welk soort motor maakt weinig herrie?

Welk soort motor maakt weinig herrie? Bijvoorbeeld is een borstelloze motor stiller dan een gewone gelijkstroommotor?

Ik ben op zoek naar een motor van ca. 24V/100W. Ik heb voor de grap een draadloze schroefboormachine uit elkaar gehaald om te kijken wat voor motor er in zit en dat was volgens mij een gewone goedkope gelijkstroommotor. Maar die maakt te veel herrie. Wat voor motor zit er bijvoorbeeld in een koelkast?

Reply to
bla bla

"bla bla" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

In een koelkast zit een gewone 2polige wisselstroommotor, die motor zit ook in een hermetisch gesloten behuizing, vandaar de stille werking. Ik werk soms met borsteloze gelijkstroommotoren met scrollkompressoren, dat is pas echt stil, maar helaas te duur om mee te zitten spelen. Alhoewel ik mij laatst een persluchtkompressor van dat type gemaakt heb met zo'n scroll-type die ik nog in overstock liggen had, die hoor je bijna niet draaien :-)

-- Gilbert

"Sommige mensen leven, omdat het illegaal is ze te doden"

Reply to
Gilbert

"bla bla" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Ik heb hier een motor mét borstels die ontzettend stil draait (een dynamotor uit een 50-ger jaren vliegtuigzender). Het geluid bij draaien hangt helemaal af van het ontwerp en de (nauwkeurigheid van) de constructie).

MRe

Reply to
MRe

Melk ? ( de Witte Motor )

Reply to
Benny

Maar hoe weet ik dat dan? Dat staat er niet bij als ik een motor koop. Ik heb op google gezocht op "geluidsarm" en "low noise" enzo, maar het is me niet gelukt om daarmee een bijpassende motor te vinden.

Reply to
bla bla

"bla bla" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

In een koelkast zit vrijwel altijd een kortsluitanker motor. Werkt dus zonder koolborstels.

Stille motoren: Synchroonmotoren, werken (uiteraard) alleen op wisselstroom. Een goed aangestuurde stappenmotor is ook behoorlijk geluidsarm.

Jantje

Reply to
jantje

motoren van een el. rolstoel zijn ook erg stil.

Grtz, Emile.

Reply to
emile

Een asynchroonmotor kan heel stil zijn. Bij borstelmotoren heb je altijd die borsteltjes. Het soort motor dat in een harddisk en laagspanningscomputerfannetje zit kan ook heel stil zijn, bij goede aansturing (maar hetzelfde type in een oude IBM 1 GB 0662 harddisk was een enorme sirene...)

Enfin, op 100 watt 24 volt heb je weinig keuze bij een beperkt budget.

En vergeet de lagering niet als lwaaibron: kogellagers kunnen veel lawaai maken.

Misschien is het een oplossing voor de OP om een asynchroonmotor te gebruiken met een DC naar 220 volt converten (wel zorgen dat die sinus geeft en geen blokgolf..)

Of ga zoeken op fabrikant. Faulhaber.de claimt bijvoorbeeld een motortje met 226 watt output, en dat in een formaat 38 mm rond en 64 mm lang.

Maar ik betwijfel of het wel stil is... de maximaal toegestane continue stroom is 1.9 ampere voor het 48 volt model.

Veel he, voor zo'n klein ding. Vraag me wel af wat het kost...

Thomas

Reply to
Zak

Ehmmm ik heb een startmotor voor model gloeiplug motoren die onwaarschijnlijk stil draait. Je hebt ze zeker weten ook op 24V, de 100W halen ze ook zeker alleen weet ik niet of ze voor continue gebruik geschikt zijn. Kijk bijvoorbeeld eens op

Artikelnr.: 220049 - 8A

Reply to
Michel

Allemaal bedankt!

Synchroon- en asynchroonmotoren vind ik te ingewikkeld om aan te sturen. Moet ik iets maken dat 220V wisselstroom maakt.

Faulhaber.de vertrouw ik niet helemaal. Veel te klein. Ik ben inderdaad bang dat die veel lawaai maken. Mijn ervaring is dat hoe kleiner hoe meer lawaai (ik weet niet of dat in het echt zo is, maar wat ik zo geprobeerd heb wel).

Naar een motor van een elektrische rolstoel heb ik ook zitten kijken. Maar ik vind ze gewoon te duur. Begint ergens bij 400 euro.

Ik denk dat ik ga voor een stappenmotor met aansturing. Ik heb er een gezien van 24V/4A. Is goedkoper dan een rolstoelmotor en is denk ik ook vrij stil.

Nogmaals bedankt!

Reply to
bla bla

Nou stappenmotoren zijn zeker niet geruisloos, en kun je ook absoluut niet vergelijken met een gelijkstroommotor kwa koppel en snelheid. Waar heb je die motor voor nodig en wat voor toerental moet hij kunnen draaien?

Ben.

Reply to
Ben de Lange

"bla bla" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com... | Welk soort motor maakt weinig herrie? Bijvoorbeeld is een borstelloze | motor stiller dan een gewone gelijkstroommotor?

Loopgeluid word voor het grootste deel bepaald door het toerental en de lagering alsook de behuizing waarin een motor word ondergebracht.

In een koelkast zit een draaistroommotor die door middel van een condensator aanloopt de truuk zit erin dat er vrij veel poolparen in zitten en de motor dus relatief rustig draait.

Reply to
Peter

Iets meer info is inderdaad wel handig. Maar faulhaber is wel erg stil hoor. Maxxon ook, maar beide niet echt fijn voor de portemonnee

Hans

--
http://www.meadow.tk
Reply to