jak podlaczyc diody?

Witam, Mam maly problem. Jak najlepiej podlaczyc 10 diod swiecacych? Sa to diody super jasne, niestety nie znam symbolu. Do dyspozycji mam dwa napiecia 5 i

12V (zasilacz komputerowy). Chodzi mi o to, zeby maksymalnie wykozystac ich moc, zachowujac jednoczesnie bezpieczne wartosci napiec. Podlaczyc szeregowo, rownolegle, moze polaczyc na przyklad w dwa obwody i zasilac osobno? Jak bedzie najlepiej?

pozdrawiam Artur

Reply to
Zhan

Zhan:

może byś tak najpierw przeczytał te >500 postów na ten temat z ostatniego miesiąca? Bo o tych tysiącach z zeszłego roku to już nie wspomnę. Oprócz tego, LEDy są na prąd a nie na napięcie, a jak połączyć to zależy od ich koloru.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

A co ja na to poradzę? ;->

Podaj choć kolor światła...

Zhan:

no to jeszcze zależy, czy zasilacz leci solo (znaczy tylko te diody), czy podłączasz się do kompa. Jak solo, to 10x równolegle, z opornikiem szeregowym każda (jakieś 150omów) do 5V. Jak w kompie, to po 3 szeregowo (znaczy masz albo 9 albo 12 diod) i z opornikiem 180-200 omów do 12V (3 albo 4 ciągi równolegle). Nigdy nie łącz LEDów równolegle bez oporów wyrównawczych (przynajmniej 1 ohm na diodę).

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

To są LEDy SMD? One miewaja mniejszy prąd pracy niż normalne...

Zhan:

a to, że zasilacz kompowy, przynajmniej ATX, ale AT też w większości, wymagają obciążenia na 5V (na ogół 500mA-1A), inaczej regulacja nie działa, a coniektóre wogóle wyłączają.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Zhan:

a może byś przeczytał najpierw, co napisałem, a dopiero potem komentował? Znaczy w liście przed pytaniem, dlaczego nie podłączać tylko do 12V, jak zasilacz jest solo (znaczy bez komputera).

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Zhan:

no bo łatwiej (mniej oporników 3-4 a nie 10) oraz 12V jest (na ogół) mniej obciążone niż 12V.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Zhan:

oczywiście 12V mniej niż 5V, to tak, jak się robi multilingwalny multitasking ;-)

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok