Jak działa kuchenna płyta indukcyjna?

To że zmienne pole elektromagnetyczne potrafi rozgrzać metal to jeszcze rozumie, ale że taka płyta oddająca kilka kW nie zakłóca wszystkiego w pobliżu kilkunastu metrów to już nie rozumie.

Reply to
Maksymilian Dutka

Maksymilian Dutka pisze:

Ciepło w płycie indukcyjnej powstaje w wyniku pochłaniania zmiennego pola MAGNETYCZNEGO o częstotliwości 25-40 kHz przez specjalne ferromagnetyczne metalowe naczynia,

Nie mam takiej kuchni ale spodziewam się co najwyżej zakłócania radia AM na falach długich przez ewentualne harmoniczne

Reply to
Roman Rogóż

Roman Rogóż pisze:

hmm, wydawało mi się że do tego potrzeba kilku MHz...

Ja też właśnie nie mam, i ciekawy jestem co to za ustrojstwo ;)

jak tam jest 25-40kHz to zwierzęta będą szaleć po włączeniu takiej kuchenki.

Reply to
Maksymilian Dutka

Metodą indukcyjną stal dobrze się nagrzewa już przy 50Hz. Ma to tę zaletę iż nagrzewanie zachodzi w całej objętości materiału. Jeżeli chcemy nagrzać tylko powierzchnię, to należy zwiększyć częstotliwość. Widziałem taki pokaz, f=9kHz, moc 150kW, kilkanaście sekund i stal o masie kilkuset gramów świeciła na biało. K.

Reply to
John Smith

John Smith pisze:

Moc to moc w dodatku wydziela się w całej masie stali a nie przez powierzchnię

Reply to
Roman Rogóż

Maksymilian Dutka pisze:

E.. tam zwierzęta. Przy okazji taka płyta komary odstraszy :)

Reply to
AW

Użytkownik "Maksymilian Dutka" snipped-for-privacy@usunpoczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:flfptd$a97$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Jak transformator z otwartym rdzeniem i jarzmem, które stanowi garnek ? Czujnik nadprądowy odłącza zasilanie, gdy garnka brak ?

Reply to
lwh

lwh pisze:

W mojej kuchence jedno "fajerkowej" jak się spojrzy do środka przez otwory wentylacyjne to od spodu płytki ceramicznej jest kilkadziesiąt zwojów nawiniętych z 1mm odstępami na ażurowym karkasie z tworzywa o średnicy około 15cm i to wszystko, żadnego rdzenia.

Jeśli są chętni to mogę spróbować zrobić fotkę, powinno być coś widać. Nie chce rozkręcać bo jest na gwarancji.

Reply to
Padre_peper

Padre_peper pisze:

a ja rozbieralem z rok temu taka mala zeptera tam nie bylo kompletnie nic poza cewka z nawinietego drutu mostek gretza 2 albo 4 tranzystory polowe (nie pamietam dokladnie) termistor i kawlaek logiki ktora sterowala klawiatura to cala konstrukcja tego ustrojstwa

Reply to
Raven

Raven pisze:

I tyle się za to płaci? Zdziercy. To chyba za ceramiczną płytę wierzchnią z super hiper czarnym audiofilskim barwnikiem polikrystalicznym. ;)

Reply to
Adam Dybkowski

Adam Dybkowski pisze:

Ano dziwnym trafem jedno fajerkowa z obudową i elektroniką sterującą może kosztować 140zł a cztero fajerkowa 20 razy drożej :)

Reply to
Padre_peper

Padre_peper pisze:

To to musi mieć kilka MHz.....

Czasem nie masz oscyloskopu? ;) Jakbyś miał to może wykonał byś taki eksperyment: kilka zwojów podłączonych do oscyloskopu tak z metr od kuchenki.

Jakby Ci się chciało to zrób.

Reply to
Maksymilian Dutka

Użytkownik "Raven" napisał w wiadomości Padre_peper pisze:

[...]

Dokładnie projekt z lat 60-siątych. Jeżeli ktoś posiada książeczkę Elektroniczne zabawki z 68 roku to takie coś wykonane było i cziałało to na

30MHz (projekt lampowy) Z tym że cewka była powietrzna, mocy nie pamiętam. Teraz mamy tranzystory i mikrokontrolery i firmy na tym zarabiają krocie. Ale to jak z każdą nowością.
Reply to
xymax

Wystarczy miernik uniwersalny z pomiarem częstotliwości. Nie sądzę, żeby to były megaherce.

Mirek.

Reply to
Mirek

lwh pisze:

No dobra, ale do takiej kuchni potrzebny jest specjalny garnek, a nie taki pierwszy z brzegu. Czy to czasem nie nie działa na takiej zasadzie, że w dno garnka jest wbudowany pierścień z jakiegoś przewodnika i w nim indukuję się prąd za sprawą zmiennego pola z cewki pod garnkiem?

Reply to
TomaszB

Użytkownik "xymax" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:fli1t4$mn6$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Chyba nie. Tamta zabawka była generatorem kilkudziesięciowatowym zdolnym podgrzać niewielki kawałek metalu, łyżeczkę do herbaty, po włożeniu jej w cewkę i.... nadawała na kilometry Żaden pobliski cb radiotelefon nie był w stanie nic odebrać, telewizor skakał. To w kuchence ma wielokrotnie większą moc, a telewizor czy radio fm nie reaguje.

Reply to
lwh

Jaki tam specjalny, wystarczy zwykły emaliowany :) Byleby tylko magnes go dobrze przyciągał.

Reply to
Padre_peper

A mnie zastanawia jak to jest jak ktoś położy na kuchence rękę z zegarkiem z metalową bransoletą. Czy nie ugotuje mu rączki? Zbych

Reply to
zbino

zbino pisze:

a jak to zrobi na kuchence gazowej to co :)

Reply to
Roman Rogóż

Odruchowo cofnie rękę, może nawet zanim wsadzi w sam ogień. Zanim bransoleta zacznie parzyć to już zakumuluje trochę ciepła. Rozgrzanej bransolety tak szybko się nie ściągnie. Poza ty ogień widać, pola magnetycznego nie.

Michał.