weet iemand wat dit is?

Ik vond dit eh... dinges.. in een rommelkist. Maar geen clue wat het is, of waar het ooit voor gebruikt is. Iemand hier?

In het glazen buisje zit een kwikdruppel.

Reply to
jjg

"jjg" schreef in bericht news:52a09027$0$2931$ snipped-for-privacy@news2.news.xs4all.nl...

Reply to
KE

"jjg" schreef in bericht news:52a09027$0$2931$ snipped-for-privacy@news2.news.xs4all.nl...

Waarschijnlijk een kwikschakelaar die o.a gebruikt werden in een kofferbakkap van een auto. In een bepaalde stand maakt dan de kwikdruppel contact tussen de 2 contacten, zodat de kofferverlichting gaat branden.

Reply to
KE

Dat heet een kwikschakelaar. Deze schakelt als hij van stand veranderd wordt.

Komt bijvoorbeeld voor in een oude CV thermostaat. Maar er zijn ook andere toepassingen.

jjg wrote in news:52a09027$0$2931 $ snipped-for-privacy@news2.news.xs4all.nl:

Ik heb dit vroeger gezien in een schrikdraad toestel. De kwikschakelaar kantelt op een veer die door een magnetisch veld periodiek bewogen wordt. De schakelaar triggert een hoogspanningstransfo die dan op de omheining aangsloten wordt.

Reply to
adhemar

Zoals anderen al zeggen: een kwikschakelaar. Ik zou 'm inleveren bij het chemisch afval. Kwik is zeer giftig (en dus gevaarlijk).

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Bedankt voor alle reacties. Het is dus een kwikschakelaar. Alleen eh... er zijn drie contacten. Het middelste is een soort "roostertje", waar de kwikdruppel zo doorheen gaat. En het lukt met enige moeite net om de kwikdruppel contact te laten maken met twee van de contacten; het derde doet helemaal niet mee, en waar dat voor dient is me helemaal niet duidelijk. Als het al een schakelaar is, dan wel een heel rare!

Reply to
jjg

Het is dan ook geen schakelaar maar een van de eerste kwiklampen. Het is een variatie op de lamp met tuimelontsteking in dit artikel. Bekijk ook het filmpje. In plaats van de lamp enkele keren te kantelen werkt deze door de veer te buigen en los te laten zodat de lamp heen en weer schudt.

--
inox
Reply to

Hoogst interessant, maar waar dient die derde aansluiting dan voor dat met dat inwendige roosterje is verbonden? In dat artikel komt zoiets niet voor, hoogstens zou het schema van de HP3111 iets in die richting kunnen zijn.

Tussen het rooster en de onderste elektrode vlakbij worden de eerste vonken gemaakt, dit doet kwik verdampen totdat er een boogontlading tussen tussen rooster en bovenste elektrode ontstaat.

--
inox
Reply to

Aha, dit lijkt me heel plausibel. Bedankt!

PS ik zou het bijna gaan proberen... ik heb als jongen ooit eens een koolspitsenbooglamp gebouwd... alles 220V, uiteraard zonder enige afscherming, en een aardlekschakelaar hadden we natuurlijk niet... maar ik heb gelukkig goed uitgekeken en ik leef nog...

Reply to
jjg

Dan kan je wel alle spaarlampen daar na toe brengen.

Bozweb

Bozweb schreef op 6-12-2013 9:21:

Dat is ook de bedoeling en neemt u dan ook ineens uw afgedankte TL-lampen mee.

bestweter

Dat lijkt me toch niet. Op zijn minst zou ik ze na aanschaf eerst gebruiken totdat ze de geest geven. Ik zie overigens ook geen reden om die kwikschakelaar die een kwiklamp blijkt te zijn naar het kca te brengen zolang het ding heel is en je er veilig mee omgaat.

Kijk daar toch maar mee uit, zonder de juiste voorschakelweerstanden maak je van zo een kwiklamp voor je het weet een kwikbom.

--
inox
Reply to

Waar was het ding oooit goed voor? Hoogtezon? Belichten van photoresist?

Ik denk dat je met een onbeschermde kwiklamp op moet passen. Er komt hard UV licht uit. Je hebt 'lasogen' voor je het weet, en daar kunnen onaangename ontstekingen van komen,

Jan

Reply to
J. J. Lodder

Nou, ik moet zeggen... dat plaatje waar-ie op zit ziet er ook niet echt hittebestendig uit... pertinax, lijkt me. Kan nooit zo'n erg hoog vermogen geweest zijn.

Reply to
jjg

Zolang je er veilig mee om gaat... Op een gegeven moment valt zoiets kapot en dan zit je met de ellende. Kwik krijg je haast niet meer weg.

In een spaarlamp zitten enkele milligrammen aan kwik. Een uur goed luchten is voldoende om de kwikdamp af te voeren. In de kwiklamp van de OP zit al snel 10 gram of meer.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
 Click to see the full signature
Reply to
Nico Coesel

Dat valt erg mee - er zijn genoeg trucs om kwik weg te krijgen.

Er zijn apparaten waar een kilo of meer in zit.

Zoals antieke slingerklokken met een kwikslinger,

Jan

Reply to
J. J. Lodder