TeleMeister TM 32100 start niet op

Hallo,

Een huisgenoot van mij heeft een defecte TeleMeister TM 32100 televisie.

Deze geeft geen beeld en geluid. Bij aansluiten op de netspanning is wel een reactie te horen op het indrukken van één van de tiptoetsen. Er klinkt een korte piep uit de print (het opkomen van de schakelende voeding??). De piep herhaalt zich om de paar seconden. Is dit een fout in de voeding of een beveiliging omdat er na de voeding kortsluiting is? Waar kan ik beginnen met zoeken?

Googlen op dit toestel haalt weinig uit, en hoe ik het chassistype kan achterhalen weet ik niet. Het is in ieder geval een breedbeeld met een 82cm 100hz LG/Philips beeldbuis erin. Als het lange getal op de beeldbuis nodig is hoor ik het wel.

Bij voorbaat dank,

Dirk-Jan

Reply to
Dirk-Jan

"Dirk-Jan" schreef in bericht news:do521l$v5v$ snipped-for-privacy@netlx020.civ.utwente.nl...

Oja, het beeldbuistype heb ik gevonden: W76ESF031X44.

Dirk-Jan

Reply to
Dirk-Jan

Het chassistype is in dit geval belangrijker. Telemeister is niet de fabrikant. Je kan beginnen met het etiket achterop de TV te bestuderen. Het land van herkomst is belangrijk. Alle nummers op dit etiket en op de printplaat zelf kunnen belangrijk zijn. Mogelijk staat er een nummer op dat met 11AK begint, dat zou al helpen. Elke andere aanwijzing is ook welkom. Zonder aanwijzingen kan je ook nog proberen de diagnose te stellen (grote kans op voeding of hoogspanningsgedeelte defect) met behulp van

- Met vriendelijke groet,

Hoi Dirk-Jan,

Dirk-Jan wrote:

Ik ken het type zo niet, maar als het (zachte) gepiep heel regelmatig is en al gebleken is zonder verdere rookverschijnselen/verandering (lang aanhouden op zich is af te raden, alleen kort bij foutzoeken) is een stroom/overbelastingsbeveiliging van de voeding goed mogelijk, die probeert dan steeds opnieuw te starten (en dat geeft vaak hoorbare effecten uit oa. de voedingstrafo). Algemene tips daarvoor: naast het standaard grondig controleren/verversen van soldeerverbindingen (beter veel te veel dan teweinig) op diverse punten (alle printen goed bekijken) kan je bijvoorbeeld op kortsluiting in de diodes direct na de voedingstrafo testen, verder is een defecte HS-transistor ook een mogelijkheid (zal vlakbij de HS-trafo zitten).

succes, groeten van Bart

PS: Bij die beeldbuis zou je op harde sluiting tussen de R, G of B stuurpen en de G1 aansluiting kunnen meten, maar zal vrijwel zeker niet met de fout te maken hebben

Reply to
Bart Jorritsma

Voor zover ik uit de printplaten kan concluderen is het een PT100-chassis.

Helpt dit?

Dirk-Jan

Reply to
Dirk-Jan

Laat maar, er ontbreekt een afbuig-ic, waarschijnlijk is er al eerder naar de TV gekeken en was dit IC niet meer verkrijgbaar of was het risico om dit nog te bestellen te groot. Als het aan mij ligt schrijven we de TV af.

Dirk-Jan

Reply to
Dirk-Jan

Dit zal wel helpen, je hebt dan in elk geval een geschikte zoekterm voor Google en/of schema-archieven. Het gaat in dit geval om een apparaat van Profilo-Telra uit Turkije, PT100 is inderdaad het type chassis.

- Met vriendelijke groet,