Spoeltjes

Hoi,

Ik wil een beetje gaan spelen met dynamo's enzo. Nu heb ik iets verzonnen waarbij er b.v. 10 spoeltjes op een rijtje komen te liggen waar dan magneten overheen bewegen (in 1 richting) om vervolgens met de, met die spoeltjes opgewekte stroom, een accu'tje ofzo op te laden. Ik heb wat basiskennis van electronica (weet wat het een en ander is en wat het ongeveer doet) maar alle berekeningen enzo en het schematjes bouwen ben ik een beetje kwijt. Ik wilde de spoeltjes in serie aansluiten en dan de draden richting een laadpunt, dat mag in eerste instantie b.v. een condensator zijn ofzo en/of een ledje (om maar even te kijken of er echt wat bruikbare spanning/stroom vanaf komt). Heeft iemand wat tips voor mij, om me een beetje op weg te helpen?

Alvast bedankt

OmeJozz

Reply to
OmeJozz

Pak om te beginnen een spoel met veel windingen en sluit daar een universeelmeter op aan. Je ziet dan het effect van een bewegende magneet.

Dat gaat beter dan naar ledjes enzovoort te kijken.

Dan zul je ook merken dat je wisselstroom krijgt en dat je dus een diode nodig hebt om er gelijkstroom van te maken. Je merkt ook de gevolgen van snelheid, afstand, en of er wel of niet een ijzeren kern in moet enz. Je kunt dan ook bekijken hoe het rijtje spoeltjes aangesloten moet worden, want de kans is aanwezig dat je twee spoeltjes (naast elkaar) zo aansluit dat de stroom juist daalt in plaats van stijgen of constant blijven. Pas daarna zou ik proberen om er iets mee te laden.

Het zoeken van de beste spoeltjes (met kern?) is m.i. het grootste probleem. Misschien oude relais?

Het schemaatje zou voor het opladen van een condensator uiteraard iets moeten zijn zoals:

min-aansluiting van de condensator - begin van de rij spoeltjes - eind van de rij spoeltjes - diode

- deze kant van de diode (de pijlpunt d.w.z de kant met het streepje op het huis) aansluiten op de plus-aansluiting van de condensator.

Ik zou in het begin van je experimenten de rij spoeltjes gewoon achter elkaar aan verbinden (in serie). Neem een willekeurige diode uit je voorraad en een vrij grote condensator, dus minimaal 100 microFarad (er moet 12V of meer op staan)

Als de condensator geladen is kun je dat zien met je universeelmeter op de spannings-stand. De spanning die je meter aangeeft daalt vrij snel door de kleine stroom die door je meter gaat lopen. De spanning daalt overigens ook zonder een meter eraan omdat dit type condensator altijd een beetje lek is.

Je zult met de magneet een flinke snelheid moeten maken en je moet een tijd doorgaan, anders blijft de condensator vrijwel leeg. Ga maar na hoe snel een fietsdynamo al moet draaien voordat het licht brandt. Zet de magneet dus in een handboormachine o.i.d. De spoeltjes moeten in een cirkel?

Als dit goed werkt kun je proberen één oplaadbaar celletje te laden (een gewoon 1,3 V oplaadbaar batterijtje dus). Nooit op de oplaadbare cel zelf solderen.

Pas nu zou ik proberen of je misschien beter elk spoeltje een eigen diode kunt geven. Je moet ze dus zo aansluiten dat je de verbindingen later weer kunt losnemen en veranderen.

Kijk eens in de boekwinkel of electronicawinkel naar een serie Electronica voor beginners (uit mijn hoofd). En er waren (nog steeds?) ook bouwdozen te koop waar je een echte experimentele elektromotor mee maakt.

Weten anderen misschien web sites?

Zoek ook met Google naar web sites over electronica-experimenten. Zoek gewoon op het web, maar vergeet deze nieuwsgroep ook niet want er zijn wel vaker tips geweest, dacht ik.

Websites van musea geven misschien hele mooie tips omdat je kunt zoeken naar plaatjes van de eerste dynamo's. Daar kun je ideeën uit halen voor de opstelling van de spoelen, de magneet/magneten en de aandrijving.

Telefan

Reply to
telefan

Dank je voor de tips, zo kan ik in ieder geval een beetje gaan beginnen met rommelen.

OmeJozz

magneten

wat

ben

en/of

spanning/stroom

Reply to
OmeJozz

[...]

Ja, maar ik hoop dat anderen ook nog wat tips hebben.

Telefan

Reply to
telefan

kijk eens naar free-energie groepen op het net bij yahoo bijvoorbeeld of op sites over dit onderwerp. Ik zal er een paar hier onder zetten:

via deze sites kan je altijd wel weer links vinden naar andere

Gr Marco

"OmeJozz" schreef in bericht news:uOMEb.227662$ snipped-for-privacy@amsnews02.chello.com...

magneten

wat

ben

Marco

op

Daar staan zeker bruikbare tips tussen, dank je.

OmeJozz

verzonnen

en/of

spanning/stroom