Zonder stroom zetten van Harde schijf.

Op Sat, 06 Dec 2008 22:44:30 +0100 schreef André , :

Nog geen problemen mee gehad, AHCI controller, HD zit in slede, eerst veilig verwijderen en dan uittrekken. Nog geen enkel keer een probleem gehad.

--
Groetjes
André (VB)

Enkel via soft is niet ok. En ik ken niets van linux, ben een windows gebruiker. Linux ligt me niet.

Toch bedankt

Reply to
Marco Polo

Misschien is een woordje uitleg aangaande het waarom wel op zijn plaats.

7 Schijven (ATA) in wat ik een harddiskbatterij zou kunnen noemen. Deze zijn allemaal aan 1 voeding gelinkt, die enkel instaat voor de voeding van deze hardeschijven. Aan elke schijf zit een convertor IDE naar USB. Welke dan op hun beurt gekoppeld zitten aan een 7 ports USB HUB. Hier is het af en toe nodig dat de ene of andere schijf wordt uitgeschakeld, om bv op die bepaalde poort van de hub een andere schijf, of welk usb toestel dan ook aan te sluiten. Voorbeeldje, Schijf 1 t/m 7 zijn in gebruik, maar ik heb schijf 3 nodig om even aan te sluiten op een andere pc. Wel, dan kan ik simpel die bepaalde schijf even zonder stroom zetten, en aan de andere pc aansluiten. Dan hoef ik niet de ganse reeks schijven van die groep uit te schakelen welke op dat moment misschien wel in gebruik zijn.

Daarbij is het dus zo dat de schijven niet echt met mekaar in aanraking komen, wat de massa betreft.

PS, er zijn hier meerdere pc's die zo een batterij aan harde schijven hebben aangesloten gekregen.

Reply to
Marco Polo

Op Sun, 7 Dec 2008 09:03:41 +0100 schreef Marco Polo , :

Kies dan gewoon "veilig verwijderen van schijf 3" , trek je USB kabel eruit en plug die in de andere pc, daarvoor moet de schijf niet spanningsloos gezet worden.

--
Groetjes
André (VB)

Meestal zie je dat hot-pluggable gebruikt wordt met een RAID controller. Je OS ziet dan niets veranderen.

Reply to
Dirk

Je meldt dat je AHCI gebruikt terwijl er stond "zonder AHCI". Wat is dan de relevantie?

Ik kan me niet voorstellen dat je in Windows je schijven niet kunt stoppen. Die schijf fabrikanten gaan zo iets toch niet alleen voor de Linux gebruikers inbouwen? Het is gewoon een opdracht aan de schijf om de motor uit te doen. Kan direct of ook na zoveel seconden inactiviteit.

Zal het niet zo zijn dat W die future niet ondersteunt, en L wel?

--
73 Jim .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call

Hoe kan dat nou, iets wat Windows niet ondersteunt? Windows ondersteunt toch alle hardware out-of-the-box???

:)))))))))))))))))))) Slaap lekker....

--
[...]

Dit is altijd het standaard antwoord als het over hardware support in Linux en Windows gaat. Linux support te weinig en Windows support alles.

In windows zal je een utility nodig hebben (in linux ook, maar daar zit ie er toevallig al bij).

Kan je natuurlijk zelf maken, zo'n programmaatje. Dankzij Neelie Kroes zijn immers *alle* windows API's openbaar ? Zeker voor iemand die zegt "linux ligt me niet" moet dit de ultieme uitdaging betekenen :-)

AvK

Reply to
Moi

Ja, daarom werkte de ibm niet met windows, en wel met mandrake. (10.0) Onder W in versies kreeg ik de netwerkkaart niet aan de praat (iets met online met IBM willen contacten, maar dan moest wel de nic werken), terwijl L alles in een keer liet werken, de machine heeft daarna nog zeker 3 jaar onder Mdk 10.0 gedraait. Jammer joh.

--
[...]

Eigenlijk heeft het niks met Linux of Windows te maken, het is hardware sturing, meer bepaald ACPI die de schijf in een of andere slaapstand zet. In Windows zit er voor zover ik mij kan herinneren ook iets dat de schijf na een ingestelde tijd kan stilleggen (power management?). Onder Linux is er hdparm dat die opdracht uitvoert, Windows zal ongetwijfeld ook wel een of andere software hebben dat dit kan.

--
inox
Reply to

Op 07 Dec 2008 11:06:05 GMT schreef Rob , :

Op mijn vorig moederbord zonder AHCI deed ik net hetzelfde, ook geen problemen gehad.

--
Groetjes
André (VB)

Op 07 Dec 2008 11:06:05 GMT schreef Rob , :

Al van dit gehoord, werkt prima. HotSwap!.EXE

Werkt zonder dat je een AHCI controller gebruikt.

Is dit relevant genoeg ? ;-))

--
Groetjes
André (VB)

Waarom zou je een draad die wel aanwezig is (maar niet gebruikt wordt) moeten schakelen? Waar zie je hier

de (3,3volt) oranje draad op de SATA power connector?

Reply to
(on)wijs man

[...]

Jawel, via het chassis. Overigens voorkomt die USB-naar-IDE conversie dat je via software je disk kunt stilzetten, dus als je werkelijk wil dat die disks niet lopen zul je toch echt +5V en +12V moeten schakelen. Alleen massa is geen slim plan, net zo min als enkel 12V of 5V. Overigens zul je ook even moeten controleren of je USB-naar-IDE converter hier wel mee kan leven, want die moet ertegen kunnen dat zijn disk opeens weg is. Het is niet gegeven dat dit altijd goed zal gaan.

--
Martijn van Buul - pino@dohd.org
Reply to

Een omzet kabeltje van molex naar sata power heeft alleen +5 en +12, reden waarom ik aanneem dat de +3.3 nog niet gebruikt wordt. Maar een voeding waar sata power kabels uitkomen die heeft wel die extra spanning op de sata power pluggen. Dus reken er maar op, het komt eraan.