Vraag schakelende voeding

Ik heb horen vertellen dat het beter is een toestel met 'schakelende'
voeding:
Laptop, LCD-televisie, Video-recorder, ... (eigenlijk alle toestellen die
door de 'schakelende'
voeding continu verbonden zijn met het lichtnet en zonder een gewone transfo
als voeding werken)
niet ieder avond af te kopellen van het lichtnet.
Voor het milieu is het een goede zaak omdat ze dan helemaal niets
verbruiken,
maar voor de voeding zelf komt het niet ten goede.
Waar of niet?

Re: Vraag schakelende voeding

Op het eerste zicht lijkt me dit op niks te slaan.
Bron?

Re: Vraag schakelende voeding

Wellicht is dit gebaseerd op de constatering dat dergelijke voedingen
vaak stuk gaan op het moment dat ze na jarenlang bedrijf zonder
problemen ineens worden afgekoppeld en weer aangekoppeld.
Het idee is dan dat dit uit- en inschakelen de oorzaak is van het falen,
maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat herhalen van deze actie
het falen vervroegt.

Re: Vraag schakelende voeding
Christophe drukte met precisie uit :

Voor zover ik weet: Onzin.
Een geschakelde voeding heeft een hoger rendement dan een
(conventionele) trafo-voeding. Als er geen vermogen gevraagd word, zal
er altijd een 'rust-stroompje' lopen, of het nu een geschakelde voeding
is of een conventionele.
Dit rust stroompje is voor de geschakelde voeding nodig om de output
stabiel te houden op (bijvoorbeeld) +12V. Zonder spanning/stroom geen
werkende electronica.
Een conventionele trafo-voeding heeft al een stroompje nodig om het
machnetisch veld in stand te houden van de trafo zelf ook al loopt er
secundair geen stroom.

Re: Vraag schakelende voeding

Niet waar. Normaalgesproken kan zo'n voeding volgens de
ontwerpspecificaties vele duizenden malen zonder problemen opstarten,
terwijl continu warmstaan juist voor slijtage aan de elco's zorgt.
Vuistregel is dat je bij een paar uur niet gebruiken best de netspanning
mag afschakelen. Alleen is dat soms onhandig in verband met ingebouwde
klokken en dergelijke.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Vraag schakelende voeding

Ja, klok in de tv, in de videorecorder, dvdrecorder, in de oven, in de
verwarming, in de magnetron, in de gewone telefoon, in de gsm, in de
fax, in de pc (die heeft gelukkig een batterij en mag uit). En zelfs
een klok in de klok.

En alles moet aan blijven staan. Bij 5 Watt per apparaat, x apparaten
per huishouden, een y aantal huishoudens is dat heel wat energie.
Megawatts.

P.

Re: Vraag schakelende voeding
On Mon, 29 Sep 2008 19:51:18 +0200, "Christophe"

Niet waar. Dit is hetzelfde verhaal als bij TL verlichting. Gewoon
uitzetten. Het slijt niet van aan- en uitzetten.

Je kunt het eventueel aan laten staan als je het binnen een minuutje
of zo nodig hebt.

P.

Re: Vraag schakelende voeding

Ook dat is kort door de bocht, het slijt er wel van maar niet zo hard.
Soms kan je stellen dat aanschakelen overeen komt met een half uur
slijtage (Bedrijfsurentellers in televisies tellen vaak 1 kleinste eenheid
bij de teller op voor elke keer inschakelen), soms is het gewoon een
onafhankelijk getal: dan is de levensduur van een apparaat bijvoorbeeld
uitgedrukt in 500.000 uur MTBF en 10.000 keer inschakelen (kijk maar eens
in het datasheet van een harde schijf).

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Vraag schakelende voeding

Ik schatte een minuutje in plaats van half uur. Puur een gok. Een half
uur lijkt me wel lang.

Hoe lang het meegaat is voor een deel afhankelijk van hoe goed het
design is. Of hij op nuldoorgang inschakelt etc. Er is even een wat
hogere stroom bij inschakelen, maar het design hoort daar rekening mee
te houden. Echter wordt tegenwoordig ook veel in China gedesigned: Dan
zijn de elco's gedesigned op de specificatie in de datasheet. En gaan
ze dus 1500 uren mee want er staat toch dat ze bij xx stroom yy
levenduur hebben, dus is het volgens specificatie gebruikt?

Leuk:
Een ouder type Philips TV (Maarten weet wel welke) had wel eens zo'n
fout in het opstartcircuit waardoor hij niet netjes op de nuldoorgang
schakelde. Dan kreeg je om de paar maanden een kapotte diode (BY127 of
227 of zo) in de voeding. Dat was op te lossen door 2 diodes parallel
te zetten (ja, dat kan wel bij eenmalige impulsstromen, meer dan 80%
stroomverdeling). Maar dan ging na een jaartje de netschakelaar eraan.
Dus dan maar een snoerschakelaar  toegepast..hoezo oorzaak oplossen.

P.

Re: Vraag schakelende voeding

Hangt van de opbouw van de voeding af. Een goede NTC in serie doet
wonderen, en zo zijn er nog wel meer ontwerpfactoren. Een half uur is ook
erg behoudend geschat, vaak zal het wel korter zijn.

Zo'n apparaat heeft in de praktijk verreweg het meeste te lijden van
langdurig aanstaan. Een elco heeft nauwelijks last van inschakelpulsen
maar als hij op het randje gespecificeerd is des te meer van langdurig
zijn werk doen en opwarmen.

Die fout kende ik niet eens (in die tijd hobbyde ik al wel wat), maar ik
gok op een K9/K11?

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Vraag schakelende voeding

Ik dacht K9. Zeker ben ik niet, het was ieder gaval dat op zich best
goede toestel waarvan er veel verkocht zijn, en waarvan de lijneindtor
BU??? nogal eens kapot ging. Oplossing was tor vervangen, condensator
vaak ook, en ze werden zelfs wel eens naar andere torren omgebouwd.

P.

Re: Vraag schakelende voeding

Oude k9's hadden inderdaad 2 torren van het BU type op de heatsink latere
series deden het met (1)een 2SD350A (oa K30)
Die fout die jij beschrijft is een zwakke netschakelaar die na tig jaren
gebruik wegbrand. Naderhand werd als replacement een beter type geleverd.
Diodes als brugcel in de PSU parallel gaan zetten is mij vreemd. De
inschakelpiek wordt bepaald door de elco achter de brug.
Overigens worden er tijdens de produktie verbeteringen doorgevoerd, soms is
daarvoor geen plaats op de print en worden R's ed. op de printspoorzijde
gesoldeerd.

Maurits

Re: Vraag schakelende voeding

Ik hoorde destijds van een reparateur dat een printje dan niet goed
was waardoor de inschakelpiek te hoog was. En daardoor de diodes en
schakelaar overbeladst werden. eea afhankelijk van waar je op de 50Hz
sinus inschakelt.

Pieter

Re: Vraag schakelende voeding

Er zijn dure harddisks die een hoge MTBF hebben. Bij el cheapo consumerdisks
met SATA/ATA interface staat zelfs vermeld hoeveel uur per dag zo''n ding
mag draaien en kop/write moments mag maken. De meeste gebruikers zullen nog
wel garantie krijgen (meestal een refurbished exemplaar met als je pech hebt
slechtere specs) bij defecten.
http://www.storagereview.com/ is al jaren een goede bron van info.
Eerlijk gezegd kijk ik alleen naar de prijs maar dat zal voor filmediting
users ed anders liggen. Die gaan voor supersnel en/of RAID met bijv een
Cheetah NS 10k7 of 15k5 rpm met SAS of fibre channel.

http://tiny.cc/doNyc mooi, maar duur...

Maurits

Re: Vraag schakelende voeding
[fup-to: gezet want dit crossposten mag best een beetje minder frivool]

Wat ook een klein beetje belachelijk is. Ja, de meeste gloeilampen
branden ook niet meer dan N uur per dag. Maar dat is geen reden om ze zo
te maken dat ze ook niet meer dan die N uur per dag aankunnen. _Mijn_
schijven draaien 24/7.

Gezien het aantal bad sectors dat de Maxtor Maxline II die in deze
machine zit aan het ontwikkelen is (en het ding is wat, al wel twee hele
jaren in gebruik ofzo) denk ik dat het de volgende keer /geen/ maxtor
gaat worden.

De voorganger was een samsung spinpoint die van de ene op de andere dag
niet meer wilde. Spin-up scheen het nog wel te doen maar met de rest
van de wereld praten ho maar. Mischien dat het zin heeft een vervangend
printje te vinden, maar het kan natuurlijk net zo goed een vastzittend
armpje zijn. Samsung dus voorlopig ook niet meer.

Dan de vraag wat het wel uithouden gaat. Een raid5 usb sticks mischien?

--
  j p d (at) d s b (dot) t u d e l f t (dot) n l .
  This message was originally posted on Usenet in plain text.

sommige verstandige newsadmins accepteren het zelfs niet, de gebruiker
krijgt een messie not more than 3 crosspost allowed.

OK spijkers, laag water enz.

Alleen draaien is niet genoeg, het koppenmechaniek wat idle staat slijt
minder dan dat er als een gek aan een ftp server gelurkt wordt.

.>

Hmmm, sinds ik die dingen gebruik sinds de XT met een MFM harddisk heb ik
het geloof in 1 bepaald merk opgegeven.
Een zo'n komplex apparaat gaat gewoon gauw kapot. Tenzij je een heavy duty
uitvoering koopt, dus de prof line van het merk.
Die houd het langer uit. (Betere materialen, strengere selektie, allemaal
kwaliteitscriteria waar meer voor moet worden betaald.

.> De voorganger was een samsung spinpoint die van de ene op de andere

Kijk wat de profs gebruiken....

Echt geheugen dus geen motor, swingarms met wieltjes en magnetische media.
Een 'fly by wire' General Dynamics F16 Fighter Falcon doet het decennia met
grondstoffelijk silicium memory chips.
En als het operating system OS in het inherente onstabiele systeem uitvalt,
boot het in minder dan 1 second.
Hoorde ik op de vliegbasis Leeuwarden van een onderhoudsman.
Overigens zijn er al zat solid state harddisks te koop, maar niet iedereen
is daar enthousiast over.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/674

Maurits

Re: Vraag schakelende voeding

Vijf is een vrij breed geaccepteerd maximum.

VZIW was de MaxLine II niet bedoeld als de allerbeste maar wel een stap
of twee boven de HTK-markt -- hoewel dit een RMA-teruggevertje was.

Maar eens rondlezen over die hitachi dingen. (Dank, Maarten)

[F16]

Wel nodig ook, anders valt het ding uit de lucht. Persoonlijk zou ik eens
hard naar Russische oplossingen kijken voor hetzelfde probleem. Minder
high-tech en kan meer. En doet het ook op vodka. Wat wil je nog meer?

--
  j p d (at) d s b (dot) t u d e l f t (dot) n l .
  This message was originally posted on Usenet in plain text.
Re: Vraag schakelende voeding

Zaten er geen electronenenbuizen in een Mig21? Volgens overlevering zouden
die niet gevoelig zijn voor een enorme electromagnetische puls, een PN
overgang in halfgeleiders sneuvelt dan subiet. Dat was ten tijde van de
coldwar een hot item.

Maurits

Re: Vraag schakelende voeding

Wel lachen, net windows gereboot. Zit ik me daar minuten te wachten.
Terwijl Windows in feite gewoon een standaard geheugenimage had kunnen
laden, en dan alleen internet/netwerk inloggen (IP adressen etc) had
moeten doen. Zelfs mijn oude DOS pc bootte sneller dan die moderne
pc's.

P.

Re: Vraag schakelende voeding

Zelfs suspend-to-disk is onder windows niet supersnel, terwijl dat toch
uitgaat van een image (niet helemaal, drivers worden volgens mij
herladen).

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.