Kablówka: słaby sygnał UKF

Czołem.

Powtórnie poruszam temat. W mojej kablówce jest słaby sygnał UKF, na tyle słaby iż 2 dobrej klasy radia szumią przy odbiorze stereo, zaś przy mono jest OK. Nie sądzę aby dało się cokolwiek zdziałać od strony kablówki *), więc przyszło mi do głowy sygnał UKF wzmocnić u siebie **). Tu się zaczynają schody: nie znalazłem wzmacniaczy tylko na UKF, tylko szerkokopasmowe - chyba nie powinno to przeszkadzać. Druga sprawa: ile dB trzeba by wzmocnić UKF, aby odszumić odbiór stereo ?

*) ale może się mylę **) czy to w ogóle dopuszczalne
Reply to
PeJot

Użytkownik snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@o2.pl...

Czy w ofercie kablowki sa rowniez stacje UKF? Jesli sa, to zglaszasz zaklocenia odbioru i niech naprawiaja.

yabba

Reply to
yabba

yabba napisał(a):

Kablówka zapewne idzie na najniższych dopuszczalnych poziomach sygnału UKF. Ale zadzwonię do nich.

Reply to
PeJot

Użytkownik snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@o2.pl...

Z ktorymi to poziomami radia "dobrej klasy" nie powinny miec problemow. Mozesz miec uszkodzenie w instalacji lub nieodpowiednie gniazdo.

yabba

Reply to
yabba

yabba napisał(a):

Być może tak, ale kłopoty z odbiorem UKF zaczęły się dopiero wtedy, gdy w kablu poprzesuwali częstotliwości stacji na UKF ( najczęściej o +0.5 MHz ). No i gdyby instalacja była niesprawna, zauważyłbym to pewnie na TV.

Reply to
PeJot

Na jakich częstotliwościach odbierasz radio z kablówki? Tych samych, co na pokojowej antenie? Zwykle kablówka przesuwa częstotliwości stacji FM, podobnie jak TV by nie było zakłóceń spowodowanych odbiorem wielodrożnym.. Jakie masz gniazda kablówki - w nich powinny filtry rozdzielające sygnały TV i FM. Jeśli instalacja poprawna to żaden wzmacniacz nie pomoże - wzmocnisz i sygnał i szumy. Wmak

Reply to
Wmak

Wmak napisał(a):

Nie, w kablu są poprzesuwane o +0.5 MHz.

I tego się boję.

Reply to
PeJot

Użytkownik snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@o2.pl...

Jest jeszcze taka mozliwosc, ze odbiorniki odbieraja sygnal z kabla i poprzez obudowe sygnal z "eteru" z sasiedniej czestotliwosci. Niestety wiekszosc konstrukcji, nawet markowych, ma te przypadlosc. Po przelaczeniu na mono, uruchamiane sa dodatkowe filtry, ktore wycinaja sygnal z "eteru".

yabba

Reply to
yabba

Użytkownik snipped-for-privacy@o2.pl napisał:

u mnie było tak, że dla naziemnych powiesili na stacji czołowej skromny dipol - a odległości od publicznych czy prywatnych ogólnopolskich nadajników są w mojej dziurze pow. 80km, co raczej wymaga solidnej, wieloelementowej anteny. W tej sytuacji nie było dziwne, że jakość odbioru z kabla skakała w takt pogody...

Reply to
BoDro

Skąd to wziąłeś?? P.

Reply to
Pietro

Użytkownik "Pietro" snipped-for-privacy@e.pl napisał w wiadomości news:el11h3$m8c$ snipped-for-privacy@achot.icm.edu.pl...

Ale co dokladnie:

- jednoczesny odbior z kabla i przez obudowe - z doswiadczenia

- przypadlosc "konstrukcji markowych" - z obserwacji

- filtry dla sygnalu mono - zeby bez zaglebiania sie w widmo sygnalu UKF FM wyjasnic, dlaczego dla mono jest lepiej

yabba

Reply to
yabba

Dobra, to sprecyzujmy:

1) Obudowa jest w 99,99% przypadków umasiona, więc z natury rzeczy sygnał "zakłócający" czyli np. z jakiegoś lokalnego nadajnika radiowego nie przenosi się do toru w.cz. przez obudowę, a przez wejście antenowe (i to niezależnie od tego, czy jest symetryczne (300 ohm), czy niesymetryczne (75 ohm)). Powód - najprawdopodobniej złej jakości kabel antenowy nie zapewniający odpowiedniego ekranowania, lub zastosowanie nieekranowanego przewodu antenowego, rozłączony oplot w torze itp.
2) Przyczepiłem się, bo naprawdę nie wiem, kto Ci powiedział, że w odbiornikach praktykuje się instalowanie jakichś filtrów, które włączane są przy trybie pracy mono. W 99,99% przypadków włączenie trybu mono powoduje tylko wyłaczenie układu stereo dekodera. I wtedy na wyjściu L i P pojawia się sygnał bazowy (nie MPX), czyli L+P. A jak wiadomo sygnał bazowy dla CCIR ma pasmo 30Hz...15kHz. A sygnał stereo (MPX) składa się z a)sygnału bazowego L+P i dodatkowo z modulowanego dwuwstęgowo sygnału L-P, na nośniej 38kHz (+ oczywiście pilot 19kHz). Stąd pasmo sygnału stereo wynosi od 30 Hz do około 53 kHz. I tutaj objawia się prosta prawda, że im większe pasmo, tym potrzebny większy stosunek (S+N)/N, aby uzyskać zbliżone jakości sygnału odbieranego subiektywnie. Ale z żadnymi filtrami to nie ma nic wspólnego.

Nawet, jeżeli ktoś ma fisia na punkcie odbioru np. stacji dx-fm i świadomie zawęża pasmo przepustowe toru p. cz. (10,7MHz) aby zrezygnować z odbioru stereofonicznego na rzecz zwiększenia selektywności radia (kiedyś bawiłem się w coś takiego na Pioneerze SX-777 i odbierałem hiszpańskie i włoskie stacje; oczywiście na antenie kierunkowej) to w takim przypadku można mówić o czymś na kształt "filtru mono", choć to jest spory skrót myślowy. Ale i tak jest to raczej jednorazowa przeróbka a nie coś włączanego.

mam nadzieję, że wyjaśniłem, pozdrawiam, Piotrek.

Reply to
Pietro

Użytkownik "Pietro" snipped-for-privacy@e.pl napisał w wiadomości news:el3a8a$59o$ snipped-for-privacy@achot.icm.edu.pl...

Obudowa moze byc plastikowa, a nawet metalowa ma otwory wentylacyjne i czesto mozna odebrac stacje lokalne przy zaterminowanym wejsciu. Stacje lokalne w sensie kilka km od nadajnika - w Warszawie.

Sluszna uwaga.

Zastosowalem jeszcze wiekszy skrot myslowy, ze w przypadku odbioru mono nie odbieramy calego sygnalu z nadajnika, tylko jego podstawowa "srodkowa" czesc.

yabba

Reply to
yabba

... ale wróćmy do pierwotnego wątku, kolega PeJot wspominał o radioodbiorniku lepszej klasy, czyli pewnie metalowej.

... dobra, już się nie czepiam, bo i tak odbiegliśmy od wątku. miłego dnia :) P.

Reply to
Pietro

snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

Rozmawiałem z ichnim technikiem - niedasię i koniec. Poziom sygnału radiowego musi być 20 dB niżej od TV.

Problem w tym że nie znalazłem przyzwoitej jakości wzmacniaczy pasmowych na UKF.

Reply to
PeJot

Czy tuner posiada wskaźnik poziomu sygnału ? Czy poziom jest faktyczne niski ?

Reply to
w99

w99 napisał(a):

Jeden z tunerów posiada ( 5 diod ), drugi, niby nowocześniejszy, od KD nie ma. Obydwa w mono idą tak samo, tzn. stabilnie i poprawnie, w stereo tak samo szumią :| Poziom sygnału w tunerze ze wskaźnikiem jest ledwie na 2-3 diody, jest może ze 2 stacje z poziomem na 4 diody i te w stereo idą poprawnie. A kiedyś, z własnego dipola na dachu paliło 5 diod.

Reply to
PeJot

BoDro napisał(a):

Nie wiem co mają na stacji czołowej. Najchętniej bym powiesił własną antenę, tyle że nie bardzo chcę samemu robić to za co ostatecznie płacę. Poza tym nie mam siły walczyć z administracją budynku. Antena na balkonie nie będzie "widziała" żadnego nadajnika.

Reply to
PeJot

yabba napisał(a):

Jeszcze nie, ale chyba ich zaproszę.

Reply to
PeJot

Użytkownik snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@o2.pl...

Byl u Ciebie? Zmierzyl sygnal radiowy?

Placisz i wymagasz. W ostatecznosci pisz reklamacje.

yabba

P.S. Klient w krawacie jest mniej awanturujacy sie. :)

Reply to
yabba