Stoorpuls Koelkast

Ik heb een klein koelkastje in dezelfde ruimte waar de pc staat, elke keer als die aanslaat gaat het pc scherm een tel op zwart, kan ik een condensator in het stopcontact van de koelkast monteren die die stoorpuls afvangt, het is niet erg, maar op den duur irriteerd het wel, dus als jullie een oplossing weten, graag. PR

Reply to
Poecilia

Geen condensator, maar een LC netfilter. Zou prima moeten werken.

schreef in bericht

Ik ben een volslagen leek, wat is een LC netfilter? Is dat iets van de Leeuwarder Courant? PR

Reply to
Poecilia

Poecilia had uiteengezet :

L=spoel C=condensator

Reply to
Gert

"Gert" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@SPAMpot.com...

Ok, dat snap ik dan weer wel, maar zet ik die bij de koelkast, of zet ik die bij de computer. PR

Reply to
Poecilia

Hoi,

Controleer eens, is gebeurt het niet als hij AFslaat?

Dan kun je het beste niet je PC maar de koelkast omtstoren. De oorzaak in plaats van het gevolg. Dit kan mbv een RC netwerk van bijvoorbeeld

100 ohm in serie met 100nF. Deze kun je over de motor plaatsen, of over het relaiscontact. Dat zijn in feite 2 heel verschillende oplossingen, maar werken allebei wel.

Groeten, Pieter

Reply to
Pieter

Een compleet blikken doosje waarin zich een spoel (L) en 1 of meerdere bijpassende condensatoren (C) bevinden. Zou onder de noemer netfilter wel hier en daar te koop moeten zijn. Let op dat hij de (aanloop) stroom van de koelkast ruim aankan. Een 10A filter zou voldoende moeten zijn, maar een stopcontact kan in principe belastingen tot 16A aan, dus als je het daar vast inbouwt moet je ook zekeren of een zwaarder filter nemen. Mogelijk kan je het beter in de koelkast inbouwen of een stekkeruitvoering zien te vinden.

"Pieter" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Kan ik niet iets in een stopcontact knutselen? PR

Reply to
Poecilia

Werkt over de motor wel goed? Ik zou het zelf over het thermostaatcontact zetten, maar voor een leek is een los netfilter makkelijker, en lost het probleem vaak ook op.

Het is duidelijk dat jij te weinig van de materie afweet om dit soort zaken met goed gevolg te kunnen aanpakken. Laat het aan anderen over om ongelukken te voorkomen.

MRe

Reply to
MRe

Ik ben al jaren tevreden met gewoon een opgerold stuk verlengsnoer, achterin de koelkast. (Plek zat daar :-) Een meter of 10, eerste meter afgerold om bij het stopkontakt te komen. Contra-steker eraan voor de koelkast-steker.

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Hmm, als ik een werkend filter heb, kan ik dat met een handleiding wel met goed gevolg ergens inbouwen, ik heb me nooit in electronica verdiept, maar ben van origine wel bedradingsmonteur en heb in het verre verleden heel wat PRX telefooncentrales gebouwd, dus als ik weet wat ik moet doen...... een soldeerbout is mij niet vreemd, een wrappistool ook niet, maar die heb ik uiteraard niet thuis. PR

Reply to
Poecilia

"Gerard Bok" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@News.Individual.NET...

Dus in feite gewoon een spoel? PR

Reply to
Poecilia

"Poecilia" schreef in bericht news:feu55j$2teu$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

met

soldeerbout

thuis.

Een bedradingsmonteur die zich nooit in electronica verdiept heeft. Dat betekent dat je 'op recept' telefooncentrales bedraadde? Nu begrijp ik beter waarom je steeds om 'een handleiding' vraagt....

Twee strategieën

  1. Bij storingen probeer je altijd te zoeken naar de oorzaak. Waarschijnlijk is de koelkast (vroeger) wel goed geweest en zijn er enkele componenten kapot/van waarde veranderd. Verschillende posters hebben je al recepten gegeven waar je het moet zoeken (o.a. in dit mailtje). Rc filters over de compressor en/of het schakelrelais dus. Als je niet weet wat dat voor dingen zijn, dan wordt het erg moeilijk om je precies te omschrijven waar deze componenten zitten/geplaatst moeten worden. Als je echt geen idee hebt van waar het om gaat met electronica, dan moet je niet in een apparaat als een koelkast gaan prutsen.

2e mogelijkheid. 'een' ontstoorfilter tussen stopcontact en koelkast plaatsen. IN het stopcontact is voor zo'n component echt te weinig plaats. Dit is een tweederangsoplossing. Er zijn veel soorten ontstoorfilters voor verschillende doeleinden. Ze zijn veel duurder als de componenten in oplossing 1 en vaak maar matig effectief. Ze zijn meestal meer voor hoogfrequent ontstoring bedoeld. Een spoel (opgerold stuk verlengsnoer zoals voorgesteld door een andere poster) achter de koelkast is een leuke, gemakkelijk te proberen oplossing, met een beperkte kans op succes. Let in g'naam op dat de kabel achterin de koelkast niet te warm wordt!!! (uitdroogt->kortsluiting->brand!)

MRe

Reply to
MRe

"MRe" schreef in bericht news:4712a4ff$0$226$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Ok, duidelijk verhaal, ik ga eerst eens proberen een spoel te maken, daar heb ik nog wel een en ander voor liggen, het gaat niet om een grote koelkst, maar om een bar koelkastje, mocht het niet lukken, dan ga ik op zoek naar een LC filter, een spoel,condensator klinkt me logisch in de oren. Eeen ieder bedankt. PR

Reply to
Poecilia

Heb ik ooit om dezelfde reden als OP ertussen gezet en hielp niet... Misschien is het een kwestie van inductie als je computer niet te ver van de koelkast af staat. Toch is bij mj (even nameten ;-) de afstand wel 5 meter.

Massimo

Reply to
Massimo

Ja en nee. Het ziet er uit als een spoel. (Gewoon, het rolletje zoals ze bij de Gamma in het schap liggen :-) Maar feitelijk is het geen spoel. Er zit geen kern in, waardoor de zelfinductie bij lichtnetfrequenties te verwaarlozen is. Bovendien is hij technisch gezien bifilair, dus 'zelfinductie' kun je sowiezo vergeten :-)

Blijft de vraag, waarom het werkt. Geen idee. Mijn koelkast stond tijdelijk op een verlengsnoer omdat ik met het elektrisch bezig was. Toen bleek, dat mijn PC daar heel blij mee was. Dus: vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan :-)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

"Gerard Bok" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@News.Individual.NET...

Dan nu de hamvraag: rol dat snoer eens uit, werkt het dan nog?

Reply to
mijn naam

Beide werken.

Over het contact blus je de vonk die over de contacten overslaat bij induktieve last. Hiermee los je de problemen op van de motor én de lengte van de kabel. Een kabel is kort bij een koelkast, maar lang als je bijvoorbeeld een waterpomp achter in de tuin schakelt.

Over de motor blus je de spanningspiek die de induktiviteit van de motor geeft. Hiermee pak je de oorzaak aan. Maar niet het probleem van de waterpomp als hierboven. Nadeel hier is dat op het moment van inschakelen je een wat hoge piekstroom kunt schakelen, bij 100 nF /

100 Ohm kan dat wel V2 * 230 / 100 Ohm = 3,25 A zijn. Op zich niet veel, maar je schakelcontact is gebouwd op een induktieve last die maar weinig startstroom heeft.

Ik zou zelf hier ook voor het contact kiezen.

Een filter gebruiken kan de storing misschien net onder het probleemniveau brengen, maar is in feite een lapmiddel. Het staat niet over de schakelaar en niet over de motor, dus de stoorpieken blijven. Het filter houdt wel een gedeelte van de problemen uit het net weg, en is voor deze niet-elektronicus waarschijnlijk een goede oplossing.

Maar nog iets: normaal heeft een koelkast condensatoren naar de aardaansluiting. En die filteren niet als de koelkast niet geaard is. Je moet een koelkast en alle apparatuur met een stekker met aarde altijd geaard gebruiken. Dat kan hier ook de oorzaak zijn. Een filter werkt ongeaard ook minder goed.

Overigens heb ik wel eens iemand de tip gegeven om een rc netwerk in een stekker in te bouwen om een babyfoon van de buurman die storing bij hem gaf te dempen. Het hielp wel.

Pieter

Reply to
Pieter

De twee draden van de verlengkabel die langs elkaar lopen heffen van elkaar het magnetische veld op waardoor er weinig spoel overblijft. Het is een bifilaire winding.

Je hebt gewoon de impedantie richting netspanning verhoogd waardoor condensatoren van andere apparaten makkelijker kunnen dempen. De werking is heel erg beperkt.

Pieter

Reply to
Pieter