open collector uitgang

Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen hoe een open collector uitgang werkt. groetjes Eli

Re: open collector uitgang

Een open collector uitgang kan de chip alleen met de 0 verbinden.
Die uitgang is dus ofwel 0 ofwel hoogohmig, er komt nooit een spanning
op te staan door de chip zelf.

Zie het als een schakelaar tussen de uitgangpin en de 0.

Re: open collector uitgang

Alvast heel verhelderend, bedankt!

Ik interpreteerde de vraag als 'hoe gebruik ik een open
collector-uitgang'. Je hebt dan een pull up-weerstand nodig. Voordeel is
echter dat je meerdere van deze open collector-uitgangen (ook eventueel
van meerdere IC's) aan elkaar kan binden en daardoor uit meerdere
bronnen aan een (1) ingang kan lezen (hoewel natuurlijk niet
gelijktijdig). Daarom worden open collector-uitgangen bijvoorbeeld
gebruikt bij I2C en andere bus-systemen.

Een voordeel is dat je de 'uitgangsspanning' zelf kan kiezen door de
pull up-weerstand, maar een nadeel is dat zolang de uitgang logisch 1 is
er stroom wordt gebruikt door de weerstand.

--
Groeten,
Frank

Re: open collector uitgang

Zolang de uitgang logisch _0_ is wordt er stroom gebruikt.

Overigens mag soms de uitgangsspanning niet hoger worden dan de
voedingsspanning van de aangesloten IC's - altijd de datasheets checken!

Re: open collector uitgang

Bedankt voor de correctie.

--
Groeten,