Falownik hybrydowy i agregat

Jest falownik solarny z funkcją akumulatorów i off-grid. Akumulatorów jest niewiele. ale ile by nie było, w razie dłuższych przerw w zasilaniu przydał by się agregat. No i jest (był jeszcze przed solarami) 1000VA inwerterowy. Oczywiście przełączać dom, czy biuro na agregat jest niewygodnie, no i mocy chwilowej przydało by się więcej, Pierwotny pomysł był taki, żeby w razie potrzeby z agregatu ładować akumulatory, a właściwie zasilać falownik od strony akumulatorów, a chwilowe zapotrzebowanie będą pokrywać akumulatory, Ale pojawiła się inna idea: zasilać falownik od strony paneli - jest niewykorzystane wejście na drugi łańcuch. Bezpośrednio do prądnicy agregatu podłączony jest osobny prostownik trójfazowy i kondensatory i działa, Jak się łatwo domyślić, jest jeden problem: Falownik algorytmem MPPT próbuje "zamordować" agregat i moc ustala się na 1300-1500W. Silnik dzielnie to znosi, ale jest obawa o prądnicę, która może się spalić, a tania i dostępna nie jest. Przydało by się zmniejszyć tę moc do 900-1000W. Jakieś pomysły?

Reply to
Mirek

W dniu 19.12.2022 o 19:21, Mirek pisze:

Może zmniejszyć prąd wzbudzenia dając coś w szeregu.

Pozdrawiam EdiM

Reply to
EdiM

Nie da rady - magnesy trwałe. Z resztą doprecyzuję, że agregat sam pilnuje napięcia na zasilaniu swojego inwertera i w razie czego zwiększa obroty (otwiera przepustnicę). Ingerencja w to sterowanie będzie trudna, bo to jest moduł w formie zalanej kostki.

Reply to
Mirek

To może ograniczyć ruch przepustnicy, przydławić dolot powietrza.

Reply to
EdiM

W dniu 2022-12-19 o 19:21, Mirek pisze:

Wywal kondensatory, agregat stanie się wtedy bardziej 'miekki' i MPPT nie będzie go tak mordował. No i spadnie moc skuteczna przy okazji.

Reply to
Janusz

No dobra, a falownik nie zgłupieje? A nie ma i tak swoich kondensatorów? No i to nie jest 50Hz - w sumie to nie sprawdzałem ile, ale jest 27 cewek, 18 magnesów.

Reply to
Mirek

Falownik "myśli" że jest zasilany z PV czyli może iść na zwarcie by uzyskać max prądu. Trzeba by jakoś ograniczyć max prąd pobierany z agregatu - jak w zasilaczu laboratoryjnym.

Może prosto dało by się dać kondensatory (lub dławiki) przed tym prostownikiem ? Choć może być trudno dobrać - różne obroty różna częstotliwość, oraz nie wiem czy można tak stosować kondensatory przy prostowniku trójfazowym (czy na zasilaniu takiego prostownika wielofazowego prąd jest sinusoidalny ? ).

Adam

Reply to
ada...

Wywal ten co dałeś za mostkiem, agregat zostaw w spokoju.

Reply to
Janusz

W dniu 2022-12-20 o 09:46, snipped-for-privacy@poczta.onet.pl pisze:

Guzik prawda, 'idzie' na maximum mocy a nie prądu, jak napięcie zacznie spadać to przestanie dalej dociążać agregat.

Ty masz jakieś pojęcie o elektronice? chyba nie bo byś takich głupot nie pisał. Nie da się prosto ograniczyć prąd bez strat czy mninimalnymi, a jak się pogodzi ze stratami (sporymi) to i opornik wystarczy.

Reply to
Janusz

W dniu 2022-12-20 o 10:21, Janusz pisze:

to niech wsadzi opornik...

Reply to
dolczak

W dniu 2022-12-20 o 18:16, dolczak pisze:

Taa 400-500W do stracenia, chyba nie o to autorowi chodziło.

Reply to
Janusz

W dniu 20.12.2022 o 10:21, Janusz pisze:

Lepiej obciążyć obwód dodatkowym urządzeniem i korzystać :) Może być jakiś grzejnik i nic się nie zmarnuje.

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

wtorek, 20 grudnia 2022 o 18:17:47 UTC+1 dolczak napisał(a):

Nieliniowy w postaci żarówki - charakterystyka wyjdzie trochę bliższa panelowi PV. Jest szansa ze mppt wybierze punkt pracy w którym słabo swieci i traci niewiele mocy.

Reply to
M M

W dniu 19.12.2022 o 19:21, Mirek pisze:

Niektóre falowniki mają programowe ograniczanie mocy wyjściowej czy to w procentach czy w watach, przynajmniej mój tak ma, przeczytaj instrukcję falownika (serwisową).

Reply to
LOLek

Czemu? Jego problem lezy w malym oporze wewnetrznym źrodła i falownik ustawia sie przez MPPT na zbyt duzym prądzie. dławik na AC powinien to obnizyć, a dławik straty ma mniejsze niz opornik.

Jak na to falownik zareaguje ... dobre pytanie :-)

J.F

Ale ja nie chcę ograniczać wyjściowej tylko wejściową.

Reply to
Mirek

To se czajnik podłącz pomiędzy, będziesz miał wodę na herbatę :]

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

To już było sprawdzone zanim napisałem na grupę. Zderzak ograniczający otwarcie przepustnicy powoduje oczywiście zmniejszenie oddawanej mocy. Nie pisałem o tym żeby nie nakierowywać dyskusji ;) Trzeba więcej testów, bo automatyka agregatu usilnie próbuje dodawać gazu, a z drugiej strony przez falownik agregatu prąd nie płynie, więc w zależności co tam jest wymyślone może w końcu się zatrzymać z jakimś błędem.

Reply to
Mirek