waar kan ik mini-connectortjes v.d. computer krijgen en hoe los jij dat op...

Hallo mensen,

Ik heb 2 vraagjes over één onderwerp. Typische beginnersvraagjes.

Het is nl. zo dat ik van mijn overgebleven onderdelen een computer voor iemand in elkaar wil zetten. Helaas is de computerkast de spelbreker, deze is nl. nogal oud en van een compaq geweest.

Er komt het gebruikelijke kabelbundeltje van de voorkant van de computer af en zoals gewoonlijk is het dan de bedoeling dat de snoertjes van dat bundeltje via de mini-connectortjes eraan (traditioneel plat en zwart) op het groepje pinnen worden geprikt die voor reset, aan-uit, en de leds voor het zichtbaar maken van het inbedrijf zijn van de comp. en het in bedrijf zijn van de harddisc zorgen.

Alleen is dit maal het bundeltje snoertjes te kort en eindigen de draadjes niet per functie in een mini-connectortje voor 2 draadjes, maar zitten ze allemaal naast elkaar op één breed connectortje.

Hoe los ik dit op, dacht ik... En bedacht dat ik die ene miniconnector eraf zou kunnen knippen, de draadjes zou kunnen verlengen (even solderen en misschien in een aantal mini-verbindingsblokjes steken (GVD! hoe heet zo'n blokje ook al weer) en dan de verlengde draden alsnog in aan te schaffen mini-connectortjes voor 2 draden tegelijk steken.

Bij Elec in Amsterdam verkopen ze die mini-connectortjes niet.

  1. Waar verkopen ze dit soort zaken wel?

  1. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Groet,

Max M.

Reply to
mmiserus

O.k., goed idee. Kan ik niet doen in mijn eigen buurt (A'dam Noord) want hier zie je vrijwel geen comp-spul aan de straat. Wij hebben van die in de straat verzonken containers. Maar o.k. In het centrum waar ik werk zie je die zooi nog wel.

Ja, dat lijkt me ook heel goed idee.

Groet,

Max M.

Reply to
mmiserus

Computerland is een goedkope zaak in A'dam, maar de goedkoopste midikast die ik er zag staan kostte toch nog E.45,00 en dat vind ik te veel. Bovendien is het natuurlijk bij deze computer de sport om met zo weinig mogelijk geld van mijn overgebleven onderdelen een werkende en bruikbare computer te maken.

Groet,

Max M.

Reply to
mmiserus

Er stond Elec op de gevel maar het *is* Hecke waar ik geweest ben.:-) Muco en Rotor: bij Muco betaal je in goud en bij Rotor in platina, dus liever niet... Maar o.k., als het niet anders lukt, ga ik daar ook vragen.

Groet,

Max M.

Reply to
mmiserus

Nee Frank, sorry hoor, maar dat is met te grof (en te onbetrouwbaar). Ik denk eerder aan eerder gedane suggestie in deze groep: benodigde stekkertjes met flink stuk draad eraan afknippen van een op de straat staande comp en draadjes aan elkaar solderen (Niet solderen aan de pinnen van het mobo dus) en krimpkouw gebruiken.

Dank voor je suggestie,

Max M.

Reply to
mmiserus

blijkbaar niet bij Hecke, maar ik zal bij andere zaken hiernaar vragen, dank!

Hé, wist ik niet.

Dat zou een mooie oplossing zijn! Ik ga meteen even kijken................ wow!!! Het is inderdaad gelukt om door eerst met een fijn schroevendraaiertje in de sleufjes aan de zijkant van de mini-connector te drukken en daarna aan de draadjes te trekken om ze

-zo te zien- onbeschadigd eruit te halen en ja, die koperen buisjes aan de uiteinden passen stevig genoeg op de pinnen van de pinheader van het mobo. Als de draden lang genoeg waren geweest was ik nu klaar geweest, maar helaas, ik kom ongeveer een pinklengte te kort. Moet ik bij alle 6 de draadjes er een stukje tussen solderen (is: 4x6=24 draaduiteinden strippen) en 6 stukjes krimpkous gaan verhitten zeker? :-[

Dank je Bram!

Groet,

Max M.

Reply to
mmiserus

Jaah! Een kroonsteentje, dat was het. Ik moet 6 draadjes doen. verkopen ze ook mini-kroonsteentjes voor 6 draden tegelijk? Anders moet ik 6 kroonsteentjes gebruiken, vind ik niet zo mooi.

Heb ik misschien nog wel liggen maar de hierna volgende suggestie van jou lijkt me beter.

Ik heb intussen de draden losgetrokken uit het mini-plugje waar ze in zaten en de oorspronkelijke steekschoentjes (zo heten die dingetjes dus) zijn nog bruikbaar. Ze kunnen redelijk vast op de pinnen van de header van het mobo gestoken.

dank voor je nuttige adviezen.

Groet,

Max M.

Reply to
mmiserus

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

1: geen idee 2: rondlopen bij het vuilnis en kijken naar computerkasten.Kniptangetje of grof geweld gebruiken om de stekkertjes met zoveel mogelijk snoer er aan er uit te halen.

Op een compaq kast zit geen reset switch, de overige zaken gewoon een voor een verlengen (soldeer en krimpkoos zijn je maatjes) en aansluiten.

Reply to
Jack Russel

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Voor 30 euro een nieuwe kast kopen.

arja

Reply to
arja
[knip]

Probeer het eens bij Hecke, Muco of Rotor in Amsterdam.

--
Balt
Reply to

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Gewoon stekkers afknippen, draden verlengen/solderen, schilders-tape er omheen, en uiteinden vast op de pennetjes van het moederbord solderen. Huppeta klaar. Het wordt naar alle waarschijnlijkheid toch het laatste kunstje voor deze kast, dus wat maakt het uit dat alles vast gebakken zit.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)

Bij elke elektronicaboer verkopen ze afbreekstripjes die op standaard pinheaders (zoals dat blokje aansluitingen) passen. Die kun je in dit geval perfect hiervoor gebruiken.

Ook mogelijk; in dat connectorblokje van compaq zitten de kabeltjes meestal via een pinnetje met een klemmetje in het plastic blokje geklemd. Als dat zo is, klemmetje wegdrukken en pinnetje eruit trekken. Evt. gewoon pinnetje eruit trekken en klemmetje daarbij slopen.

Die pinnetjes passen dan weer op aansluiting op het moederbord. Aangezien deze stevig genoeg zijn hoef je niet bang te zijn voor kortsluiting.

Als dat laatste scenario klopt, gewoon zo doen, anders zo'n stripje kopen.

Bram

--
Change is inevitable, except from a vending machine.
Reply to

| Hoe los ik dit op, dacht ik... En bedacht dat ik die ene miniconnector | eraf zou kunnen knippen, de draadjes zou kunnen verlengen (even | solderen en misschien in een aantal mini-verbindingsblokjes steken | (GVD! hoe heet zo'n blokje ook al weer) en dan de verlengde draden | alsnog in aan te schaffen mini-connectortjes voor 2 draden tegelijk | steken.

Een kroonsteentje bedoel je? Kan, en dan per kabel aan de gang met een krimptang en kabelschoentjes. Solderen, of misschien met kleine steekschoentjes op het mobo pluggen.

Reply to
Mike

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Grof is het zeker, maar onbetrouwbaar? En inderdaad, de stekkertjes liggen op straat. Met het risico dat je weer een bijna complete PC mee naar huis sleept, waar ook weer wat mee moet gebeuren ;)

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

Ik vind de prijzen vaak wel meevallen en meestal hebben ze wel datgene wat je nodig hebt. (Muco is de duurste.)

--
Balt
Reply to

Ik ben bij Muco geweest vanmiddag en heb daar een aantal van die

2-polige mini-stekkertjes gekocht waar ik het over had en ook een metertje krimpkous. Verdorie, niet meer aan die kroonsteentjes gedacht. Ga ik binnenkort ook eens bekijken. Dank voor je reactie. :-)

Groet, Max M.

Reply to
mmiserus

kroonsteentje bedoel je? | | Jaah! Een kroonsteentje, dat was het. Ik moet 6 draadjes doen. | verkopen ze ook mini-kroonsteentjes voor 6 draden tegelijk? Anders | moet ik 6 kroonsteentjes gebruiken, vind ik niet zo mooi.

Ja, die zijn er. Het zijn dan meestal 'strips' van 10, die je op maat moet knippen/snijden.

Reply to
Mike

Wat ook nog kan is het volgende:

soldeer aan het einde van elk draadje een vrij dikke draad met een flexibele kern, zoals een draad uit een verlengsnoer voor 230 V. Of de helft van een oud tweelingsnoer voor 230 V.

Steek die draden rechtstreeks op de pinnetjes van je moederbord en klaar ben je.

Het beste is om met een priem eerst een soort gat te maken tussen al die flexibele draadjes, in de draad die je op het pinnetje gaat steken, maar als je dat niet doet wil het vaak ook wel lukken.

T.

Reply to
Telcofan

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Om die blote stekkertjes kan je ook weer krimpkous doen zodat het weer netjes uitziet.

Zelf zou ik dat zwarte blokjes in stukjes snijden, waarbij je dan wel wat verlies hebt.

jopie

Reply to
Jopie