krachtstroom aansluiting weer terug naar 230V

Hi iedereen,

Ik heb een vraag.....

Met onze stichting gaan we naar een zolder toe waar we ons zullen huisvesten. Nu mag het allemaal niks kosten en zag het er ook niet goed uit toen we merkte dat er maar 1 zielig groepje boven was (elektriciteit) terwijl we er echt 2 nodig hebben dit zou aardig wat gaan kosten om door het hele gebouw dus weer een aansluiting te maken

Tot we een krachtstroom aansluiting ontdekte die was gebruikt voor het aansluiten van een bakoventje. Het was zo'n grote naar " beneden hangende" stekker met een klepje en is speciaal aangelegd. Nu weet ik uit mijn school tijd nog :-) dat krachtstroom 2 normale groepen zijn van 230 volt maar met nu dus dubbel zo veel vermogen.

Het idee is nu om deze weer los te koppelen van elkaar en dus boven 2 groepen te hebben van 230 volt! Nu heb ik gehoord dat dit kan door middel van een soort van meterkast er weer tussen te zetten en dit op deze manier weer te scheiden van elkaar

Wat moet ik me hierbij voorstellen? Buiten het feit om dat dit waarschijnlijk door een erkende installateur gedaan zal moeten worden wat hebben we precies nodig? Een "stoppenkastje" is zo te koop op marktplaats bv.

Hoor het graag!

Rene

Reply to
xon

Er bestaan verdeelblokken met één maal krachtstroom in (die steek je dus in het bestaande stopcontact) en drie keer 230 V uit. Vaak zelfs met ingebouwde zekeringen (3*16A) Dit lijkt erop, maar deze heeft ook nog eens drie krachtstroom-uitgangen, al is dat voor jouw toepassing niet nodig. Ga eens kijken in een bouwmarkt.

Kelly De Koninck

Laat eerst vaststellen of in de 'pas ontdekte hangende stekker' ook de nulleider is meegevoerd , idem aarde.....zoja koop dan een 3 of meer groepenkastje met hoofdschakelaar....de rest is dan een kwestie van vakkundig installeren...

succes Manus.

Reply to
Manus

Linkje werkt niet Kelly..begint te zeuren om cookies die waarschijnlijk bij jou staan..

Rene

in

ingebouwde

al

xon

"xon" schreef in bericht news:IYyLb.107804$_x2.238093@zonnet-reader-1...

Ja, ik denk dat dat zonder al te veel rompslomp te realiseren is. Vermoedelijk heb je eeen perilex wandkontaktdoos. Een met vier ronde pennen en in het midden een platte pen.

Mogelijkheid 1: Je moet dan een klein meterkastje maken. Dus met een (of meerdere) zekeringen. Je hebt dan weer wat groepen erbij, en kunt zo nog wat extra apparaten aansluiten.

Mogelijkheid 2: Misschien kan de installateur de meterkast beneden aanpassen, en zo van de aansluiting van de oven een gewone 230 Volt aansluiting maken. Dan moet de meterkast beneden iets aangepast moeten worden. Je hebt dan maximaal 1 groep extra te besteden boven. Benodigd: beneden, indien geen groep meer over is, een eengroepskastje, kost nog geen 60 euro. plus je installatie aanpassing boven, en uurloon, etc.

Erg ingewikkeld, en duur lijkt me dit niet te gaan kosten. Afhankelijk van wat je nu wilt, en eventueel in de toekomst er bij zou willen, zou ik kiezen voor mogelijkheid 2. Lijkt me het gemakkelijkst, en het goedkoopste. Maar uitbreiding met nog een extra groep in de toekomst is er dan niet meer simpel bij te maken.

Een vakman moet je het zo kunnen vertellen. Succes.

Jantje

Reply to
jantje

bij

Idd... Dan maar manueel: artikelnummer 632635 - 13 (bovenaan bij Artikelbezeichnung invullen op

Kelly De Koninck

In de nieuwsgroep news:btmhug$8ume0$ snipped-for-privacy@ID-112066.news.uni-berlin.de, slingerde Kelly De Koninck de volgende woorden naar ons toe:

links naar conrad werken niet. hebben ze beveiligt ofzo, zodat de site nog onbruikbaarder word

--
JVD - jvd_609 [at] hotmail [dot] com
http://www.josvandijken.tk - ftp://jvd.no-ip.info

Ja heb hem al gevonden..Had al de ned gids erop nageslagen en het gaat om een Kleinverder voor de bouwplaats..kost 95 euro..

Maar is en kan zeker een oplossing zijn! bedankt voor de tip

Rene

toe:

xon

Zelfs als ik de link aanklik werkt het niet meer, dus met cookies heeft het blijkbaar niets te maken... Ik vermoed dat het stuk flN0YXRlPTE0NDExOTMzOD een session ID of zo is... Stom, want hoe kan je nu nog iemand een product aanraden? :) K

Reply to
Kelly De Koninck