Jak to zasilić

Dobry wieczór,

Bawię się tym:

chodzi o uzyskanie jak najkrótszego błysku.

na chwilę obecną udało mi się zmusić 100W LED do błyskania, czas błysku gdzieś pomiędzy 1 a 4us, LED zasilany napięciem ok 90V. Efekty są dość obiecująco niestety skończyły mi się możliwości dalszego testowania bo nie mam zasilacza dającego wyższe napięcie, a wciąż mam kilka 100W ledów do popsucia. Wygląda że na Aliexpress przetwornica dająca 90V to absolutny max... Próbowałem zmajstrować jakiś boost converter (używając 555 do kluczowania IRF540), ale max co mi się udało uzyskać to 90V przy poborze ponad 1.5A ze źródła - najwyraźniej nie tędy droga.

Podpowiedzcie, proszę, czym to zasilić - idealnie by było gdyby jakaś przetwornica z możliwością reguacji w zakresie 90-150V i żeby nie trzeba bylo brać pożyczki na zakup.

Z góry bardzo dziękuję.

Reply to
Mchal M. Lechanski

W dniu 14.06.2022 o 21:50, Mchal M. Lechanski pisze:

Cześć.

Bardzo niebezpiecznie się bawisz, to już nie są napięcia bezpieczne dla zdrowia i życia. Obawiam się, że zwiększenie napięcia zasilania nie zwiększy znacząco mocy błysku, przy tak dużych prądach znaczącą rolę zaczną odgrywać rezystancje doprowadzeń i na nich wytraci się znacząca ilość mocy. Moc tracona rośnie z kwadratem prądu a moc błysku co najwyżej liniowo. Zwiększył bym ilość LEDów i każdego zasilił oddzielnym tranzystorem.

Autor coś też pisze o stosowaniu pojedynczego kondensatora, ja raczej bym poszedł w baterię kondensatorów, czym więcej tym lepiej. Nie łącz ich kabelkami ale lutuj je na jak najkrótszych wyprowadzeniach do miedzianych blaszek, prostych nie meandrujących o grubości ok 0,2 mm jeśli celujesz w us. Blaszki powinny być dostatecznie szerokie a LED najlepiej umieścić w ich środku. Pamiętaj, by dla IRF1407 nie przekraczać jakiś 70V zasilania.

Odpowiadając zaś na Twoje pytanie, możesz połączyć szeregowo dwa lub więcej identyczne zasilacze by uzyskać większe napięcie. Dobrze jest dać na wyjściu każdego z tych zasilaczy diodę spolaryzowaną zaporowo.

Reply to
Andrzej W.

W dniu 2022-06-14 o 21:50, Mchal M. Lechanski pisze:

Dawno, dawno temu (rzędu 1980) robiłem zapłon tyrystorowy według schematu z Radioelektronika (numeru nie znam). W tamtym rozwiązaniu kondensator 2uF ładowało się do 400V jednym impulsem. Zasilanie oczywiście 12V, ale przy 6V (w czasie rozruchu) kondensator był ładowany do mniej więcej tego samego napięcia. Inne rozwiązania miały jakieś przetwornice ale też musiały osiągać napięcia tego rzędu.

Skoro wtedy się dało to i teraz powinno się dać. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Jeśli masz rację to cały pomysł ma mało sensu.

Mam 2 "banki" kondensatorów - 3x1.5mF/100V i 3x1mF/250V (lub 200, nie pamiętam). Kondesatory połączone są krótkimi przewodami ośrednicy 1mm. Powinienem szukać blaszek?

czy to znaczy, że mogę połączyć dwie przetwornice "step up" szeregowo? i zasilać je z tego samego źródła czy z dwóch różnych?

Dziękuję bardzo.

Reply to
Mchal M. Lechanski

tutaj jest taka do 120V

Cezar

jeśli brakuje Ci napięcia to może ładuj kondensatory połączone równolegle a do błysku przełącz w szereg?

typowy boost to nie możesz. Musiał byś mieć flyback ... no albo zasilać z 2 odseparowanych źródeł.

Reply to
Cezar

W dniu 14.06.2022 o 22:47, Mchal M. Lechanski pisze:

Błąd. Nie łączymy NIGDY w ten sposób :)

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

środa, 15 czerwca 2022 o 00:06:31 UTC+2 LordBluzg®🇵🇱 napisał(a):

Izolowanych też nie wolno?

Reply to
Dawid Rutkowski

Nie chodzi o to czy wolno, łączenie szeregowe takich przetwornic jest bez sensu :)

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

W dniu 14.06.2022 o 21:50, Mchal M. Lechanski pisze:

Przepraszam za nieco głupie pytanie. Dlaczego LED a nie lampa ksenonowa? W tym drugim przypadku znacznie łatwiej uzyskać krótkie czasy. Celuj w lampy zasilane jak najwyższym napięciem. Kluczowa jest indukcyjność obwodu, więc grube i krótkie przewody odpowiednio ułożone. Żadnych elektrolitów. Miałem kondensator z wojskowej radiostacji i palniki niewiadomego pochodzenia. Kilowolty.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

środa, 15 czerwca 2022 o 12:00:43 UTC+2 LordBluzg®🇵🇱 napisał(a):

Widać niedouczony jestem. Jakiś jednozdaniowy hint wskazujący przyczynę bezsensowności?

Reply to
Dawid Rutkowski

A czemu nie LED? Moze czas pójsc z czasem, postępem i osiagnieciami? :-)

Gdzies tam w bialych LED moze byc luminofor, i niekoniecznie szybki

A jaki? Papierowo-olejowy zwijany ? :-)

Swoja drogą ... ciekawe jak wyglada sprawnosc w funkcji napiecia ...

J.F

Bo to nie powielacz. Widzisz sens zamieniania DC na AC i później znów na DC, żeby następnie zamienić to na AC i zyskać na końcu DC.

Nie lepiej użyć jednej przetwornicy?

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

wcale nie takie głupie to pytanie, a odpowiedź banalna - za długi czas błysku. Mam chyba z 10 lamp błyskowych, różnych producentów, z różnych "epok" i nawet przy ustawieniu mocy błysku na 1/128 czas jego trwania jest zbyt długi. LED daje nadzieję na kilkudziesięcio/kilkusetne skrócenie czasu błysku.

nie bardzo mi się uśmiecha budowanie lamp błyskowych od zera, a to co jest w sprzedaży to patrz wyżej. Poza tym ledy wyjdą sporo taniej jak przypuszczam. I pewnie będą mniejsze, nawet razem z reflektorem,

Hmmm... a ostrzegano mnie tu już gdy mówiłem o napięciu rzędu 100V...

Dziękuję.

Reply to
Mchal M. Lechanski

LMG5200?

Połącz dwie szeregowo i zasilaj z izolowanych od siebie zasilaczy.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Dzięki wielkie. Nie potrafię zgadnąć dlaczego jej nie znalazłem do tej pory.

Reply to
Mchal M. Lechanski

Albo jeden odwracający, a drugi nie. Wszystko przy założniu, że uparcie nie budujemy porządnie tego zasilacza, tylko się bawimy w moduły.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Niby dlaczego?

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Lepiej, niemniej to też zadziała. A jak zadziała, to bez sensu nie jest. Zwłaszcza, że OP nie ma bladego pojęcia o zasilaczach impulsowych.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Poczytam, dziękuję.

Dobrze rozumiem: dwa izolowane od siebie uzwojenia na transformatorze, do każdego podłączony mostek graetza i kondensator jako zaslanie dwóch niezależnych przetwornic z wyjściami połączonymi szeregowo?

wydaje się do zrobienia, dziękuję!

Reply to
Mchal M. Lechanski