Krzywe słuchu

Witam, mam pewien problem nigdzie nie mogę znaleźć stabelaryzowanych wartosci krzywych słuchu, wykresów i artykułów jest mnustwo ale ja do projektu potrzebuje liczby. Tymi badaniami zajmował się Fletcher-Munson. Może ktoś z was ma jakies materiały do tego lub wie jak to znaleźć?

Pozdrawiam

Reply to
Zybi

Użytkownik "Zybi" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:c69gn4$92v$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Dolną granicę słyszalności wyznaczającą bezwzględny próg słyszenia 0 sonów można przybliżyć funkcją nieliniową

Tq(f)=3.64*f^(-0,8)-6,5*e^(-0,6*(f-3,3)^2)+10^(-3)*f^(4) [dB]

(^) to potega np. 2^2 to 4 (tak dla wyjasnienia)

gdzie f jest częstotliwością w [kHz], a wynik oznacza poziom ciśnienia.

Poczytac o tym można miedzy innymi u A. Czyżewskiego. Dźwięk cyfrowy. Wybrane zagadnienia teoretyczne, technologia, zastosowania. lub T. Panter, A. Spanias. Perceptual Coding of Digital Audio.

- na stronie 4, wzor (1), z tym ze tam jest f podawana w Hz i stad wszedzie jest f/1000 :)

zreszta jesli jestes zainteresowany krzywymi sluchu, pasmami krytycznymi etc, to bardzo polecam rozdzial PSYCHOACOUSTIC PRINCIPLES :)

Reply to
Tomasz Jaszowski" !!!

a tak btw czy to normalne ze z wiekiem spada tolerancja na tony wysokie? Jak bylem mlody to lubilem sluchac treble na max. a teraz mam ustawione bas na max a treble na min co mi najbardziej odpowiada. Dodam ze nie brakuje mi wcale w tym przypadku wysokich tonow.

Reply to
Doxent

Cze Użytkownik "Doxent" snipped-for-privacy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:c6arg4$qqj$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

To ciekawe u mnie mam wrazenei ze odwrotnei za mlodu wiecej wysokich slyszalem ale moze mi sie zdaj e - mam nadzieje !! ;)

Reply to
PanAdol

Też się z tym spotkałem... Tyle że w "Encyklopedii nauki i techniki dla dzieci" ;) (bardzo ciekawej, swoją drogą) - więc źródło raczej niespecjalnie naukowe. Przytoczony był przykład z piszczącą kredą w klasie ze starszym nauczycielem i uczniami. Czytamy: "Ludzie słyszą dźwięki o częstotliwości od około 20 Hz (niskie dudnienie) do około 18000 Hz (cieniutki pisk). Najlepiej słyszą dzieci. Odbierają nawet dźwięki powyżej 20000 Hz, które do osób starszych w ogóle nie docierają".

W Twoim przypadku uważam raczej (choć fizykiem, ani znawcą tematu to ja nie jestem ;) ), że zmieniły się Twoje gusta... Moim zdaniem aby "wyrównać straty" w paśmie - raczej powinieneś podnosić głośność wysokich tonów, a nie niskich... No i pewnie jest tu jeszcze kwestia Twojego wieku ;)

Reply to
Hippoo

Użytkownik "Hippoo" snipped-for-privacy@tlen.pl napisał w wiadomości news:c6bitt$rm7$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

mecza mnie skrzeczace piskliwe dzwieki. Ostatnio moj gust muzyczny przeniosl sie w kierunku jazzu gdzie lubie slyszec pelnie brzmienia kontrabasu.

Reply to
Doxent