jaki mikrokontroler?

Witam,

Teraz ja potrzebuje porady :)

Chce wreszcie w swoim dlubaniu w elektronice podzialac troche na mikrokontrolerach. Dziedzina dla mnie nie jest nowa - na studiach mialem laborke na '51 (w assemblerze) i szlo mi bardzo dobrze. Generalnie w komputerach jestem kumaty, pisaniem programow to ja sobie dorabiam. Jezeli chodzi o umiejetnosci w elektronice to rowniez nie mam sie czego wstydzic - dla hobbysty sa one wystarczajace az nadto.

Problem jest jeden: na jaki procesor najlepiej sie nastawic? Pochodne '51 bylyby ok bo je znam dosc dobrze. Z czytania postow wiem ze sa jakies Atmegi, sa PIC-e i moze cos jeszcze. Co radzicie?

Jak wyposazyc sobie warsztat? Na uczelni byly komfortowe warunki - makieta programowalna w okamzik z peceta, na pececie emulator oraz monitor do uruchamiania. Ale z tego co widze taka zabawa nie jest tania. Czy jest jakas alternatywa? Chodzi o mozliwosc uruchamiania programu.

Chyba ze sprawa emulatorow wyglada lepiej niz przed laty. Zeby dalo sie emulowac nie tylko sam procek i patrzyc na stan portow, tylko od razu w emulatorze dalo sie emulowac rowniez urzadzenia zewnetrzne - jakas lampka zaswieci albo na LCD pojawi sie napis.

Jaki programator? Czy Wilem jest dobrym rozwiazaniem? Jest bardzo uniwesalny z tego co widze, ale nie wiem jak sie sprawdza 'w praniu'.

Prosze o porade - jak zaczac. Co musze kupic i jak to zrobic najtaniej?

Z gory dzieki.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Moja rada przejrzyj archiwum grupy. Napisano juz setki wiadosci na ten temat.

Sebasto

Reply to
Sebasto

Dnia Sat, 03 Jan 2004 20:47:23 +0100, osobnik Tomasz Piasecki napisal:

Z '51 polecam rodzine ADuC firmy Analog Devices

Programowane via RS-232 , cale oprogramowanie ( monitor, debugger , assembler , programator ) dostepne za darmo na stronie producenta. Przedstawicielstwa w PL bardzo pozytywnie nastawione do studentow (Alfine z Poznania i jeszcze ktos z Gliwic ).

p.s. Moze ktos zna podobna rodzine ukladow uC w podobny sposob programowana ( ISPy i proste JTAGi odpadaja ... ) ???

Reply to
Marcin Pospieszny

:-o Masz dziwne podejście. Najpierw zdefiniuj wymagania co do procesora, a my pomożemy wybrać odpowiedni. Do różnych zastosowań różne rodziny procesorów są właściwe. Nie kieruj się zasadą: wybrałem procek xxx, co można teraz z nim zrobić?

Reply to
Adam Dybkowski

Ja nie chce robic tego zarobkowo, tylko sie nim pobawic. Zrobic swiatelka na choinke, komputer pokladowy do samochodu, bajerancki zegarek z osobnymi alarmami na kazdy dzien tygodnia, itp. Zastosowania prymitywne, nie wymagajace mocy ani duzej pamieci kodu.

Jedyne co mozna konkretniej sformulowac to duza roznorodnosc we/wy, latwosc podlaczania LCD, timery, countery - ale z tego co widze to kazda rodzina procesorow sklada sie z szeregu modeli z ta sama filozofia dzialania, rozniaca sie jedynie wymienionymi przeze mnie parametrami i wielkoscia pamieci.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Witam,

Najlepiej na wszystkie, nie ma rzeczy idealnych

Biblioteka_symulatorów+możliwie_emulatory_sprzętowe+oscyl+analizator_logiczny+generatory_sygnałowy_impulsów_funkcyjny+miernik_uniwersalny+zestaw_do_płytek+pincety_szczypce_i_takie_tam

Najtańsze z emulatorów sprzętowych to procki z JTAGiem

Nie mam zdania, programuję ISP i JTAG. Zrobiłem programatorek dla flashów ale obsługujący go AT89S8252 za chiny nie chce się zaprogramować przez ISP (próbowałem wiele egzemplarzy) pod Pony-Prog a powinien Z AVRkami nie ma problemów..

Najtaniej nie kupuj nic. Soft symulatory PIC i AVR są darmowe a naprawdę można dużo zdziałać. Do tego prosty programik np.Soundscope a narzędzia możesz wystrugać samemu (prosty analizator logiczny ew programator. Aha trzeba umieć napisać oprogramowanie tego pod PCta). Kabelek ISP do AVRków wykonasz w pół godziny.

Pozdr. JanuszR

Reply to
Janusz Raniszewski

Nie znalazlem w nim odpowiedzi na podstawowy moj problem - ktora z tych platform daje max wygody uzywania.

Czesto poleceano atmegi. OK, sciagnalem jakies IDE do programowania ze strony atmela, ale czy ono dziala tylko ze starter-kitem atmela, czy z jakas prymitywna plytka tez pojdzie?

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Hm... Ja moze jakis glupi jestem, ale na stronie analoga pod embedded processing sa tylko DSP...

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Dziala i ze starter kitem i bez. Mozesz skompilowac sobie program, przesledzic dzialnie w emulatorze programowym i wynikowy plik *.hex wgrac do procesora przy pomocy np PonyProga.

Sebasto

Reply to
Sebasto

O, ten programator to dosc prosta rzecz... I konkretna odpowiedz. Dzieki :)

A gdybym zamarzyl sobie monitor, umozliwiajacy sledzenie programu krok po kroku w dzialajacym juz sprzecie, to tez da sie to zrobic jakos prosto i tanio?

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Dla ATmega z JTAG to okolo 1500 pln Wejdz na

w dziale narzedzia i programatory

Sebasto

Reply to
Sebasto

Spokojnie Ci wystraczy ten softwarowy w AVR Studio.

Sebasto

Reply to
Sebasto

A to dziekuje, postoje... ;)

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Da sie sonde JTAG zrobic samemu za duuuzo mniejsze pieniadze:

Adam Dybkowski

Witam... Jesli Atmel to zainteresuj sie Bascomem - dla takich potrzeb w sam raz - prosty, obsluguje sporo peryferii Jest wersja pod AVRy i 51. Jest trez demo do 2kb kodu Pozdrawiam Artur Starz

Reply to
Artur Starz

Odradzam zaczynanie od programowania w jezyku BASIC, bo nabierze sie zlych nawykow. Zarowno na procesory AVR, '51 jak i wieele innych jest darmowy kompilator jezyka C (gcc), ktory nie ma nalozonych specjalnych ograniczen.

Reply to
Adam Dybkowski

A jak jest z tym bootloaderem do ATmega16, dziala czy nie dziala ?

Sebasto

Reply to
Sebasto

Popieram. Zreszta wystarczy zjrzec na grupe bascoma, pytania swiadcza o tym ze wielu nie ma pojecia co siedzi w tej czarnej kostce. No ale akcja marketingowa przy udziale EP robi swoje :)

Sebasto

Reply to
Sebasto

On Behalf Of Adam Dybkowski

No, a jak sie juz nabawilo zlych nawykow za mlodu ? ;-)

pzdr Artur

Reply to
ziel

On Sat, 03 Jan 2004 21:27:31 +0100, Marcin Pospieszny <NIECHCIANA_POCZTA snipped-for-privacy@pf.pl wrote: [.....]

Np. wszystkie kostki Renesasa oparte o rdzenie H8/300H i H8S/2000.

Regards, /J.D.

Reply to
Jan Dubiec