tuinverlichting + stopcontact: hoe aanleggen?

Hallo,

Ik heb in mijn achtertuin verlichting aangelegd en een paar stopcontacten gemaakt. Nu wil ik deze in de meterkast aansluiten waarbij de stopcontacten altijd onder spanning staan en de verlichting met een stekker kan worden aangezet (daar kan ik dan nog een tijdschakelaar of klik-aan-klik-uit systeem tussen zetten). Nu heb ik een YMVK-kabel van de meterkast naar de achtertuin gelegd. Hoe moet ik dit nu in de meterkast aansluiten?

Bvd, Ren=E9

Reply to
René

"René" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@h48g2000cwc.googlegroups.com... Hallo,

[...]

Hoeveel aders zitten er in de kabel?

Bvd, René

Reply to
Marco

[...]

In de meterkast zit een zogenaamde groepenkast, dat is de kast met de zekeringen en de groepenschakelaars. Per groep komt er één pijp of kabel uit die kast. In zo'n pijp kun je een T-doos opnemen en daarin de kabel van de tuinverlichting aansluiten. Je maakt dan een aftakking. Neem bij voorkeur de groep die het minst belast wordt, maar niet die van de wasmachine, droger of elektrisch fornuis. Eerlijk gezegd vraag ik me af of je voldoende kennis in huis hebt voor dit klusje, gezien je vraag. Laat er in elk geval iemand met kennis van zaken naar kijken. Ondeugdelijk aangelegde installaties zijn maar al te vaak levensgevaarlijk.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Er zitten vier draden in de kabel: fase, null, aarde en een schakeldraad.

Reply to
René

"René" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@35g2000cwc.googlegroups.com...

Daar heb je precies genoeg aan. De stopcontacten sluit je aan op fase, nul en aarde en de lampen op schakeldraad, nul en aarde (de aarde niet indien je dubbel geïsoleerde lampen gebruikt, aanbevolen!). Let erop dat je alle tuinelektra van voldoende waterdichtheid hebt, het moet expliciet geschikt zijn voor gebruik buiten! Ook de kabel moet geschikt zijn voor je doel, YMVK-kabel is dat m.i. niet zondermeer! Dit soort kabel is ongepantserd en mag denk ik niet zomaar in de grond gelegd worden. Dat mag misschien wel in een geschikte pijp mits die op voldoende diepte ligt. Montage met beugels op een muur mag waarschijnlijk wel. Laat je even goed voorlichten door de leverancier!

De draden sluit je binnen aan op een groep in de meterkast met voldoende reservevermogen om de extra belasting aan te kunnen. Omwille van de veilgheid moet dit op een groep met aardlekschakeling, bij moderne installaties soms herkenbaar aan een groene i.p.v. een witte knop. Zet tussen de schakeldraad en een fasedraad een vaste schakelaar, geen stekker. Een losgenomen stekker suggereert dat alles wat daarachter hangt spanningsloos is en dat is met je vaste fasedraad niet het geval! Als je de schakelaar op afstand en/of op tijd wilt bedienen zijn daar ook vaste oplossingen voor, gebruik bijv. een inbouwversie van het klik-aan-klik-uit systeem.

Bezint eer gij begint; electriciteit word pas echt gevaarlijk als je denkt dat het niet gevaarlijk is. Laat er eerst even een deskundige naar kijken als je niet 100% zeker bent van je zaak! Suc6 ermee,

Paul

Reply to
Paul

[...]

Voer de kabel in door een wartel in een zogenaamde "waterdichte lasdoos" en monteer een 2e wartel in die doos. Door de 2e wartel kan je een stevig netsnoer (3 x 2,5 mm kwadraat) uit de doos naar buiten laten komen en monteer op het eind een randaardesteker. Die steker kan je dan in een wandkontaktdoos steken in de meterkast. Eventueel via een tijdklok. Koppel in de lasdoos de YMVK-kabel met het stevige netsnoer aan elkaar met een kroonsteen. Op de aders van het netsnoer moet je wel adereindhulzen gebruiken. Of gebruik een kroonsteen waarin een plaatje tussen de schroef en de draad zit. Dit plaatje voorkomt dat de schroef de draad "doorknipt" bij het aandraaien. Zorg er ook voor dat het snoer niet uit de lasdoos getrokken kan worden dus trekontlasten, bijvoorbeeld met een knoop in het snoer in de lasdoos.

Succes A.Stolwijk

Reply to
A.Stolwijk

[...]

Beste René als dit geen YMVKas kabel is is deze totaal niet geschikt om in te graven in de tuin wel als al wordt verteld deze in buiis dan dient deze als bescherming.

Gezien het gehele verhaal heb ik mijn twijfels over de kundigheid die hier aan de orde is.

Niet goed aangelegd is in dit geval waar altijd werl vocht aan te pas komt als dat niet goed gebeurd levensgevaarlijk

Koos

Reply to
Mobydick

4-aderig (bruin, blauw, zwart, geel-groen) YMVKas leggen lijkt me een goede oplossing. Overigens vergeet die stekker, neem daar maar een vaste schakelaar voor die je aan de zwarte draad knoopt, want in een vaste installatie een stekker opnemen geeft onnodig lastig geknutsel en mag bovendien (terecht) niet. Van YMVK in de grond weet ik niet zeker of dat mag, YMVKas mag dacht ik wel (daar kom je minder makkelijk met een schop doorheen).

Ymvk inde grond mag niet, als hij in een degelijke mantelbuis ligt mag het weer wel. Ymvk-as is beter maar sluit wat lastiger aan. Verder geen op of aanmerkingen want alles zal de poster nu wel duidelijk zijn.

joop

Reply to
Joop