Kątomierz - jak to działą

Użytkownik "Ghost" snipped-for-privacy@everywhere.com napisał w wiadomości news:54c8a953$0$2647$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Była mowa o bezwładności przy opisie jakościowym zjawisk fizycznych w podstawówce. Czy mówiło się o bezwładności czy o sile bezwładności to nie pomnę. Potem, gdy trzeba było już coś faktycznie policzyć to według mnie nigdy nie używaliśmy do obliczeń siły bezwładności. Nie potrafię sobie wyobrazić jak te obliczenia miały by być przeprowadzone. Jedynie jak sobie wyobrażam namalowanie siły bezwładności to tak jak pisałem o tej książce. Ale z tego natychmiast wychodzi, że książka przyspiesza co nie jest prawdą i natychmiast prowadziło by do absurdów. Ale ja byłem w klasie Mat-Fiz. Czy humaniści nie mieli tego jakoś bardziej po podstawówkowemu to nie mam pojęcia. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "GLaF" napisał w wiadomości Dnia Tue, 27 Jan 2015 22:03:47 +0100, J.F. napisał(a):

O to to to. przyspieszenie daje sile, sila daje przemiesczenie, przemieszczenie daje pojemnosc, pojemnosc daje ladunek, ladunek daje prad, prad daje napiecie, napiecie daje bity, i te bity wyswietlamy :-)

No, ja bym tam powiedzial ze suma. Akcelerometr siłowy nie odrózni A od G ...

No chyba ze to jakis model, ktory odejmuje G ... ale nadal - mierzy A+G, odejmuje G', takie załozone G, aby odjac grawitacje.

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:maaauf$71o$ snipped-for-privacy@srv.chmurka.net...

Jest prawdą. Wykładasz się na podstawach podstaw - układ odniesienia. Jak Cię ta książka pieprznie w łeb, to nie będziesz marudził, że była "bezsilna".

W fizyce klasycznej można sobie mówić, że bezwładność jest pozorna, natomiast w świecie ogólnej teorii względności mamy do czynienia z geodezyjnymi - jak najbardziej realnymi - i to one są "odpowiedzialne" za siły bezwładności i grawitacyjne.

Reply to
Ghost

Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:54c8b5c8$0$2146$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Bezwładności.

Reply to
Ghost

Użytkownik "Irokez" napisał w wiadomości grup W dniu 2015-01-27 o 21:39, J.F. pisze:

Ktos zawsze taki stosowal, to dalej stosuje. A jak widac - firma od 10 lat klepie to samo :-)

Trzeba przyznac ze coraz lepsze parametry maja i w coraz bardziej profesjonalnych zastosowaniach sa stosowane.

Np.

Gdzies tam na koncu jest pewnie waga - lepiej jak czujnik wazy 1g niz

18g ...

Użytkownik "Ghost" napisał w wiadomości Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości grup

Niby pozorna, ale jednak realna, tak czy inaczej sile, ktora akcelerometr (nie kazdy) mierzy. Ale robi to jednak w celu pomiaru przyspieszenia.

Tej sily zreszta tez nie mierzy, tylko zazwyczaj ona zmienia kolejna wielkosc, ta kolejna, itd a na koncu cos mierzymy..

Użytkownik "Ghost" snipped-for-privacy@everywhere.com napisał w wiadomości news:54c8b6eb$0$6936$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Moja głowa nie ma nic do tego. Wprowadzanie układu odniesienia poruszającego się ruchem jednostajnym często ułatwia obliczenia. Tu w takim układzie (o prędkości zgodnej z prędkością samochodu) książka pozostanie w spoczynku co nie pozwoli wysnuć wniosku o działaniu na nią siły bezwładności. Nie widzę sensu wprowadzania innego niż taki układu odniesienia. Moim zdaniem układ odniesienia o niestałej prędkości utrudni analizę. Nie wiem czy jest jakiś przypadek w którym by ułatwił. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:54c8be74$0$2152$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Nie tę pozorną tylko tę potrzebną do utrzymania masy na miejscu. P.G. .

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

Na miejscu, ale wzgledem obudowy. Ktora sie porusza.

No i zazwyczaj nie mierzy sily, tylko przemieszczenie nia wywolane, wiec o miejscu nie ma co mowic :-)

Tak czy inaczej - na poczatku jest sila, wywolana przyspieszeniem ruchu lub grawitacja, w OTW nie wchodzac :-)

Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:54c8be74$0$2152$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Użytkownik "Ghost" napisał w wiadomości Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości grup

Bezwladnosci

Mierzy

Reply to
Ghost

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:maafdm$8ka$ snipped-for-privacy@srv.chmurka.net...

Użytkownik "Ghost" snipped-for-privacy@everywhere.com napisał w wiadomości news:54c8b6eb$0$6936$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Ale nie da opisać rzeczywistości bez nieinercjalnych układów odniesienia.

W układzie odniesienia poruszającym się zgodnie samochodem książka zacznie się przemieszczać. Masz problem z układami odniesienia.

To trochę jak życzenie słabego ucznia. Pewnie, że utrudni, ale niestety nie bez tego się nie da.

Reply to
Ghost

W dniu 2015-01-27 o 14:21, Piotr Gałka pisze:

Wytłumaczenie jest bardzo proste. Jednostki, których nazwy pochodzą od czyjegoś nazwiska pisane są z wielkiej litery. Taka jest międzynarodowa konwencja.

JK

Reply to
JK

[...]

Twoje wytłumaczenie wcale nie jest proste. :-D Bo nie "piszemy jednostek" tylko "piszemy nazwy jednostek" lub "piszemy symbole/oznaczenia jednostek". W każdym razie nazwy jednostek w zawsze piszemy małą literą, natomiast symbole jednostek (czyli to co nasze rozporządzenie nazywa oznaczeniami jednostek) piszemy wielką bądź mała literą w zależności od tego czy pochodzą od nazwiska bądź nie (z wyjątkiem litra którego symbol można pisać małą bądź wielką literą aby nie mylił się z 1, tj. arabską jedynką). Wystarczy poczytać sobie papier wydany przez Bureau International des Poids et Mesures -

JDX

"w zawsze" ?

"wielką bądź mała" ?

:-P

W każdym razie, dzięki za sprecyzowanie mojej wypowiedzi.

JK

Reply to
JK

około 2k

Reply to
Irokez

W dniu 2015-01-28 o 11:21, J.F. pisze:

Widocznie oprócz na akcelerometry potrzeba jest i na inklinometry. A właśnie, jak się zachowa taki akcelerometr w pobliżu pola magnetycznego stałego/elektromagnesu?

Reply to
Irokez

Użytkownik "Irokez" napisał w wiadomości W dniu 2015-01-28 o 11:21, J.F. pisze:

Nawet czesciej ... ale przeciez to to samo :-)

Sadzac po cenie - Twojego czujnika tam nie ma :-)

taki krzemowy na stale pole jest chyba niewrazliwy. A na zmienne ... ten "twoj" tez przetwarza slabe sygnaly :-)

Dnia Wed, 28 Jan 2015 08:32:32 +0100, Ghost napisał(a):

To wcale nie jest oczywiste. Rzekłbym, że dla większości osób istotniejsze jest wskazanie i dokładność urządzenia, a nie zasada jego działania.

Ale mogę sobie wyobrazić akcelerometr, który w ogóle, na żadnym etapie przetwarzania, nie mierzy siły. Nie wiem, czy takie produkują, ale to już inna kwestia. W każdym razie, teoretycznie, do pomiaru przyspieszenia (wraz z natężeniem pola grawitacyjnego, bo od tego się nie ucieknie) nie jest potrzebna żadna siła.

Wręcz przeciwnie. W stacji nie ma żadnego znaczenia czy Ziemia się obraca, czy nie. Z punktu widzenia stacji - stacja cały czas spada swobodnie na Ziemię, a przy spadku swobodnym natężenie grawitacyjne i przyspieszenie się równoważą.

Reply to
GLaF

Dnia Wed, 28 Jan 2015 11:11:17 +0100, J.F. napisał(a):

Zależy od przyjętych kierunków, nie sprawdzałem definicji, może i suma, to tu nie ma znaczenia.

Żaden, który nie wychodzi ponad Ogólną Teorię Względności, nie odróżni A od G.

Reply to
GLaF

Użytkownik "GLaF" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ts4275zthm8y.13a1wbw2yncyw$. snipped-for-privacy@40tude.net...

Dnia Wed, 28 Jan 2015 08:32:32 +0100, Ghost napisał(a):

Oczywiście, ze dla większości osób tak jest, ale prawdziwe tygrysy wiedza co ważne...

Piszesz tajemniczo, wiec nie ma jak się do tego odnieść.

OMG Stacja się obraca na tyle szybciej niż Ziemia, ze efekty są dominujące.

Stacja nie spada, jest na orbicie. A konkretnie porusza się po geodezyjnej.

Reply to
Ghost