Re: Knallende monitor...

Ergens vorig jaar kwam ik op een beurs een wel heel nette 17" monitor

>van Compaq tegen voor een wel heel zacht prijsje, dus ik het gevaarte >maar me naar huis gesleept en aan de computer van een van de kinderen >gehangen, dat was beter dan het ouwe 15" gebakje (merkloos, 800 * 600 >met pijn en moeite en 70 Hz..) dat ze tot dan toe gebruikt had, en dat >leek allemaal heel goed, hij gaf een haarscherp, mooi duidelijk beeld, >contrast goed, mooie kleuren, kan 85 Hz aan en voldoende resolutie... > >Maar de laatste tijd doet hij raar, volgens dochterlief. Zo nu en dan >geeft hij, een paar minuten na aanzetten, een harde knal, het beeld >wordt even helemaal zwart en komt dan weer langzaam terug om dan keurig >scherp te blijven alsof er niks gebeurd was, verder wordt er ook niet >meer geschoten zolang hij aan staat. > >Wat kan dat betekenen? Moet ik vast een kaartje voor de eeuwige >jachtvelden voor hem kopen, of valt het mee? > >(Oh, ja, het gaat hier over een Compaq Qvision 172.)

( Integrale quote vanwege x-post en follow-up naar nl.hobby.elektronica. Daar zitten de echte kenners.)

Lijkt mij overslag ergens in de hoogspanning. Misschien stof/aanslag binnenin?

--
Maurice                                    mauricej (at) xs4all (dot) nl
Reply to

Een tip: het is erg slim om een monitor niet tot zijn uiterste te belasten. Dat geldt voor de resolutie en de beeld frequentie. De monitor gaat in ieder geval veel langer mee. of deze knallen er door verminderen kan ik niet met zekerheid zeggen maar ik denk van wel.

85 Hz is *erg* veel voor gewoon thuisgebruik. Als je goed kijkt kun je 70 Hz nog net zien knipperen dus dat kan al genoeg zijn, of eventueel 72 of 75.

De resolutie is hetzelfde verhaal. Als de monitor tot (wat is het ook alweer)

1700 kan, zet hem dan op 1024 of een slag hoger, maar laat het daarbij. Die uiterste grenzen zijn vooral opgelegd door de commercie en de techniek kan ze dan maar nét aan. Vooral bij de niet zeer dure merken is dat het geval. Je ziet ook dat het minder scherp wordt, en zo, als je de hoogste resolutie vraagt.

Ik zou zeggen: stel hem een tijd op 70 Hz en ga niet verder dan 1024 x 768. En kijk of het weg blijft.

Telefan

Reply to
telefan

Inderdaad. Als het een harde knal is, kun je ervan uit gaan dat de anode spanning doorslaat naar de aarde op de beeldbuis. Hier kun je best zelf wat aan doen maar let op HOOGSPANNING!! Dit blijft er rustig 24 uur na uitzetten opstaan.

Schakel de monitor uit, open hem en verbind een snoertje met bijvoorbeeld een krokodilleklemmetje aan de massa van de beeldbuis (zit meestal een metalen kabeltje tegen de binnenkant van de beeldbuis.) De andere kant van het (meet)snoertje schuif je nu voorzichtig onder de afscherming van de anode cap (ergens aan de bovenkant van de beeldbuis). Nu volg een klap(je). Herhaal dit na 20 seconden nog eens want er wil nog wel eens restlading op zitten. Nu pas kun je veilig de ruimte rond de anode cap schoonmaken (het is gewoon glas). Mocht je iets van vocht gebruiken, eerst goed laten drogen voordat het zaaktje weer aansteekt.

Probleem is vaak aanslag door nicotine en andere vettigheid die waarschijnlijk vocht vasthoud. Schoonmaken helpt dan vaak prima mits dit natuurlijk de oorzaak is. Ook kan het zijn dat het doorslaat in de beeldbuis zelf en dan is het einde oefening (gewoon negeren en rustig verder spelen, is best leuk tijdens een actiespel....)

Theo

Reply to
Theo

Dit ontladen moet je altijd via een serieweerstand van 1M doen, want anders kun je het hoogspanningscircuit ernstig beschadigen. In de lijntrafo van een monitor zit vaak een condensator van 1 - 2 nF direct van de anode-aansluiting naar het punt waar de anodestroom wordt gemeten. Als je deze condensator door kortsluiting naar massa ontlaadt, krijgt het genoemde circuit een flinke oplawaai, met in het ergste geval nog veel meer vuurwerk (een ongeregelde hoogspanning) als je 'm weer inschakelt.

Die ontlaadweerstand kun je het best opbouwen in de vorm van tien weerstanden van 100K/2W in serie, maar ik heb gemerkt dat zo'n oude 5.6M focusweerstand (uit een oude Philips K9-TV) ook heel aardig werkt.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Ja hoor je hebt gelijk. Maar de eigenaar van deze monitor heeft van geen elektronica achtergrond zoals wij. Dus die heeft nergens weerstanden liggen. Als er zo een forse ontlading heeft plaats gevonden dan kan deze er ook nog wel bij. ***Het is in ieder geval nodig om te ontladen voor de veiligheid*** Dat is de belangrijkste boodschap.

De hoogspanning wordt opgebouwd op de condensator van de beeldbuis en de lijntrafo. Deel van die capaciteit is de beeldbuis zelf en deel van de capaciteit is de lijntrafo. Vroeger (ja ja die K9 weer) was dit een discreet doosje met meerdere diodes en condenstators (cascade schakeling). Tegenwoordig zit alles in de lijntrafo geintegreerd en gaat het niet zo vaak meer stuk (1 of meerdere diodes en de trafo zelf dient als capaciteit)

De K9 had overigens nog een mooi ontlaadstokje met draadje op de achterkant van de beeldbuis zitten, zonder weerstand.....

Ik heb (zonder weerstand) nog nooit iets stuk gemaakt. Maar met de wat nieuwere spullen heb ik niet zoveel ervaring. (Gaat er nog wel eens iets kapot?)

Theo

Reply to
Theo

[knip]

Inderdaad, daar heb jij weer gelijk in :-)

[knip]

Hmm, ik meen me te herinneren dat die wel degelijk via een dikke

1M-weerstand (een plastic doosje) aan massa hing. Ik zal er nog eens naar kijken als ik tegen een K9 aanloop (en ja, er zijn er nog in omloop, en ja, soms doen ze het nog zo goed dat de eigenaar het een - zij het kleine - reparatie waard vindt :-) Maar misschien ook ben ik in de war met de K7.

Ik moet toegeven dat ik ook nog nooit iets kapot heb gemaakt met ontladen van een beeldbuis - maar ik gebruik dan ook al heel lang een ontlaadweerstand. Het kan echter wel degelijk misgaan, en dan ook meteen goed, omdat het onderliggende circuit nu eenmaal de hoogspanning meet en regelt. Ik ben ook wel een paar keer tegen defecten in dit circuit aangelopen, in combinatie met een doorgeslagen lijntrafo - al is dan natuurlijk de vraag wat wat kapot heeft gemaakt...

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

PS nog wat ideeën aan de OP (Original Poster)

.... hmmmm. Dus misschien deed-ie toen al raar en valt het de Original Poster nu pas op.

[..]

Even na het aanzetten.... Dus je zou zeggen dat het circuitje voor de juiste waarde van de hoogspanning niet meer goed werkt. En tijdens het "warm worden" loopt de hoogspanning tijdelijk te hoog op. Wat later is-ie weer goed.

Ja lijkt mij ook.

Ik denk dat dit een iets betere tip is dan mijn tip van "belast hem niet te zwaar". Want het zwaar belasten kan natuurlijk geen echt rechtstreekse oorzaak zijn voor knallen. Dat kan alleen maar als de hoogspanning erg varieert met de belasting door de uitsturing. Dat is niet ondenkbaar.

Een andere algemene tip tegen overbelasting is: zorg dat de warmte goed wegkan. Leg er dus nooit wat op en bouw het ding niet strak in een kastje. En zorg ervoor dat koude lucht (van onderen) goed kan toestromen. De kans is aanwezig dat de schakelingen het beter doen, maar in ieder geval is het zeer bevorderlijk voor de levensduur.

Samengevat: ik ben bang dat de OP er niet veel aan kan doen. Stel hem wat kalmer in, controleer of de lucht goed kan doorstromen en kijk (als de OP dat aandurft) of hij schoon is. Andere dingen betekenen dat je in de electronica van het apparaat moet duiken. (ik neem aan dat er nooit iemand aan schroefjes heeft gedraaid van b.v. de hoogspanning? Misschien staat die te hoog? Als er niet aan gedraaid is, kan ook de OP dat beter niet doen).

Echt kwaad kan dat knallen m.i. niet.

Telefan

Reply to
telefan

Volgens mij denk je veel te moeilijk. Als de hoogspanning 30% hoger wordt dan slaat er echt niets over (er zit marge in) terwijl je beeld gigantisch veel kleiner (en helderder) wordt. Als je dus duidelijk de grootte van je beeld voor de klap kleiner ziet worden dan zou je gelijk kunnen hebben. Apparaat is gewoon koud (slaapkamer b.v.) en licht vochtig. Na zo'n luidruchtige ontlading kost het even om de hoogspanning weer op te bouwen (>>( Integrale quote vanwege x-post en follow-up naar nl.hobby.elektronica. >>> Daar zitten de echte kenners.)

Zeg originele poster, bent u nog ergens of zitten we nou weer gezellig als techneuten onder elkaar te babbelen? Krijg je van die cross-postings in een andere nieuwsgroep :-X

Kwestie van levensduur. Op zich helemaal waar maar heeft niet zoveel met OP's probleem te maken. Wil je een apparaat lang betrouwbaar gebruiken, probeer het dan zo koel mogelijk te houden. Geld behalve voor de TV vooral voor je computer. Je kan namelijk niet altijd Windows de schuld geven van dat blauwe scherm (al doe ik dat toch altijd weer :-))

Hangt van je hart af.... Een monitor heb je vlak voor je snuffert, daar waar de TV op 2-3 meter van je af staat. Lijkt me toch wel een verschil!

Theo

Reply to
Theo

[...]

On Wed, 03 Dec 2003 17:53:45 +0100, telefan wrote: [...]

Sorry voor deze tweede post. Mijn nieuws-server heeft momenteel problemen en dat had ik nog niet door.

Reply to
telefan

On Wed, 03 Dec 2003 16:27:09 +0100, Theo wrote: [...]

Ik was juist bang dat het tegendeel zou gebeuren: het ontstaan van steeds sterker geleidende plekken waar de doorslag (dus) steeds vaker gaat plaatsvinden. Dat komt o.a. voor binnen de oude, welbekende verdelerkap in auto's. Als het daar eenmaal doorslaat, wordt het vervolgens alleen maar erger en nooit minder.

[...]

Interessante ervaringen. Dank.

Reply to
telefan