Re: e-bike...

"Eric van Dijken" wrote in news:4a6a0887$0$5921$ snipped-for-privacy@news.kpn.nl:

> [...]

Je hebt dan alsnog wat slimme elektronica nodig, om ook helemaal achterin de camper (spanningsval wegens lange stroomkabel!) weer op de noodzakelijke laadspanning te komen, en daarboven ook nog eens een elegante laadcyclus, ipv de botte vaste spanning die er in een auto-circuit heerst.

Als de fabrieks-lader van de E-bikes idd regulaire akku-spanning afgeeft (13.8-14.8v, implicerend dat het idd een lood-akku is, en geen NiCd of Li- Ion!) dan heb je alleen nog een battery-to-battery lader nodig (B2B), oa Sterling Power heeft een mooie reeks (inclusief 12->24 en 24->12, en zelfs waterdicht)....niet goedkoop, maar het bespaart je idd 2x een omzetting via

230V (en efficienter wordt het daar beslist niet van).

Als de akku *wel* NiCd of Li-Ion is, dan wordt het al een stuk lastiger, want dan trekt zo'n Sterling het ook niet meer, en kom je in de modelbouw- hoek terecht...daar moet men ook vaak 'mobiel' bijladen, van 12v lood-akku naar Li-Ion/polymeer.

Drie > Levert de dynamo van de diesel voldoende spanning om drie accu's (één > motoraccu en twee huishoudaccu's) tijdens de rit op te laden, plus de > koelkast gaande te houden plus eventueel de airconditioning én dus nu > ook twee accu's voor e-bikes op te laden. > > Ik hoop dat ik nu duidelijk ben geweest. > > Eric > > > > > > > > >
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

      The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
     the inability to understand

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Reply to
Willem-Jan Markerink

' Zo, hier staat nogal wat informatie! Veel dank daarvoor! Ik zal bestuderen wat hier nu allemaal precies staat, precies nagaan wat de laadspanning is voor een e-bike en met de gegevens die je hier hebt aangeleverd naar een installateur én een autoelektriciën stappen om te vragen wat hij daar mee kan doen. ....... Volgens mij zitten er in e-bikes Li-Ion accu's. De spanning is van de accu is (nét opgezocht) 24 Volt 10 Ah. Denk niet dat ik er verstand van heb, ik geef slechts de getallen door.

Kun je me nu weer wat verder helpen?

Eric

Reply to
Eric van Dijken

wees met het laden van Lition ion wel voorzichtig zeker wat laadstroom betreft ,want een van de min punten van dit type is de brandgevaarlijkheid tijdens de lading, en zorgen dat je de goede lader bij dit type gebruikt

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns9C53BB3F5B9FAwjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

Reply to
H.van.der.Vegt

-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken

-> Informatie en aandachtspunten LiPo cellen.

Red Scholefield is a retired manager battery design&application engineer @ GE/Gates/Energizer.

Vriendelijke groeten ;-) Ron Sommeren

  • elektro fly-in http://home.hetnet.n/~ronvans/
  • zelfbouw borstelloze motoren
Ron van Sommeren

"Eric van Dijken" wrote in news:4a6b5ebb$0$15340$ snipped-for-privacy@news.kpn.nl:

Bij Li-Ion zou ik de electronica de electronica laten, en de omweg via 230v kiezen, want tussen jouw 12v boordnet en die 24v laadspanning moet er toch weer slimme electronica tussen. Voordat je vanaf 12v weer op de goede 24v laadcyclus zit, ben je sowieso al weer een honderd of wat euro armer. En 24v Li-Ion lijkt me ook in de modelbouw-sector niet gebruikelijk, dus wederom val je duurder uit.

Of er moet inmiddels aftermarket bestaan voor boordnet->e-bike laders, maar ook dat alleen als 24v Li-Ion akku's op e-bikes inmiddels ook een standaard is(?).

--
[...]

En dat zal geen standaard zijn aangezien de dichtstbijzijnde spanning die je met Li-ion kan halen 25,2 volt is, waarbij je zou moeten laden met zo'n

29,4 volt of 21,6 volt waarbij je moet laden met zo'n 25,2 volt. Wellicht wordt dat bedoeld, of anders zijn het gewoon Nikkel- of Lood-accu's waarmee je wel een 24 volts batterij kan samenstellen.

Dat zijn 7 LiPo cellen, geen uitzonderingen in RC vliegen en varen. Voor de echt grote modellen gaat 'men' al richting 60V. Zie deze regelaars, tot 50V

Acculaders worden (o.a.) duurder wanneer de te laden spanning boven de

10Volt uitkomt omdat voor hogere laadspanningen een spannings-omvormer in de lader nodig is.

Kijk ook even naar het12serie LiPo accupakket en de vliegvideo's van deze 42%schaal 305cm Extra 260 met 15kW motor aan boord

Video, propellor is tikkie luidruchtig

Vriendelijke groeten ;) Ron van Sommeren

  • elektro fly-in http://home.hetnet.n/~ronvans/
  • zelfbouw borstelloze motoren
Ron van Sommeren

snipped-for-privacy@wf.dd.invalid wrote in news:34676$4a6ccc46$d4549fe0$ snipped-for-privacy@news1.tudelft.nl:

Hij noemde expliciet Li-Ion, maar aanduidingen van laders zijn toch altijd verwarrend. (loodakku's laad je tenslotte ook niet met 6/12/24)

--
[...]

Ron van Sommeren wrote in news:4a6d05e0$0$1656$ snipped-for-privacy@textnews.kpn.nl:

Wat is de snellaad-potentie van Li-Ion of LiPo trouwens?

Zit al een tijdje te studeren op een super-duper PTO-aangedreven 12/24v generator (15-20kW[*], om akku's te laden die met een veelvoud van hun Ah capaciteit geladen kunnen worden (dus 100Ah met 600A, cq in 10 minuten vol). (plus 12/24v start-boost (16/32v), plus las-generator (50V))

[*] daar loopt het qua markt-aanbod al spaak, want 12/24v dynamo's van 500- 1000A bestaan amper (als ze qua formaat al onder het voertuig zouden kunnen passen)....ook de omweg PTO->hydrauliek->las-generator biedt weinig soulaas (maar het lost iig het probleem van montage/plaats/omvang en waterdichtheid op, onder het voertuig))
--
[...]

Inmiddels begreep ik dat het om een 7-cels accu gaat, dus volgens de gangbare aanduidingen 25,2 volt. Net als bij loodaccu's wordt bij Li-ion doorgaans niet de laadspanning vermeld.

Ik denk dat Ron gezien zijn achtergrond meer ervaring met courante modellen accu's heeft, maar als ik me goed herinner kom je nog niet aan de 6C. Wel aan de 2C of 3C. Je kan het ook in de datasheets opzoeken.

RC'ers springen nogal hardhandig om met hun accu's, vooral in competitie-verband ze worden niet gebruikt binnen specificaties. Een mens moet toch wat als je boven de 400km/u vliegt :-) Dit is op dit moment DE LiPo-cel voor wedstrijdvliegers, kunnen geladen worden met 5C, over ontladen zullen we het maar niet hebben ;-)

(site is tikkie traag vandaag)

-> Battery Specs

OT Over die +400km/u motor-ontwikkeling, met foto's en metingen:

Zonder motor gaat het ook nog aardig vlot, 370km/u, wereldrecord voor een 'stukkie schuim':

Vriendelijke groeten, Ron

Reply to
Ron van Sommeren

interessant en heel mooi, compliment!, maaruh.... wat heeft modelbouw te maken met campers?

"R>

Reply to
Renée

De discussie loopt ook in nl.hobby.electronica, daardoor dus. En ik verwijs in het begin naar LiPo leverancier voor E-bike, daarna ga ik even door op LiPo's 'verkrachten' in RC vliegen.

Groeten, Ron van Sommeren

Reply to
Ron van Sommeren

Wilders?

Ah.

[knip]
--
<
Reply to

och weer zo een, moet jij niet toevallig naar de een of andere landelijke bijeenkomst voor communisten, natuuridioten of andere linkse fa'ss'isten? Het volk heeft gesproken, misschien heb je de boodschap nog steeds' niet begrepen maar links is morsdood... sinds 'de kogel van links' kwam.... En ja... 65% van NL heeft nog recentelijk voor hem ('mijnheer' Wilders voor jou, niet zomaar 'Wilders', dat doe je maar bij je onverzorgde vriendjes!) gekozen, me included,... maar goed ook jouw domme reactie heeft weinig met campers te maken...

"Re>

Reply to
Renée

Als ik het goed begrijp, bolleboos, weet jij op grond van mijn vraag zeker dat ik niet op Wilders stem. En dat iemand die op hem stemt nooit zou kunnen opmerken dat propaganda voor Wilders niet in nl.reizen.camper thuishoort, maar in nl.politiek. Nee, dat zit wel snor in jouw bovenkamer, "interessant en heel mooi, compliment!"

--
<
Reply to

Je geitenwollen sokken en sandalen stinken en in je wollige proza heb ik geen zin.

"Re>

Reply to
Renée

Ja, dat is wilders ten voeten uit! Veel dank!

Reply to
Gerard

Renée Wilders? Ja, dat zou een goeie zijn.... ;-)

--
Groetjes, Case
Reply to