jak podlaczyc AT89C2051 i USB

Zaczne moze od tego ze jestem zupelnym Lajkonikiem jak by to powiedziala blondynka dlatego mozliwe ze nawet pytania dobrze zadac nie umiem

w kazdym razie potrzebuje podlaczyc w.w uklad z portem usb tak zeby to wszystko jakos "kupy" sie trzymalo....

przypuszczam ze po drodze cos jeszcze bedzie mi potrzebne. Niestety sam sobie tego wygooglac nie umiem, bo nawet nie wiem czego szukac. Dlatego prosze o rade.

  1. Gdzie szukac?
  2. Gdzie czytac?

dziekuje i pozdrawiam.

(w efekcie koncowym ma toto miec mozliwosc sterowania przez usb dwoma silnikami krokowymi)

FTDI FT232BM (interfejs RS232) albo FT245BM (interfejs rownolegly). Po drugiej stronie scalaka masz port USB, a w komputerze sterowniki udajace wirtualny port COM, do ktorego moga sie odwolywac wszystkie aplikacje jak do zwyklego COM'a.

Reply to
Adam Dybkowski

Fri, 23 Apr 2004 00:50:03 +0200 jednostka biologiczna o nazwie Adam Dybkowski snipped-for-privacy@amwaw.edu.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Bosz.. ale po jaka cholere takie polaczenie ??? Czy naprawde nie latwiej wykorzystac RS-232 w kompie ? Co popycha ludzi to stosowania tak dziwnych rozwiazan ? Moda na USB ? Wiem, wiem w laptokach nie ma wogole RS-ow, ale swiadczy to raczej o glupocie projektantow. Ja nie moglbym zyc gdybym w kompie mial tylko 2 RSy. 4 (tak jak mam) to juz pozwalaja w miare wygodnie dzialac (zazwyczaj: COM1 - mysz, COM 2 - programator, COM 3 - pusty/jakis prototyp/aparat cyfrowy COM 4 - programator AT89Cx051).

BTW chyba przeniose z jeden/dwa porty na plyte czolowa kompa.

Reply to
BLE_Maciek

Raczej moda na brak COM'a

Jak sobie radzisz z przerwaniani ? I co zrobisz jak sie ten komputer zepsuje ?

P.S. Aparat cyfrowy na COM to jest ... glupota :-)

nie wiem jak inni, ale mi przeszkadzają sterty zasilaczy walających się pod biurkiem. dlatego jeśli miałbym do wyboru programator na RS-ie, albo na USB biorącym zasilanie z komputera, wybrałbym ten drugi.

przeciętny użytkownik nie ma żadnego urządzenia podłącznego do RS-a, więc po co ładować kilkudziesięcioletni interfejs do nowoczesnego sprzętu? jeśli ktoś chce RS-a, to może użyć portu RS232 na USB.

w.

Reply to
Wojtek Kaniewski

Uzytkownik "BLE_Maciek" <i80c586@cyberspace_NO_SPAM_.org> napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@4ax.com...

USB ma jedna "drobna" przewage nad RS-232, bo mozna pod nie podpinac urzadzenia w czasie pracy kompa, co przy RSie grozi spaleniem portu.

Nie wiem jak, sie zachowuje polaczenie USB - RS - procek, ale mozna przyjac, ze przynajmniej dla kompa jest ono bezpieczne.

pozdrawiam Alek

Reply to
Alek

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 2004-04-23 15:25 BLE_Maciek nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

W zależności od zastosowania znaczenie może mieć przepustowość, obecność napięcia zasilającego i bezproblemowe dołączanie urządzeń w trakcie pracy. W tej chwili mam płytę główną z dwoma portami RS i 8 USB i ciągle muszę przepinać urządzenia bo COM-y są non-stop zajęte: modem, kabelek do notatnika Casio, Igor plugin do Girdera, kabelek do transmisji danych z AVT-2250. A w drodze jest jeszcze kabelek do komórki. Tak jak piszesz mógłbym dołożyć kartę z dodatkowymi portami RS ale płyta nie ma ISA więc pewnie nie wyszłoby to taniej niż kupno dodatkowej karty PCI z czterema portami USB. Gdyby nie cena(ok 40PLN za sztukę) to już dawno przeniósł bym wszystkie urządzenia(poza modemem) z RS-ów na USB za pośrednictwem układów FTDI.

Reply to
badworm

A USB to niby nie mozna ? :-)

Bezpieczny dla kompa to jest ethernet. Po swiatlowodzie :-)

No wlasnie USB mozna, a RS232 juz nie za bardzo. Poza tym USB to standard do wszystkiego - wyobraz sobie jeszcze kilka lat temu ten sam interfejs obslugujacy myszke, joystick, mikrofon, glosniki, zewnetrzny dysk twardy, drukarke, modem itp. az po lampke nocna (sa takie na USB). Dopiero wprowadzenie USB a potem USB2.0 (dyski twarde / nagrywarki / karty telewizyjne) pozwolilo na takie "fanaberie". :-)

Reply to
Adam Dybkowski

No wiesz - kiedys portem do wszystkich peryfefii wydawal sie byc RS232 :-)

podpinac

portu.

Standard przewiduje podlaczanie urzadzen w czasie pracy komputera, ale pewnie w jakichs skrajnych przypadkach da sie uszkodzic i USB, jak wszystko ;P

pozdrawiam Alek

Reply to
Alek

Wtyczka USB jest specjalnie skonstruowana - pola kontaktowe zasilania są dłuższe niż sygnałowe i dlatego zasilanie (VCC,GND) jest podłączane jako pierwsze. To oszczędza wielu problemów i jest niezbędne w urządzeniach podłączanych "na gorąco". Co innego to automagiczne znalezienie urządzenia i załadowanie jego sterownika w systemie - także bardzo przydatna rzecz.

Reply to
Adam Dybkowski

:-o Kupowałem FT232BM po około 28 zł/szt w Soyterze, a po 20 zł/szt w Propoxie. Dokładasz do tego kwarc (1,50 zł), gniazdko USB (2 zł), kilka drobiazgów (po parę groszy/szt) i wystarczy, aby na pokładzie urządzenia mieć USB. Chyba warto, chociażby dla samej wygody korzystania ze wszystkiego na raz, bez przełączania wtyczek RS232.

Reply to
Adam Dybkowski

O ile pamietam, rozwiazanie Igora ma slaba predkosc transmisji - chyba nawet na 115200 bps nie pojdzie. Kostki FTDI chodza spokojnie na 921600 bps (115200 x 8) a po specjalnych zabiegach ze sterownikiem moga i szybciej. No i drivery FTDI sa pod wszystkie Win, Linuxa i MacOS'a.

Reply to
Adam Dybkowski

Fri, 23 Apr 2004 19:32:10 +0200 jednostka biologiczna o nazwie J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

A buuuuuu !!!! :-)

Nie zastanawialem sie nad tym specjalnie ale nigdy mi nic nie kolidowalo. No dobra. COM3 czasem koliduje z COM1 bo sa na jednej linii przerwan :-) Wtedy wylacza sie windołza (i resetuje kompa) i problem znika jak reka odjal. Nawet driver myszy nie przeszkadza w korzystaniu z COM3.

Rozumiem ze masz na mysli "spalenie portu". No wiesz. Zawsze mozna karte Muli I/O wyciagnac z ISA'y* i scalaczki 75188/75189 (MC1488/MC1489) wlutowac nowe. Kosztuja grosze. Gorzej z tym na plycie, ale tego sie staram nie uszkodzic.

*Tych gniazdek mi cholera brakuje ostatnio, chyba wezme wyciagne z jakiejs starej plyty

A USB na plytcie mam tylko nie podlaczone do zadnych gniazd i nie uzywane, bo i po cholere.

Mam pomysl: A moze by wprowadzic nowy standard - wtyczkopodobny do USB, ale styki by byly wykorzystane tak: +5V TXD RXD GND - oczywiscie bylby to RS-232 z zasilaniem urzadzen z szyny. Moznaby tez zamiast poziomow RS-232 wprowadzic poziomy TTL dla latwiejszego konstruowania urzadzen. Podobnie jak w USB styki zasilajace daloby sie dluzsze dla ochrony przed uszkodzeniem. Na plycie wejscie i wyjscie byloby chronione przez danie w podstawce kostki np. 74LS04 albo podobnej, ktora w razie spalenia usr dokupuje "w sklepiku" za rogiem i sam wymienia. Co Wy na to ?

Dorze. Powiem mu dzisiaj "Te aparat !!! Od dzisiaj masz byc na USB bo jak nie to cie w imadle zmiazdze, potluke mlotkiem i podpale. Masz byc na USB i juz ! Dzieki temu nie bede cie mial do czego podlaczyc ..." ;->

A wogole to aprat cyfrowy to jest glupota, bo powazne zdjecia robi sie normalnym. Cyfrak sluzy do robienia szybkich i brzydkich zdjec celem np. zalaczenia w mailu.

Reply to
BLE_Maciek

Fri, 23 Apr 2004 20:34:50 +0200 jednostka biologiczna o nazwie Wojtek Kaniewski snipped-for-privacy@SPAM.SPAM.SPAM> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Toc zawsze mozna 5V z kompa wyciagnac ... W kompie w domu mam z tylu nawet gniazdko DIN5 (prod. Unitry) na ktore wyprowadzilem wszystkie cztery napiecia zasilajace. Nie, nie pomyle sie podlaczajac klawiature, nie miejcie na to nadziei ;-) (uprzedzajac wasze czarne wizje :-) )

No to juz jak robia pudelko z RSami, to niech ich nie bedzie 2 tylko 4 albo najlepiej 8. Poza tym w takim razie jezeli juz koniecznie musi byc to cholerne USB to poprosze driver dla DOS, emulujacy porty COM.

Reply to
BLE_Maciek

Fri, 23 Apr 2004 22:10:16 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "Alek" snipped-for-privacy@AUApoczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Eeee jeszcze ani razu tak RSa nie uwalilem, jedynie MAX232 w programatorze :-)

Reply to
BLE_Maciek

Sat, 24 Apr 2004 02:26:41 +0200 jednostka biologiczna o nazwie J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Nadal jest, no dobra, moze dla jakiejs kamerki/twardysku nie :-). Ale nadal uwazam ze standard USB jest forsowany w nowym sprzecie, pomimo ze nie wszedzie potrzebny. Po kiego np. USB w myszy/klawiaturze ?

Reply to
BLE_Maciek