Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop) De philips 340

Er zit een ongespiraliseerde glimmende weerstandsdraad in ±0,5mm dik en ±22cm lang die koud (20 graden) nagenoeg nul ohm is. Ben geinteresseerd in de technische gegevens en het doel waarvoor dit onderdeel ooit werd gebruikt. Al veel gegoogeld maar niets gevonden. wie?

Reply to
(on)wijs man

(on)wijs man beweerde :

Is dat geen kwikdamp gelijkrichter? Zoïets als dit:

MVG. Gert-Jan PA1G
HF knutselhoekje: http://www.pa1g.nl     Nieuwsgroepronde:
 Click to see the full signature
Reply to
PA1G

Het is niet zoiets hij heeft maar 2 aansluitingen en een gewone E27 draaifitting. In dat verhaaltje van je link komt de "lamp/buis" 340 wel voor het is dus een weerstandslamp geschikt voor 3 ampere. Via jouw link ben ik op deze gekomen dit is em!

Nu weet ik al wat meer. Wat zou die waard zijn?

Reply to
(on)wijs man

Het is blijkbaar een stroomregelaar. In de z.g. AC/DC radio's met 200 mA gloeistroom (de C-buizen zoals CK3, later kwamen de U buizen met 100 mA gloeistroom) werden ze gebruikt om de stroom over een vrij groot gebied constant te houden. Voor de 200 mA heetten ze 'barretters', types C1, 2, 3,

8, 9,10 en 12. B.v. de C1 hield de stroom constant tussen 100 en 200V over de buis. Dit alles volgens het "Electronic Valves II' boek van Philips. Er staat bij dat een ijzerdraad in een waterstofatmosfeer dit gedrag vertoont. Bij 200V en 200 mA dissipeert zo'n trouwens wel 40 W!

Mat Nieuwenhoven

Reply to
Mat Nieuwenhoven

Vreemd verhaal. Waarom dat "in een waterstofatmosfeer"? Ik vermoed dat dat niets met de werking te maken heeft, maar dat de waterstof alleen het ijzer beschermt tegen oxidatie. De ijzerdraad fungeert dan gewoon als ptc-weerstand en houdt zo de stroom constant. Op die 340.htm pagina wordt dan ook m.i. terecht gesproken over "beschermd door een atmosfeer van waterstof".

Yep, goede ventilatie is vereist. Overigens is er ook een mooi object mee te maken met een tesla generator.

Maurits

Reply to
Maurits

Mocht je er hier niet uitkomen, dan kan je het forum op

eens proberen. Ik verwacht dan dat een wandelende radioencyclopedie als John Hupse het antwoord onmiddelijk uit zijn mouw schudt, of anders een van de vele andere buizenliefhebbers.

Zelf weet ik dat dit soort lampen vaak PTC, NTC, VDR of CDR eigenschappen hadden. Welke van de 4 het in dit geval is, zou ik niet weten.

Ik lees nu dat je je antwoord al hebt, en zelfs van de persoon die ik dacht ;-) Alleen dan niet eens direct van hem. Deze buis is dus een ijzer/waterstof-weerstand; een spanningsregelaar die de stroom constant probeert te houden. In de lagere stroomwaarden (50mA, 100mA, 150mA, 200mA) werden ze vaak gebruikt in serie met de gloeidraadketen van een buizentoestel om spanningswisselingen op te vangen. Er bestonden zelfs uitvoeringen die tot 150 volt konden wegwerken.

Waar je die 3 ampere vandaan haalt zie ik trouwes niet, er staat daar 5,9 ampere. Een onwaarschijnlijk hoge waarde.

Over de waarde van dit soort dingen valt weinig te zeggen. Als zo'n lamp in een radio, acculader voor radio of ander regulier verzamelobject voorkomt is hij gewilder dan wanneer hij in een obscuur industrieel apparaat voorkomt waarvan er ter wereld misschien nog ergens 1 in werkbare staat of in restauratie is. In dat laatste geval is de kans groot dat hij alleen voor de restaurateur nog serieus geld waard is en voor alle andere verzamelaars een leuk vitrine-object.

Overigens is serieus geld in dit soort gevallen wel tientjeswerk schat ik, dus echt rijk worden zal je er niet van. Meestal niet met dit soort spul; je moet het gewoon leuk vinden om te doen.

Ik denk van niet, want dan had er wel een vacuum of een edelgas in gezeten inplaats van iets hoog reactiefs als waterstof... Ook voor het afvoeren van warmte zouden er wel voor de hand liggender gassen te vinden zijn gok ik. Ik meen ooit een keer een uitleg gelezen te hebben. In de VS zijn zulke buizen veelvuldig toegepast, dus misschien was de uitleg op rec.antiques.radio+phono.

Als je bij de onderstaande link kiest voor: lampen, 3 en dan de buis 367 kiest kun je daar o.a. lezen dat ze geschikt zijn voor 3 ampere. in de bewuste acculader zitten er 2.

Hij is gebruikt in een auto acculader er zitten er dan 2 stuks 340 in de 5,9 staat erbij

het schema is hier te vinden:

Als je op bovenstaande site kiest voor schema's en dan invult philips en

366 bij type dan zie je ook nog een afbeelding van de acculader staan .

Dat hoeft ook niet ik wil hem in ieder geval niet "wegggeven" voor een bedrag dat achteraf een veelvoud had moeten zijn. ;-)

Zeker!

Reply to
(on)wijs man

Waterstof is wel reactief, maar op een manier die hier juist gewenst is: elk spoortje ijzeroxide dat toch mocht ontstaan wordt er terstond door gereduceerd tot ijzer.

Waterstof heeft de hoogste warmtegeleidingsco=EBfficient (0,174) van alle gassen. Alleen helium (0,144) komt in de buurt, de rest komt er mijlenver achteraan sukkelen.

Al met al is de keuze van waterstof dus bepaald niet zo gek.

Daar was ik middels het periodieke systeem ook al achter gekomen (waterstof kan je in kolom I of kolom VII zetten, die laatste kolom is niet geheel toevallig de kolom van de halogenen)

Toch zou er meer aan de hand kunnen zijn. Als waterstof reageert met het ijzer aan de oppervlakte, zou de weerstand van het ijzer wel eens toe kunnen nemen. Een versterking van het al van nature aanwezige PTC effect wellicht.

Dankjewel. Dit maakt veel duidelijk. 5,9 ampere is een onwaarschijnlijk hoge waarde voor een gloeistroomcircuit, maar op deze manier in een acculader ziet het er volkomen logisch uit. Alleen een kanttekening, elke buis krijgt wel degelijk de volledige 6 ampere voor de kiezen. Het is niet omdat er 2 buizen inzitten ze elk maar de helft van de stroom hoeven te verwerken. In dit geval verwerken ze de volledige stroom gedurende de helft van de tijd als ik het goed zie.

... en daarbij ontstaat water. Ook niet iets wat je i.h.a. nastreeft in een gesloten systeem ...

Reply to
jjg

Afhankelijk van belasting wordt er een gloeistroomwikkeling op de trafo bijgeschakeld en die 2 stroomregelbuizen beschermen de gelijkrichter en de accu. Blijkbaar werkt het ook zonder die 340 buizen

Maurits

Reply to
Maurits

De 2 rechterwikkelingen zijn mijnsinziens voor de gloeistroom. De 340 buizen zijn dus opgenomen in de anodeleidingen van de gelijkrichter.

Da's een schema uit een datasheet... Werkt ongetwijfeld prima, maar weinig verfijnd.

De twee rechterwikkelingen op de trafo zijn voor de anodestroom en de 3 linker voor de gloeistroom. De pinning bij de gelijkrichter klopt niet... De aansluitingen 3 en 4 zijn de anode's van de buis in het schema, in werkelijkheid geeft het buizenboek voor anode1=1 en anode2=4 (2 en 3 filament)

Een scan uit het Muiderkring Tube Handbook, inderdaad rudimentair zonder enige beveiliging...

Maurits

Reply to
Maurits

"Maurits" schreef in bericht news:gdfrqv$2pet$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Nu ik nog eens naar het schema kijk geloof ik toch dat je gelijk hebt en wordt de laadstroom gekozen op de anodewikkeling en niet op de gloeistroomwikkeling ;-)

Maurits

Reply to
Maurits

Echt niet, vergelijk het schema van die lader maar eens met het aansluitschema op rm.org.

Dat was me ook al opgevallen, kennelijk nummerde Philips toen alle connectoren en aansluitpunten gewoon door.

Dit bericht las ik nog niet toen ik mijn antwoord van zojuist schreef... En ja het is inderdaad nog best verwarrend getekend, dat kostte mij ook puzzel- en denkwerk.