade - potrzebna jest dobra wentylacja bo hcl nie jest zdrowy dla płuc. Żrące to jest tak sobie, o ile z chlorku czy b327 plytke mozesz wyjac palcami to z hcl+h2o2 nie radze, a juz wcale nie radze z stezonego h2so4+h202 (piranha) ktore ma wlasciwosc znikania roznych rzeczy ktore do niego wpadna :-)

Reply to
yorgus
Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Ze 2-3 tygodnie nazad byly zdjecia z cienkimi sciezkami? Byly! Nadaje sie wiec? Nadaje! A ze zracy i nie nalezy wrzucac pcb do stezonego...trza wiedziec. Dokladnie tak samo jak to, ze nie nalezy moczyc w nim paluchow - po zolkna jak u palaczy (pozniej pewnie odpadaja jak ...nie napisze dalej) ;-)))))))))))))))

No dobra, to byly dluugie tygodnie ;-) -> 2005-02-08 19:09

__ Pzd, Irek, N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Użytkownik Enigma napisał:

Sam kwas solny nie ruszy miedzi, ale doskonale się nada jak go zmieszasz z perhydrolem.

Proporcje objętościowe (pi razy oko):

- 1/3 HCL (30%)

1/3 H2O (30%) 1/3 H2O2 (100%)
Reply to
zenon

Użytkownik "zenon" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:d4ep0q$78d$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl

Z tym 100% H2O2 będą kłopoty. AFAIR ingolina ma bodajże ledwie 80% a jej stabilność opiera się na słowie honoru. Poza tym w czym rozpuścić wodę, żeby była 30%-owa?

Reply to
Marek Dzwonnik

Marek Dzwonnik napisał:

W alkoholu. Ja zawsze tak robię i się świetnie czuję. ;-)

pzdr Artur

Reply to
Artur

Mocne trunki lubisz :-)