Opdondertje

Naast mij staat een tafelventilator met chromen
kooi. Ik kwam met mijn blote knie tegen die kooi
aan, heel licht raakte ik 'm. Ik voelde stroom, en
zodra ik steviger contact maakte, was het over.
Potentiaalverschillen?

--
            \   /          http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
Klein contact oppervlak, dat verhoogt de stroomdichtheid.
Stevig contact verkleint de dichtheid, en de zenuwuiteinden
krijgen veel minder signaal.

Re: Opdondertje

Zoiets zal het zijn ja. Als de fan draait is het
weg.

--
            \   /          http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------

Statische lading?

Jan

Re: Opdondertje

Inductie.

Re: Opdondertje

Een capacitieve koppeling zou ook kunnen.

Re: Opdondertje

Ssst! Verstoor zijn zekerheden niet,

Jan

Re: Opdondertje

We mogen z'n stoppen toch wel laten doorslaan?

--
Grinnikend door het leven...

Re: Opdondertje

Alleen als ie genoeg weerstand heeft.

--
Bart Dinnissen

Re: Opdondertje

Maar die zou toch verdwenen moeten zijn na een
stevigere aanraking?

--
            \   /          http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------

Daarom is het dat dus ook niet. Het juiste antwoord heb ik al gegeven.

Re: Opdondertje

Onzin. Lading loopt weg.
Jouw 'inductie' blijft gewoon bestaan bij aanraking,

Jan

Re: Opdondertje

Dat is toch wat je zegt?

Jan

Re: Opdondertje

Nee, bij een stevigere aanraking voel ik niets,
maar bij een hele lichte aanraking wel. Ook na die
stevigere aanraking.

--
            \   /          http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------

Omdat het gaat om inductie. Zoals ik zei...

Re: Opdondertje

Dat kan alleen al je metaal in je been hebt. Veel waarschijnlijker is
dat er in de ventilator een netfilter zit waardoor er de halve
netspanning op de behuizing staat. Als je de behuizing vervolgens
aanraakt, dan kun je dat voelen. En de stroom zou ook nog uit een ander
apparaat kunnen komen waarbij de ventilator een pad naar aarde is.

Re: Opdondertje

Maar als ik hem gewoon aanraak voel ik niets. Wel
als ik met m'n knie of bovenkant vinger heel licht
er tegenaan kom.

--
            \   /          http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------

Dan voel je de 50hz trilling die de inductie van de wisselspanning
veroorzaakt.

Re: Opdondertje

Zoals anderen al opmerkten: als de stroom over een groter oppervlak is
verdeeld, dan voel je er minder van.

Re: Opdondertje

Dat is wel begrijpelijk.

--