Gdzie kondensatory o pojemnościach paru faradów

Gdzie kupię kondensator na powiedzmy 5.5V (może być trochę więcej) o pojemności paru faradów. Kiedyś coś czytałem na grupie o takich kondensatorach ale nie mogę tego znaleźć w google ;(. Kondensator miałby mi podtrzymać prace uC po odłączeniu zasilania. Druga sprawa jak podłączę taki kondensator za stabilizatorem 78L05 to jakim prądem on będzie się ładował ? nie wiem czy 78L05 to wytrzyma ;) (przed 75L05 było by napięcie około 10V o wydajności zaledwie 40mA) i czy taka aplikacja po odłączeniu zasilania nie będzie rozładowywała kondensatora, nie wiem może rezystancja wyjściowa 78L05 wtedy zacznie go rozładowywać (bo chciałbym to tak zrobić aby z kondensatora pobierał energie tylko uC) także może zastosować 78L06 i może za nim wstawić jeszcze jakaś diodę ? i dopiero do tego podłączyć kondensator i VCC uC ?

Reply to
Tranzystor

Obilo mi sie kiedys o uszy, ze takie kondensatory (zwlaszcza nienaturalnie male i tanie) to po prostu akumulatory. W sumie jak sie czlowiek uprze, to funkcjonalnie w okropnie zawezonym zakresie mozna zgodzic sie. Chociaz mam mieszane uczucia aby tak nazywac akumulator, ew. to tylko plotka.

Moze uzyc wlasnie akumulator ? Maly, maluski, podladowywany caly czas, ew. inteligentniejsza ladowarka w celu przedluzenia zywotnosci ?

Reply to
Adam

Sa kondensatory o pojemnosci 1F na 5,5V, ( chyba weglowe) ja stosuje je do podczymania wyswietlaczy LCD. Widzialem je w TME i AET. Pozdrawiam Robert

Reply to
Robert

Praktycznie w każdym sklepie z częściami elektronicznymi. Najlepiej daj 2 diody schotkiego (bardzo mały spadek napięcia złącza

0,2-0,3V) oraz w szereg ładowania jakiś rezystor od kilkaset Ohmów do kilku kOhmów, aby nie uwalić tej diody prądem ładowania. Jedną z diód wstawiasz szeregowo w kierunku przewodzenia od stabilizatora do nóżki zasilającej procesor. Dzięki temu w chwili, kiedy odłączysz zasilacz napięcie z kondensatora nie cofnie się do stabilizatora oraz innych układów zasialnych ze stabilizatora. Kondensator podpinasz do nóżki zasilania uP poprzez drugą diodę oraz rezystor podłączony równolegle do tej diody. Dioda w kierunku przewodzenia od kondensatora do uP. Zamiast rezystora możesz użyć źródło stałoprądowe zbudowane z jednego tranzystora FET np. BF245 i ewentualnie jednego dodatkowego rezystora - tranzystor podłączasz zamiast tego rezystora ładującego, zaś pomiędzy bramkę oraz źródło tego tranzystora wstawiasz dodatkowy rezystor, którym dobierasz wartość prądu ładowania. Im większa wartość tego rezystora, tym mnijsza wartość prądu. W przypadku rezystancji = zero Ohm (czyli zwarciu bramki ze źródłem) prąd będzie wynosił ok. 7mA i jest to największy prąd jaki można osiągnąć z takiego źródła stałoprądowego. Zadaniem takiego źródła jest utrzymanie stałego prądu ładowania niezależnie do różnicy potencjałów. Oczywiście po wyrównaniu tych potencjałów prąd zacznie spadać do zera.

Możesz także użyć akumulatorka 3,6V lub 4,8V, gdyż wiele procesorów potrafi normalnie pracować przy tak niskich wartościach napięcia zasilającego. Musiałbyś zajrzeć do karty katalogowej danego mikroprocesora. Często też bywa, że procesor taki przy takim napięciu wchodzi w stan obniżonego poboru prądu tzn. przestają pracować układy we/wy, jednak wewnętrzne układy zegara czasu rzeczywistego lub licznikowe nadal pracują. Musiał byś wtedy obniżyć napięcie ładujące ten akumulatorek poprzez wpięcie odpowiedniej ilości diód lub diody zenera. Dzięki temu akumulatorka nie przeładujesz, gdyż proces skończy się samoczynnie po uzyskaniu na akumulatorku tego napięcia, a za tem odpowiedniego stanu jego naładowania.

Jacek "Plumpi"

Reply to
Plumpi

Użytkownik "Tranzystor" snipped-for-privacy@tranzystor.pl napisał w wiadomości news:c65det$gm7$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

SP9LWH

A ten rezystor z diodą to po co ? Nie wystarczy jedna dioda (ta przy stabilizatorze) ?

No tak ale czy stała wartość prądu ładowania jest konieczna ?. Ja myślałem że jeśli to nazywa się już kondensator to nie trzeba się zabardzo przejmować tym czy wpływa do niego 1mA czy 30mA. Druga sprawa jaki maksymalny prąd może pobierać taki kondensator np. o pojemności 1F. Czy w ogóle mogę taki kondensator traktować tak jak zwykły kondensator, czy też raczej mam traktować go jak akumulatorek (czyli dobierać prąd ładowania etc.). Bo chciałbym ten kondensator ładować prądem około 30mA.

Wydaje mi się że taki kondensator będzie lepszym rozwiązaniem od akumulatorka.

Reply to
Tranzystor

In news:c65h29$k$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl, Plumpi snipped-for-privacy@wp.pl napisał (a):

rezystor ?? przciez to jest kondensator, nie trzeba w żaden sposób ograniczać prądu.

Reply to
VSS

Użytkownik "Plumpi" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:c65h29$k$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Te kondensatory mają bardzo dużą stratność, i malutki prąd ładowania i rozładowania

Reply to
SP9LWH

zrób w ten sposob:

do wejścia zasilania na płytce podłącz przekaźnik. Jeśli przyjdzie napięcie z zasilania, przekaźnik jedną parą nóżek przełączy na zasilanie zewnętrzna, jeśli nie ma napięcia sterowania przekaźnikiem (bo z zewnąrz napięcia nie ma, a ono steruje przekaźnikiem) to przekaźnik sam przełącza na inną parę nóżek do których podłączone będzie zasilanie bateryjne. Baterie możesz wziąćtaką jakie są na płytach głw. komputerów. Długo trzyma i mozna doładowywać.

Jeśli czegoś nie zrozumiałeś to daj znać, a podeśle Ci mały schemacik na priva.

Reply to
Panoramix

Tak ale mnie chodzi o konkrety jeśli zdecyduje się zastosować taki kondziołek 1F to czy będę go mógł ładować prądem 30mA ? i później po naładowaniu pobierać z niego 10mA ? kondensator

.

Reply to
Tranzystor

Użytkownik "Tranzystor" snipped-for-privacy@tranzystor.pl napisał w wiadomości news:c65q6e$4pd$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

To musisz sprawdzić. Przy tak dużym prądzie spadnie napięcie. Rezystancja wewnętrzna jest rzędu 100 Om Przy 30mA stracisz prawie 3V To są kondensatory przewidziane do poboru mikroamperów

Reply to
SP9LWH

Te sa raczej na 10uA. 10mA moze byc dla nich za duzo - tzn napiecie spadnie.

Ale sa tez i takie jak chcesz, tylko niestety nie wiem jakie to. Ale widzialem zabaweczki ktore laduje sie 20sek a jezdza potem pare minut.

Użytkownik "Tranzystor" snipped-for-privacy@tranzystor.pl napisał w wiadomości news:c65q6e$4pd$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

1F, 10mA - od 5V do 3V spadnie w 3 minuty, a nie 10 godzin. Piotr
Reply to
Piotr

Są takie kondensatory około 1F (widziałem od 0,1F do 1F) napięcie 5,5V. Nazywają się backup. Często spotykane w magnetowidach. Nie przejmuj się prądami ładowania. Wynosi kilka mA. Mają bardzo mały prąd zwarciowy rozładowania.

Władysław

Reply to
Władysław Skoczylas

Użytkownik "Tranzystor" snipped-for-privacy@tranzystor.pl napisał w wiadomości news:c66mou$f7k$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

To sobie wylicz: i*dt=C*du

przy zmianie napięcia o 1V przy prądzie 10mA kondensator 1F będzie na to potrzebował 100s

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "Tranzystor" snipped-for-privacy@tranzystor.pl napisał w wiadomości news:c66mou$f7k$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Nie chodziło mi o to, że wytrzyma 3 minuty, ale, że na pewno nie wytrzyma dłużej niż 3 minuty. Nawet gdyby miał rezystancję wewnetrzną = 0. Stosowałem 0.1F/5V5 - przy obciążeniu 0.5uA wytrzymywał 2.5 doby. Piotr

Reply to
Piotr

[...]

Z obliczeń rzeczywiście wynika że 100s, ale kolega Jan twierdzi inaczej i mówi, że ma w tym doświadczenie także te kondensatory może jednak jakoś inaczej działają i wzory na zwykłe kondensatory do nich nie pasują.

Reply to
Tranzystor

Użytkownik "Tranzystor" snipped-for-privacy@tranzystor.pl napisał w wiadomości news:c67v9j$lhu$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Wystarczy by dopuścić mały spadek napięcia 10mV i czas skróci się do 1s

Reply to
SP9LWH

Bardzo radykalnie się wypowiadasz... Są kondensatory przystosowane do poboru niskich prądów, są też przystosowane do poboru wysokich prądów. Rekordowy Dynacap/DZ 50F/2.5V - ESR 0.08 oma. A na napięcie 5.5V: Supercap FA0H 1F - ESR 1 om.

Źródło: ELFA nr 52 str. 828.