Jak dorobić najprościej do włącznika

Włącznik włącza i wyłącza światło - proste. Ale jak najprościej dorobić do tego mechanizm który załączy to światło na określony czas (dokładność do minut wystarczy) gdy stan włącznika jest na "off", a przy "on" nic nie zmieni?

Są drzwi do garażu i włącznik światła w garażu przy drzwiach. Aktualnie jest oprawka z PIRem i jak się otworzy drzwi i wejdzie do garażu to świetlówka sama się załącza, ale są wady:

- nie zawsze łapie od razu i trzeba zrobić dwa kroki po omacku,

- gdy się chce siedzieć dłużej w garażu, to co jakiś czas trzeba się ruszyć bo światło zgaśnie

Jak zrobić żeby:

- np. czujnik przylgowy przy drzwiach, załączył światło na kilka minut gdy jest ono wyłączone a drzwi zostaną otwarte

- otwarcie drzwi przy włączonym świetle nic nie robiło / ewentualnie resetowało licznik światła - obojętne byle nie gasiło

Są może takie włączniki z dodatkowym wejściem na czujnik NO/NC?

Reply to
Mateusz Bogusz

Czujka pir zostaje - wychodzi z niej przewód fazowy zasilający świetlówki. Do tego przewodu podpinasz przewód fazowy wychodzący z łącznika (włancznika ;) )

Prościej się nie da. BARDZO BARDZO WAŻNE - czujka i włącznik muszą mieć zasilanie z tej samej fazy - bezwzględnie!

doczytałem właśnie że to oprawka z pirem a nie osobna czujka - no to musisz kipić za 20pln czujkę pir i zrobić tak jak mówiłem - podłaczysz sobie tyle źródeł światła ile dusza zapragnie ;)

Reply to
sirapacz

Dodanie do tego równolegle zwykłego włącznika spowoduje, że:

- jak będzie on wyłączony wszystko będzie działało jak dotychczas,

- jak się go włączy to świtało będzie się świeciło cały czas.

O ile dobrze zrozumiałem to mniej więcej tego oczekujesz. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Oprawa oświetleniowa z PIR-em? Czy PIR, który steruje oprawą oświetleniową? Jeżeli to pierwsze, to nie zmusisz do zaświecenia zewnętrznym sygnałem innym niż ciepło. Czyli albo wymiana tego co masz lub dodanie drugiego źródła światła.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

miałem kiedyś oprawę halogenową z czujnikiem- szybkie wyłączenie i włączenie powodowało zapalenie światła na stałe.

Reply to
tck

Załóż mikrofalowy czujnik ruchu. Podlacza się tak samo jak pir, kosztuje też podobnie czyli że dwie dychy. Jak pokombinujesz z ustawieniem to będzie wlaczal swiatlo jak podejdziesz do drzwi. Jesli ustawisz maksymalny czas świecenie to musiał byś kite odwalic zeby sie nie ruszac zeby światło zgasło.

Reply to
Zenek Kapelinder

kiedyś wpadłem na głupi pomysł ustawienia 2 czy 3 halopaków po 0,5kw na pir i wysoką czułość. Koty szwędając się od sąsiadów uruchamiały je non stop, na co zwróciłem uwagę jak dostałem rachunek za prąd po 0,5 roku

Reply to
sirapacz

Wiesz co Siapacz? Każda zmyslona historyjka zeby wyglądała na prawdziwą musi uwzględniać otaczającą rzeczywistość. Twoja jest z czapy.

Reply to
Zenek Kapelinder

O to mi chodzi, ale dało by się z czujnikiem kontraktonowym? Są takie które można podłączyć do fazy 230V, przeniosą chociaż z 50W i będą miały taką samą regulację czasu świecenia jak czujniki PIR?

Reply to
Mateusz Bogusz

przekręcanie pseudonimu intencjonalnie jest gestem obrażliwym moja historyjka z czapy nie jest - przetestowałem to na sobie. wierz mi lub nie. Fakt znacznie wyższego rachunku za prąd po pół roku i jego spadek po kolejnej połowie jak uwaliłem te halopaki jest dla mnie bezpośrednim dowodem na słuszność wywalenia lamp.

A to, czy wierzysz w "historyjkę" czy nie - lata mnie kalafiorem. Nie mam żadnego interesu w tym, by zmyślać czy podkręcać rzeczywistość.

Reply to
sirapacz

W dniu wtorek, 31 grudnia 2019 11:42:49 UTC+1 użytkownik sirapacz napisał:

Miałem jakiś czas temu podobnie Czujka ta taka najzwyklejsza(pir) też uruchamiała sie nawet chyba jak komary wokół niej latały. Zauwazyłem to ale zanim naprawiłem* to ze dwa- 3 tygodnie minęły. Rachunek za miesiąc był ok 50zł wyższy(+/- 10zł) Co by się zgadzało 0,5 kWh+7-8 godzin*31dni

*Naprawa polegała na tym ze wywaliłem ten halogen i wstawiłem lampe led 50w z czujnikiem chyba własnie mikrofalowym
teraz jest tak ze lampa zapala się nawet jak ktoś od środka domu do drzwi podejdzie lub na piętrze do łazienki wejdzie. Bo część łazienki to wykusz pod którym właśnie ta lampa wisi. Ale że to 50W to póki co olewam temat
Reply to
Kris

Ja pisałem o zwykłym włączniku. Do zwykłego włącznika nie pasuje pytanie o regulację czasu świecenia. Albo stwierdzenie "O to mi chodzi" albo pytanie o regulację czasu jest nie na miejscu, albo inaczej rozumiemy pojęcie zwykłego włącznika.

Nie znam silnych kontaktronów (obracam się w świecie gdzie 2W to duża moc i często 1mA to za duży prąd).

Jak lata temu udało mi się 'zdobyć' Wiatkę to przed pierwszym uruchomieniem zainstalowałem w niej stycznik aby przez styki programatora nie płynął prąd 2kW grzałki. Z za małą wytrzymałością prądową styków kontaktrona można postąpić podobnie. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Przepraszam jeśli o przekręcenie sie obrazasz. Literówka nie była celowa.

Reply to
Zenek Kapelinder

W dniu 31.12.2019 o 15:27, Piotr Gałka pisze:

Ale trzeba dać porządny snubber. Styki kontaktronu są złocone albo rodowane, przy indukcyjnym obciążeniu szybko szlag je trafi. Generalnie kontaktrony to łączniki sygnału, nie mocy.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

luz - nad wyraz często ludzie intencjonalnie przekręcają moją ksywkę gdy kończą im się argumenty i uznałem, że robisz wycieczkę osobistą skoro nie masz argumentów :P Byłem już sierpaczem srapaczem siepaczem siapaczem, bodaj też sapaczem.

Reply to
sirapacz

kup sobie "czujnik ruchu i obecności" (presence), pełno tego na Allegro i w hurtowniach elektrycznych

Reply to
Stan

O dzięki, ale to na pewno jest coś lepszego niż zwykły PIR? Bo wygląda podobnie.

-

Mateusz Bogusz