wat kan dit zijn?

Heb hier een mobo met in de voeding van de proc een aantal ic's?? Ik vind hier o.a. een ic als het model 78M12. Op het ic de aanduiding NEC K3467 3YM. Het ic zit met de koelplaat op het moederbord gesoldeerd. Ik meet nml. tussen de middenpoot en de rechtse (poot) een weerstand van 2,7 ohm. Dit lijkt mij dus niet correct. Maar ik weet dus ook niet wat dat type ic of transistor voorstelt. Wellicht kan iemand mij verder op weg helpen? Het mobo is dus momenteel dood. Bij voorbaat hartelijk dank.

Reply to
J.v.Gelderen

Dat zal een P-kanaal MOSFET zijn 2SK3467, die worden doorgaans gebruikt in een schakelende voeding of dergelijke. De FET zelf hoeft nog niet eens stuk te zijn, er kan ook kortsluiting verderop zitten.

N-kanaal natuurlijk.

NEC

eens

Hartelijk dank voor dat snelle antwoord. Ik ga morgen op onderzoek uit. Verderop staan nog zeker 2 elco's die tussen plus en min ook 2,7 ohm meten. Het moederbord is van Gigabyte en is nog geen 3.5 jaar oud.

Reply to
J.v.Gelderen

Op Wed, 23 May 2007 21:54:45 +0200, schreef J.v.Gelderen:

Er hoeft geen sprake te zijn van kortsluiting; een waarde van een paar ohm over een voedingslijn (die immers slechts een paar volt voert) is niet ongewoon in computers; ik dacht dat met name de CPU deze lage weerstand veroorzaakt, dus kijk even wat je meet als je deze verwijdert.

"Echte" sluitingen in MOSFET's en CPU's resulteren doorgaans in weerstanden van een tiende ohm of minder.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Dat heb ik maar 1 keer gehad, een opgeblazen P4 waar zowel de proc als de voeding laagohmig waren geworden. Of het eerst de P4 was of eerst het moederbord dat stukging weet ik niet, na nog een P4 te hebben opgeblazen (en de werking van beide P4's in een goed moederbord te hebben geverifieerd) is de hele boel in de kliko beland. Ik was zelf al meer voorstander van P3 en AMD processoren, dus dat was geen moeilijke beslissing.

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

aanduiding

Ja, ongelijk kan ik je niet geven. Ik verdacht al direkt de cpu, omdat er geen vga-aansturing of bios is. Maar stel nu eens, je bestelt een nieuwe cpu en de zaak werkt dan nog niet. Dat is toch wel een gok? Het Gigabyte-moederbord is GA-8KNXP. De proc socket is S478 P4 3.0 GHz 512 MB; FSB 800; box HT 's-Ochtends om zeven uur werkte alles nog perfekt, 2 uur later is de zaak dood. De voeding verwisseld, ook alle insteek-kaarten er uit, alle aansluitingen van buitenaf er uit, hd's, dvd's en cd's er af. Het geheugen om en om verwijderd. Het groene lampje brandt enkele seconden, gaat dan enkele seconden uit en gaat dan weer aan; en blijft aan. Toen hij het de eerste keer niet meer deed lichtte het gele ledje nog een ogenblikje op. Wat denk je er nu van? Moederbord weg of. . . . . .

Reply to
J.v.Gelderen

Op Wed, 23 May 2007 22:47:22 +0200, schreef J.v.Gelderen:

Begrijp ik uit je bewoordingen dat de gemeten lage weerstand inderdaad samenhangt met de aanwezigheid van de CPU? Zo niet -> eerst testen, en controleer dan ook alle SD-overgangen van identificeerbare MOSFET's (bij de 8-pens chiptypes zijn dit doorgaans series van drie en vier doorverbonden pennen aan weerszijden van de chip; de achtste aansluiting is dan de gate). Als je hier geen onregelmatigheden meet, kan het de CPU zijn, al heb ik dit slechts één keer meegemaakt. Meestal was er iets met de hoofdvoeding(*), de elco's op het moederbord, of dus een van de MOSFET's.

*: Heb je wel gewoon de 5 volt van de hoofdvoeding? Zo niet, dan is ergens toch een sluiting.

Ik kan je niet vertellen wat je moet doen. Als je ergens gratis een passende CPU kunt proberen, zou ik dat zeker aanraden. Maar veel meer kan ik er niet van zeggen.