CB, PMR - czyli użyteczność tego dzisia

William pisze:

VHF to raczej pasmo typowo do łączności lokalnych. Ja w pierwszym rzędzie myślę raczej o falach krótkich. Możliwość złapania kontaktu radiowego z człowiekiem mieszkającym po drugiej stronie Europy (Mówimy o QRP, więc o świecie raczej nie ma co marzyć. A może jednak się mylę?) jest ciekawa. To jednak nie to samo co wyszukanie kogoś w katalogu Skype i kliknięcie na "Connect". Nie sądzisz? ;)

Poza tym jest jeszcze coś takiego jak emisje cyfrowe - samo w sobie jest to ciekawe moim zdaniem. Tym razem nie mówię o treści, ale o formie komunikatu. ;)

Reply to
Atlantis

Dnia 22.01.2009 marko1a snipped-for-privacy@lycos.de napisał/a:

Na CB z tego co wiem to nie wolno szyfrować, 8 kanałów pmr też nie można i u mnie można wbić podkanał 0 który słucha wszystkich kluczy poprostu. Za to są dodatkowe kanały w pasmie pmr (chyba 16) na których dopuszcona jest transmisja cyfrowa i szyfrowanie. Czytałem o tym przy okazji poszukiwania pmr-ek, więc pisze z pamięci. Ponoć te dodatkowe kanały są w EU jak najbardziej OK. Motorolka zrobiła również trxy cyfrowe na pasmo wifi 2.4GHz również z krypto. Podejrzewam że działają na adhoc itp. Są dośc ciekawe bo jakby je troche podhaczyć to może by szło z access pointów robić "przemienniki" i lączyć je przez internet :)

Reply to
Sergiusz Rozanski

z tego co wiem 'przyjelo' sie ze kanalem 'ogolnym'/wywolawczym jest kanal 8.

osobiscie uzywam pmrki w gorach, ma zaskakujaco dobry zasieg w takim terenie jeli jest bezposrednia widocznosc (np. weszlo sie na szczyt), rozmawialem bez problemu ze stogu izerskiego z domownikami w Lubaniu (ok 20km)

--

Reply to
Piotr Curious Gluszenia Slawinski