productwaarschuwing, veiligheidswaarschuwing en terugroepacties

In een paar eerdere berichten op usenet heb ik al eens melding gemaakt van de site

Dat is een site waarop productwaarschuwingen en terugroepacties gebundeld worden. Je weet wel, die kleine advertenties in de krant, die je meestal over het hoofd ziet.

De site heeft ook een handige RSS feed zodat je meteen een berichtje krijgt als er wat loos is.

(Bij echt gevaarlijk zaken zal ik misschien in de toekomst ook weer een dergelijk bericht op usenet herhalen, in de relevante groep(en). Dit natuurlijk omdat ook niet iedereen *dit* bericht leest. Maar vertrouw er niet op, aanmelden op hun RSS is zekerder ;-)

Ik post deze tip nu in een apart bericht ingeval je het bewuste onveilige product (dat in het subject stond) niet had en daardoor dat hele bericht dan waarschijnlijk hebt overgeslagen. Dat deze aparte post zinvol zou kunnen zijn realiseerde ik me pas na het bedankje van Peter op een recente melding in nl.huishouden

Ik heb overigens geen banden met die site. Wat de motieven van de site zijn heb ik voor het gemak hieronder geplakt.

gr, Ron

: "Productwaarschuwing.nl is een onafhankelijke, non-profit activiteit met als doel mensen te informeren over producten die door fabrikanten en/of winkeliers worden teruggeroepen omdat ze schadelijk kunnen zijn bij gebruik.

Wij streven er naar om, in het geval van een terugroeping, snel alle voor consumenten van belang zijnde informatie via deze website beschikbaar te stellen, zodat de consument op ieder tijdstip van de dag zichzelf kan informeren over datgene dat voor hem of haar belangrijk is om te weten: welk product, welke serie van het product, welk probleem en wat te doen.

Doordat de site een verzamelplaats is van dergelijke meldingen loopt de consument niet het risico belangrijke mededelingen mis te lopen, enkel en alleen omdat deze op een bepaalde dag de krant niet heeft gelezen of de krant is kwijtgeraakt en toch wil weten wat er aan de hand is - en of dat voor hem of haar gevolgen heeft.

Het is niet ons doel om fabrikanten of winkeliers te kijk te zetten. Wij zijn er van overtuigd dat zij er alles aan doen om een goed en veilig product aan te bieden. Waar mensen werken worden echter wel eens fouten gemaakt, en de consument heeft het recht om, indien deze daar zelf het slachtoffer van zou kunnen worden, hierover geïnformeerd te worden.

Deze site richt zich alleen op producten die bij gebruik gevaar op kunnen leveren. U zult hier dus geen waarschuwingen vinden over bijvoorbeeld oplichting of producten die niet correct functioneren.

Voor meer informatie over deze site of voor het melden van een productwaarschuwing welke nog niet op deze site staat, kunt u contact met ons opnemen via de contactpagina."

Reply to
Ron Abbink