serie of parallel?

Hey Klomp...

Het probleem is niet het inschakelen... Maar het uitschakelen...

Reply to
Marco

is

de

ohms,

de

huisinstallaties

de

meteen

te

verminderen

Nee, croMa, ff de orizinele fraag lese!

--
Met vriendelijke groeten,

Gerard H. Zwart

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

"Bezemsteel" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.nb.nu... | "PeterK" schreef in bericht | news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... | >

| Ik geloof best dat het bij zware toepassingen een prima middel is, maar de | OP heeft het over een zuiver ohmse belasting, en daarbij denk ik niet meteen | aan zeer zware toepassingen. Ook moet een meerpolige schakelaar wel toe te | passen zijn, dus lijkt mij het toepassen van een NTC voor het verminderen | van inschakelpieken niet echt verkeerd. | | | Hoogachtend, | | Professor doktor Guts, hoofd klompenschool. | | | -- | Posted by news://news.nb.nu

Reply to
PeterK

> [...]

| Ik geloof best dat het bij zware toepassingen een prima middel is, maar de | OP heeft het over een zuiver ohmse belasting, en daarbij denk ik niet meteen | aan zeer zware toepassingen. Ook moet een meerpolige schakelaar wel toe te | passen zijn, dus lijkt mij het toepassen van een NTC voor het verminderen | van inschakelpieken niet echt verkeerd.

Veel bla en weinig inhoud. Verkoop nou niet de hele tijd smoezen, maar accepteer de feiten als ze er liggen en ga met je NTC spelen;-))

"Marco" schreef in bericht news:hvjZb.611152$_x2.1365407@zonnet-reader-1... | Bezemsteel wrote: || >

> [...]

Ga jij ook maar naar school terug, want in of uitschakelen maakt gezien de hoeveelheid keren dat goedkope contacten denderen bij het inschakelen niet uit. Inschakelen kan zelfs daardoor veel schadelijker zijn dan uitschakelen....

Reply to
PeterK

> [...]

| Een gloeilamp gedraagt zich dan ook niet zuiver ohms. De OP heeft het over | een zuiver ohmse belasting.

Stumper je hoorde de klok luiden maar weet niet waar de klepel hangt;-)) Natuurlijk gedraagt een gloeilamp zich voor 99,9% zuiver Ohms. Of wil jij me gaan vertellen dat bij een frequentie van 50Hz en een "spoel" met twee windeingen zonder kern een dramaties effect heeft ???

Kompenschoollogica inderdaad...

Reply to
PeterK

"PeterK" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

bij

over

Peter,

Ik zou het bijzonder op prijs stellen als je een wat minder grove manier hanteert om jezelf uit te drukken. Ik denk dat ik daar niet alleen in sta. Daarnaast wil ik nog wel kwijt dat een niet onbekende fabrikant als Amplimo voor ringkernstransformatoren boven

500 Watt adviseert om een PTC te gebruiken om de inschakelstroom te beperken. Als je niet in staat bent op mijn reacties op een normale manier te reageren, heb ik liever helemaal geen reactie meer van je.

Gerard

--
Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

"Bezemsteel" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.nb.nu...

Daarkomt nog bij: in het onderhavige geval bedoel ik met niet zuiver ohms de PTC eigenschap van de gloeidraad. Dis is een PTC-gedrag en dus niet zuiver ohms, bij de schakelaar vraag is dat zijzonder relevant vanwege de inschakelpiek. Dus.

--
Mazzels!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

"Bezemsteel" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.nb.nu...

Ken je peterK ' psychopaat' nog niet? Die loopt al jaren de boel te stangen. Dat soort figuren heb je ook helaas op Usenet. Daarvoor zit er ik elke usenet newsreader een optie om die personen te weren.

"Maurits" schreef in bericht news:c15kqh$2hcn$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Dank voor je reactie Maurits, ik leer hem nu goed kennen. Hopelijk kent hij ook betere perioden.

--
Mazzels!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

Ik zou de OP adviseren om de lampen in twee groepen te verdelen en dan elke groep met een kontakt van de dubbelpolige schakelaar te schakelen. Het probleem van het niet gelijktijdig sluiten van de kontakten ben je dan kwijt.

--
pim. ReplyTo: news^A^B^C3^Hlezer [at] schaeffer.tk
Reply to

"Bezemsteel" schreef in bericht news:4035ba30$ snipped-for-privacy@news.nb.nu...

zuiver

(die

als

het

de

omdat

is,

Een NTC per lamp. Dat zou nog een goed plan kunnen zijn voor elk lichtpunt met gloeilampen bij ons thuis. Alleen vervelend voor de Hema. Verkopen ze stukken minder lampen.

Nu zou de grote vraag zijn welk type NTC hiervoor gebruik zou kunnen worden.

Boonie

Reply to
Boonie..

"Boonie.." schreef in bericht news:c18els$eia$ snipped-for-privacy@reader11.wxs.nl...

verbrand

in

is.

schakelaar

worden.

Conrad heeft speciale typen hiervoor o.a. best.nr. 4468037, 5 ohm bij 25 ºC , fabr. Epcos. Zo is er een reeks tot 22 Ohm. Wel rekening houden met de warmte ontwikkeling, bij voorkeur monteren in een keramische kroonsteen (een echte kroonSTEEN dus;-)

--
Mazzels!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

Yeah, sure. Keep on dreaming.

Reply to
Marco

Er zijn ook schakelaars die 16 ampere kunnen verdragen. Wellicht is dit net voldoende! Welk merk moet het zijn?

"Arjan Swets" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Reply to
Ruud van de Leensel