[cross] Jaka karta microSD do raspberry?

Hej,

Cross p.m.e. / p.c.p., bo w sumie temat z pogranicza.

Mam kilka raspberry pi, które robią różne (mniej niż bardziej) skomplikowane rzeczy. Nie zużywają mocno karty microSD, raczej tak normalnie, jak Linux zużywa (oprócz logów, bo przerzuciłem do ramdysku właśnie ze względu na obecność karty).

Padła mi karta w jednym. Wymieniłem. Dziś padła mi w drugim. Zamówiłem, wymienię. Niedługo pewnie padnie mi w trzecim. Utrata danych to niewielki problem (używam tych kart z założeniem, że i tak prędzej czy później padną, i robię backupy), ale uciążliwość już tak.

Nic dziwnego, że padają, bo karty nie mają za dużej żywotności. Z drugiej strony w rejestratorze samochodowym od paru lat mam tę samą Samsung EVO 32 GB i nie padła, ale... taka sama padła w tym pierwszym raspberry po ok. dwóch latach, może mniej.

Jeśli używacie kart microSD w komputerach typu raspberry, to jakich dokładnie? Jakaś sprawdzona firma, model? Są jakieś SLC? Na pojemności mi nie zależy (minimum 4 GB i w sumie więcej nie potrzebuję, aby Raspbian wszedł i miał trochę miejsca), byle była trwała.

Teraz kupiłem Adatę 8 GB, bo potrzebuję na już, ale docelowo chciałbym przejść na coś trwalszego. I nie wiem na co.

Reply to
Queequeg

Mam/miałem 5 RPi chodzących jako kamery poklatkowe, na oknach, 2-3 lata, temperatury pewnie 40-50C, karty bardzo różnych producentów*, wyłącznie na system (zdjęcia zbierał NAS). W innym RPi robiącym za serwer nadmiarowy w firmie żony, 3 lata. Nigdy żadna nie padla.

Kinsgstony, Sandiki, Toshiby, coś tam jeszcze na L... ale żaden Samsung...

Reply to
Marcin Debowski

Dnia Tue, 12 Nov 2019 23:01:01 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

  1. Panasonic - producent: Hagiwara
  2. SanDisk
  3. Toshiba
  4. Kingston - producent: Toshiba
Reply to
dantes

Ja kupiłem slc na mouserze, karta ok 300zl kosztuje, chodzi 3 rok i jest spokój.

Reply to
Marek

A jak wolisz tanie ale przemysłowe SLC to polecam polskie goodramy pSLC, są w tme.

Reply to
Marek

Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 13 Nov 2019 10:54:38 +0100 doszła do mnie wiadomość snipped-for-privacy@news.neostrada.pl> od Marek snipped-for-privacy@fakeemail.com :

Za połowę tej ceny kupisz dysk SSD 120GiB z adapterem USB.

Reply to
Olaf Frikiov Skiorvensen

I jak go zmieszczę w slot? Po za tym i tak przestanie działać za 3 lata.

Reply to
Marek

W dniu 13.11.2019 o 10:55, Marek pisze:

Jak to ma tyle kosztować, to lepiej kupić za połowę tej ceny 10 zwykłych kart i wymieniać profilaktycznie raz na rok, a resztę mieć na wódkę i dziwki.

Zwłaszcza, że wątkodawca nie ma tam krytycznych danych a okresowa wymiana wchodzi w grę.

MJ

Reply to
Michał Jankowski

W dniu 13.11.2019 o 07:42, dantes pisze:

Tak tylko, co do "brandowania" produkcji z innej firmy (Ha! — najczęściej kitajskiej), to i "polska firma *rodzinna*" (? - dziadkowie, wujkowie, i wnuki?) - Goodram, sprzedaje karty SD w różnych zresztą formatach. No nie mogę szepnąć "polecam", ani na tak, ani na "nie", bo mam od niedawna (jak dotąd nie padła) :)

Acz widać plusy: naprawdę niedrogie 16 GB, format "micro", ale w "dużym" adapterze. A jak raz dużej karty wymaga mój fotoaparat, więc kupując ją, zupełnie przypadkowo podpasiło mi i do cyfrówki. Wielcem zadowolnionym!

Reply to
jaNus
2019-11-12 o 23:01 +0000, Queequeg napisał:

Pytanie czy w ogóle potrzebują cokolwiek tam pisać? Co to znaczy "normalnie, jak Linux zużywa"?

Moje RPi działają z montażem -o ro wszystkich partycji. Jeszcze nigdy żadna karta SD mi nie padła, a korzystam z najtańszych dostępnych. Może tędy droga?

A jeśli naprawdę coś muszą te pudełka rejestrować, to może lepiej wrzucać na jakiś mini pendrive, którego nie będzie szkoda wymienić raz na kwartał?

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Marek snipped-for-privacy@fakeemail.com napisał(a):

Kto Ci każe zmieścić w slocie?

Reply to
Grzegorz Niemirowski

Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5dcbde10$0$559$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 13.11.2019 o 10:55, Marek pisze:

Ale co to to SLC, bo cena faktycznie z sufitu ... ale moze Mouser tak ma ?

Wymiana moze byc jednak uciazliwa, a instalacja/odtwarzanie tez troche czasu pochlania.

W Raspberry padaly mi karty Intenso. A Sandisk sie sprawdzaja.

I ciekaw jestem o co chodzi - jakas niekompatybilnosc w obsludze, Windows only, czy nie lubialy wylaczania zasilania, bo to sie czasem zdarza. A linux jak to linux - lubi costam zapisac, chocby logi, a przerzucanie do ramdysku ... potem nie wiadomo czemu sie wysypal ...

Grzegorz Niemirowski

SLC jako zabytek tyle kosztuje. Powinieneś wiedzieć co to jest, skoro niedawno dyskutowałeś o trwałości dysków SSD :-) Taniej może wychodzić pseudo SLC, czyli np. TLC/QLC, w którym ktoś kontroler przeprogramował tak, żeby zapisywał to samo na wszystkich bitach w obrębie tego samego tranzystora.

Reply to
Zbych

Jaka bys nie wsadzil to padnie. Najpierw upewnij sie ze ci ten linux tam nie pisze. Przesuniecie logow to dobry start. Ale trzeba pociagnac dalej. zakladam ze sprawy typu noatime wylaczyles...

W praktyce jak chcesz zeby ci karta dlugo zyla to musisz wogole zablokowac do niej zapisy. Bo jak nawet jakis pliczek typu pid jest uaktualniany to po czasie karta padnie.

Ja sie dosyc szybko z malin wyleczylem wlasnie przez to. I jeszcze pare felerow mialem, np. to ze rrd jest niekompatybilne ani z x86 ani z winda ani nawet miedzy niektorymi innymi arm-ami. Ale to inna bajka.

Poszukaj jakiejs dystrybucji zoptymalizowanej pod wzgledem zapisow czy trybu otwarcia filesystemow. I dodziergaj se reszte tak aby pisalo gdzies na inny dysk.

Reply to
sczygiel

To była pzenośnia do "nie mam miejsca".

Reply to
Marek

A od kiedy taki linuxowiec się stałeś czy coś przeoczyłem? :)

Reply to
Marek

Chyba niatime "włączyłeś"...

Reply to
Marek

W dniu 13.11.2019 o 16:40, Marek pisze:

na serio? Dysk ssd, msata 60 giga kosztuje 59zł. "normalny" 79 złotych. przejściówka ssd-hdd, na ali mniej niż 15zł. Jak się zastanowić, to problemem nie jest elektronika, tylko brak miejsca. \ ToMasz

Reply to
ToMasz