Jak działa kwarc?

Witam, mam pytanie jak działa kwarc używany w elektronice jako wzor częstotliwości ?

Reply to
olo

- jest tam troche teorii

To jest kawalek kwarcu, oszlifowany do odpowiedniego ksztaltu, z napylonymi elektrodami. A ze ma zjawisko piezoelektryczne - to drga jak mu sie przylozy napiecie i odwotnie - generuje napiecie jak drga.

A drganie mechaniczne ma czestotliwosc rezonansu wlasnego [czasem kilka].

I od strony elektrod zachowuje sie jak specyficzny uklad rezonansowy .. mozna zrobic generator z jego uzyciem.

hmm to jak uda mi sie go rozebarać, u go czymś mocno scisnę to bede mogł zrobic na min pomiar siły ??

Reply to
Konrad Rokicki

Tak i nawet sa takie czujniki. Choc nie wiem czy ci sie to uda dobrze zrobic na kawalku wyjetym z oscylatora. No i nacisk tylko generuje ladunek, wiec trzeba go zmierzyc bez przeplywu pradu, lub scalkowac prad. Nie nadaje sie to obciazen stalych lub wolnozmiennych.

Jest jeszcze inne podejscie - gdy naprezenia zmieniaja czestotliwosc rezonatora ..

witam

tak btw

Jak zachowywałby sie kwarc w kosmosie. jak to jest rozwiazane przez panow inzynierow z nasa ;) ?

Hm... A co za problem? Powietrze nie jest mu potrzebne do szczęścia.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

ale moze chodzi o to ze nacisk jest inny, no ale w somnie stały bo chyba zerowy, wiec nie powinno być problemu

Reply to
Konrad Rokicki

A jak sie ma zachowywac ? Bardzo dobrze sie zachowuje. W koncu nie jest mu potrzebna do pracy swieze powietrze ani grawitacja.

Jedyny problem to przeciazenia przy starcie, ale w wojsku i tenisie widac wieksze sa :-)

a co tam NASA, oni nie rozwiązują problemów, tylko je robią ;-)

nie ma problemów. Nie mamy praktycznie wyraźnego odhylenia częstotliwości, bo i dlaczego miałoby być.

Co do przeciążeń, to największe wcale nie są przy starcie, ani przy lądowaniu. Największym stressem dla sprzętu kosmicznego jest transport na trasie Moskwa-Leninsk. Zarówno zakres temperatury (aparatura musi przetrzymać -50 do +80 stopni), jak i przeciążenia impulsowe (cytat z Opola: k**** ty ch*** jak przetaczasz!) znacznie wyższe od tych w czasie startu.

Waldek, jeden z producentów aparatury na stacji ISS ;-)

Reply to
Waldemar

Ale to jednak kawalek kwarcu w sprezystych uchwytach. Odpowiednia ilosc g i wypadnie :-) [50, 100 ?]

Poczta lotnicza wyslac :-)

jak pierdyknie o ziemię, to wypadnie. Choć w komórkach też są kwarce, a ile razu mi telefon o glebę wyrżnął, nie wiem.

he he. Jak ostatnio Pavel Vinogradov miał dokręcić śrubę w naszym eksperymencie, to 19 ludzi miało co robić (znaczy ja odwalałem papierkową robotę a 18 dawało głupie komentarze). Zrobiono symulację, stwierdzono, że na modelu na Ziemi śruby są zalakowane Loctite i postanowiono zrobić sesję sprawdzającą. Niestety do sesji nie doszło, bo Paweł poszukał wkrętaka sześciokątnego 1.5mm i tą śrubę po prostu sam dokręcił, bez pytania ;-) Czy wyobrażasz sobie ile by było papierkowej roboty aby wysłać coś samolotem, a nie pociągiem? Nie, że się nie da. Próbki biologiczne na przykład są tak wysyłane, ale nie mam ochoty się tym zająć. Zresztą wszystko działa jak ma działać.

Waldek

Reply to
Waldemar

A co to za problem ??

Reply to
Pszemol

Pszemol schrieb:

ciekłe kryształy tego nie lubią, kondensatory elektrolityczne tego nie lubią, ROHS cyna tego nie lubi. Wystarczy? Po prostu większość podzespołów jest deklarowana w mniejszym zakresie temperatury i nie ma papierka na -50 do 80 i trzeba robić badania, a to kosztuje.

Waldek

Reply to
Waldemar

Mówimy o pracy w tym zakresie temperatur czy o przechowywaniu/transporcie?

Bo to raczej typowy zakres temperatur *PRACY* dla podzespołów z kategorii "industrial". Te z klasy "commercial" mają 0-70'C. I my w firmie testujemy swoje urządzenia właśnie w takim zakresie temperatur w piecu/lodówce sterowanej cyfrowo...

Prosty sposób na usunięcie problemu to dodanie grzałki - oczywiście tylko wtedy ma to sens jak masz urządzenie zasilane z sieci... Wtedy nie musisz mieć droższych podzespołów industrial tylko walisz co tańsze.

Reply to
Pszemol

Pszemol schrieb:

+80 to nie problem. Problemem jest -50.

my mamy podzespoły industrial i military. Niestety. Wszystkie zabezpieczenia musiały być klasyfikowane przez DoD i NASA. Diody Zenera po 10EUR za sztukę. Bleee. Ale na laptopa, którego użyliśmy nie chcieli dać gwarancji, że wytrzyma transport przy -50 (dali -35 do +100), choć jest to laptop do zastosowań militarnych. Ale przeżył 24h w lodówce przy temperaturze 200K.

Waldek

Reply to
Waldemar

Podałbyś przyklad takiej diody ?

Reply to
Pszemol

Pszemol schrieb:

nie mam schematu pod ręką. Ale to normalna dioda zenera mocy (5W), tylko mil spec. Sprawdzę we wtorek, jak znajdę schemat.

Waldek

Reply to
Waldemar

Bardzo poproszę... Przy normalnej cenie takich diodek w okolicach pół dolara za sztukę (lub mniej) dioda za 10EUR byłaby ciekawostką...

Reply to
Pszemol