schellak

In een inductiekookplaat is de aansluiting van de inductiespoel aan de electronica aan het verbranden. Deze aansluiting bestaat uit een kale kabelschoen waarin de geleiders van de spoel, volgens mij een bundel van met schellak geisoleerd koperdraad, geklemd zit. De overgangsweerstand loopt op waardoor het probleem steeds groter wordt en uiteindelijk de print vernielt.

Ik wil de koperen geleidens solderen in een kabelschoen, ben daarom op zoek naar een betrouwbare manier om de isolatie ervan te verwijderen.

Google levert tips op als verbranden, oplossen (aceton, spiritus), maar ik vraag me af of de hier gebruikte isolatie "echte" schellak zal zijn.

Reply to
harry

Schellak mag niet meer gebruikt worden in verband met milieueisen. Net zoals loodhoudend soldeer.

Ik verwacht dat het een materiaal als epoxy of zo is. Ik zou het er gewoon afkrabben.

Hou met eventueel solderen wel rekening met de temperatuur. Wordt de plaat warm of valt het wel mee? Ik neem aan dat er een flinke stroom door loopt, heb er geen ervaring mee.

P.

Reply to
P.

Dat afkrabben is enigzins problematisch, maar niet onoverkomelijk, vanwege het grote aantal vezeltjes. Het zijn 4 getwijnde geleiders van naar schatting 4mm² per stuk.

Reply to
harry

Soms smelt de lak door het solderen al. In andere gevallen kan je het afkrabben mogelijk vergemakkelijken door er eerst even een vlammetje onder te houden zodat de lak zacht wordt of zelf verbrandt.

Huh ? Wat is er gevaarlijk aan schellak ? Je kunt het zelfs eten :-) (Echt! Het is een toegestane hulpstof in de voedingsindustrie: E904)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Om schellak-geisoleerd draad te solderen gebruikten we vroeger aspirine. (Chefarine 4). Hoe dat met de huidige samenstelling gaat weet ik echter niet. Vroeger gold 'aspirine is aspirine'. Ofwel: acetylsalitylzuur. Tegenwoordig wordt onder dezelfde merknaam paracetamol verkocht.

Als je een schellak geisoleerd uiteinde koperdraad wilt solderen, dan gebruik je een aspirine tablet als onderlegger. Gaat veel sneller als afkrabben. Maar kijk uit: het gebruik van deze truuk zou best wel eens milieu-consequenties kunnen hebben !

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Ik adviseer het nog steeds aan mensen die hun BLDC motor willen wikkelen met litzedraad: met soldeerbout verhitten op echte aspirine. De dampen zijn vervelend. (Ook adviseer ik ze om geen litze te gebruiken omdat er dan minder koper in de stator kan, maar dat is een ander verhaal.)

-> basic overview

Paracetamol heeft een andere werkzame stof, en is daardaar niet geschikt voor deze truc.

Vriendelijke groeten, Ron van Sommeren

Ron van Sommeren

Weet je zeker dat het *geïsoleerde* litze is? Je spreekt van 4 x 4mm2. Dat is bedoeld voor grote stromen. Als het in een kabelschoen geklemd zit dan verwacht ik dat het ongeïsoleerd is. Echter met grote stomen hoeft er maar een kleine overgangsweerstand te zijn voor flinke opwarming. Je kunt het met een ohm meter meten of het echt ongeisoleerd is, maar prik wel door het vet heen.

Als eerste zou ik de kabelschoen met een tang beter vast knijpen. Als dat niet helpt, dan solderen. Je merkt snel genoeg of het soldeer goed gaat vloeien. Neem wel een stevige soldeerbout als het echt 16mm2 is. Zelf heb ik daar nog een ouderwetse soldeerbout (klomp koper) voor die ik op het gasstel opstookt tot i een groene vlam geeft.

--
pim.
Reply to

Hij had het over "getwijnde geleiders". Dat moet wel, want de frequentie ligt rond de 25 kHz, en de stromen tot max. in de orde van 20 A. Met massieve geleiders krijg je geheid last van het skineffect en gaat het rendement omlaag. En met inductie kun je juist zo'n mooi rendement (84%) halen.

Dan heb ik nog een andere leuke vraag in de categorie "weet je zeker"...

Weet je wel zeker dat het slechte contact tussen draad en kabelschoen zit? Het kan ook tussen kabelschoen en "chassisdeel" zitten, of een slechte soldering van het chassisdeel op de printplaat betreffen. De laatste optie komt mijnsinziens het meeste voor...

Inderdaad, even gegoogled. Maar lijkt me niet echt lekker om te weten dat het in je eten zit:

-------------------------------------------------------------- E904 Schellak Uitscheidingsproduct van luizen. De luizen zelf zitten vaak opgesloten in de lak, maar het product op zich bevat geen luizen.

De reden dat het niet gebruikt wordt is het temperatuurbereik, en de hoge prijs. Weer wat geleerd.

Deze isolatie is waarschijnlijk synthetisch. Krabben dus.

P.

Reply to
P.

Ik ben daar van overtuigd. De overgang van de kabelschoen naar de klem op de print en de (4 per klem) soldeerpunten zijn ongeschonden, terwijl het klemmend deel van de kabelschoen en het daar in vastgehouden koperdraad verbrand is.

Wat de andere opmerkingen betreft: De "vezels" zijn zeker geisoleerd, je kan dit makkelijk meten, maar ook zien.

Wat is trouwens de benaming voor zoiets? Heet het snoer, kabel, draad??

Reply to
harry

Litze. Dit is een kabel bestaand uit veel dunne adertjes. Het voordeel is dat de er veel buitenkant is, waardoor het skin-effect minder verliezen geeft.

Pieter

Reply to
P.

Dacht dat Litze gevlochten was, blijkbaar dien ik dat in mijn hoofd bij te stellen. Dit is gewoon een dikke uitvoering van de helft van een stuk tweelingsnoer. Eenlingsnoer, dus.

Reply to
harry

Kan allebei:

"harry" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Nee er is een groot pricipieel verschil. Bij lize zijn alle dunne adertjes APART van elkaar geïsoleerd. en moeten ze ook allemaal (16 tot zelfs meer dan 200 stuks) van isolatie ontdaan worden om van de specifieke eigenschappen van lize gebruik te kunnen maken. Litze wordt veel gebruikt bij hoogfrequent spoelen.

MRe

Reply to
MRe

Ja, want als ze niet geisoleerd zijn (maar je had die isolatie al gezien) is het in feite 1 dikke kabel.

P.

Reply to
P.

Zoiets heet litze.

--
Groet, salut, Wim.
Reply to

Gelakt koperdraad wordt nog steeds gebruikt. Met spiritus en de vlam is het in notime verwijderd. Als de verbinding erg warm wordt niet solderen maar een huls over de aders schuiven en met een tang wrappen. Het nadeel van afkrabben is dat je ook koper verliest en dat daardoor de temperatuur ter plaatse verhoogd.

--
Maurits
Reply to

Klopt, litzedraad is onderling geisoleerd. Later gingen niet techneuten alle soepele (luidspreker)kabelen ook litze noemen. Vooral HVT in de 70ties had daar een handje van. Het begrip is wat verwaterd in de loop der tijden.

Maurits

Reply to
Maurits