723 met 555

Nog niet eerder gezien, een 555 samen met een 723. In een regelbaar Monacor labvoedinkje van ca. 30 jaar geleden. De output van de timer zit aan de current limiter van de 723. Kan iemand even uitleggen hoe dit werkt?

Groeten, Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

Beste

Ik heb er reeds wat zitten naar puzzelen. Ik raak er ook niet helemaal wijs uit maar heb wel een idee. Normaal wordt bij de 723 een weerstand geplaatst tussen current limit (CL) en current sense (CS) met de bedoeling de BE-junctie van de transistor in de 723 in geleiding te brengen en zo de stroombegrenzing te activeren. Ik heb vorig jaar zelf een voeding gebouwd met de 723, ook op basis van een schema dat 30 jaar oud is en ze werkt perfect.

Mijn idee is dat het nauwkeurig vervaardigen van die weerstand met dergelijk grote stromen problemen gaf (bv 0,6 V bij 20 A geeft R =3D

0,3 ohm / 1,2 W) en men de voeding op een andere manier wou beveiligen. Het is duidelijk te zien dat op punt 1 (aan de + van beide diodebruggen) de spanning gemeten wordt. Ik denk dat met dat circuit rond de 555 wil inspelen op de rimpel. Indien de voeding (te) zwaar belast wordt zal de ontlaadcurve van de condensator dieper dalen. Op die manier brengt men ook de beveiliging op een punt in de voeding dat zo vroeg mogelijk gedetecteerd wordt dat er iets mis is wat veiliger is.

Ik denk dat het nuttig is om dat circuit rond de 555 eens te bouwen / te simuleren met min of meer juiste getalwaarden. Het verbinden van pin 6 (threshold) met pin 7 (ontlaadtransistor) doet denken aan een monoflop. Dit kan tot doel hebben de CL bij detectie van overstroom te activeren en deze een tijd lang actief te houden (bv een aantal ms) om een deurbeleffect te vermijden. Ik heb dat eens gezien in een voeding die 30 A kon leveren. Verder ook het moeilijke stukje rond de reset (pin 4). Dit is wel bijzonder te noemen. Als u me eventueel getalwaarden van deze componenten kan geven wil ik zeker verder puzzelen.

Ik hoop u hiermee al wat geholpen te hebben.

Mvg

Geert

Reply to
EEngGeert

[...]

Beste Geert, Geweldig bedankt voor het meedenken! Gelukkig ben ik dus niet de enige die verbaasd is over dit schema. Uw tip om het stukje ronde de 555 na te bouwen had ook ik in gedachten. Verder kan ik uw redenatie goed volgen, zoiets moet het wel zijn. Ik zal de waarden aanstaande week in het schema zetten en uploaden. Als er misschien geen andere belangstelling is, kunnen we desnoods ook rechtstreeks mailen. Tja, in tegenstelling tot wat modern is, ben ik niet zo van het weggooien en wil ik graag weten hoe iets werkt, ook al is het oud. Heeft vast met de leeftijd te maken ;-) De voeding ligt momenteel uitelkaar omdat ik de kast eerst wilde ontstoffen en ontharen. Wat een bende, de eigenaar had ook zeker katten. Wat nog aardig is te vermelden, is dat Monacor dit schema zomaar beschikbaar stelde. Weliswaar de 30A versie, maar die verschilt in principe niet van dat van de PS416. Ik houd u op de hoogte. Vriendelijke groet, Dirk

[...]

Beste Geert, Volgens mij ben ik er uit.., met behulp van een 555-demonstrator. Die 555 werkt als een one-shot, een monostabiele. Zodra de voedingsspanning inzakt, komen er 100 Hz neergaande pulsen op de 555-ingang. Op de uitgang komt per puls een 1 msec. brede blokgolf te staan die de current limiter tor in de

723 doet geleiden. Daardoor wordt de 723-uitgang dichtgeknepen. Graag uw mening over deze analyse. Groeten, Dirk
Reply to
PG1D/PA-11Ø12

snipped-for-privacy@b64g2000hsa.googlegroups.com...

,

Dag Dirk

Ik had er ook een one shot (monoflop) in gezien. Alleen dat gedeelte rond die pin 4 met die condensator ertussen heb ik nog nooit gezien Het lijkt me inderdaad functioneel zo dat de stroombegrenzing na vaststellen van kortsluiting een tijd bewaard moet blijven, al was het alleen maar om de elco's terug te laten opladen. Zelf ben ik betrokken geweest bij het ontwerp van een krachtpatser (50 V / 50 A /

40 kg) en daar werd hetzelfde principe gevolgd. Alleen vind ik die 1msec aan de vrij korte kant. U heeft het goed gezien net zoals ik, alleen snap ik niet precies wat er rond die 555 gebeurt. Mogelijk heeft dat netwerkje rond pin 4 nog een andere bedoeling ?

Mvg

Geert

Reply to
EEngGeert

berichtnews: snipped-for-privacy@b64g2000hsa.googlegroups.com...

[...]

Beste Geert, Weer bedankt voor uw commentaar. We krijgen al wat meer duidelijkheid. Als ik het wel heb is pin 4 de reset. Misschien kan het zijn dat zodra de negatief gaande pulsje via de zener stoppen doordat de kortsluiting weg is, de C dan wordt opgeladen, er volgt een reset bij voldoende spanning en de uitgang wordt weer laag, waardoor de 723 weer stroom gaat leveren. Beetje lange zin maar ok, u snapt het vast en zeker ;-) Het is maar een gedachte. Groet, Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

snipped-for-privacy@s37g2000prg.googlegroups.com...

s.com...

5

er

,

Dag Dirk

Dan kan ongeveer kloppen wat je zegt. Het is zo dat bij de 555 een prioriteitsvolgorde is. De hoogste is reset (5) dan trigger (2) en dan threshold (6) Nu kan een 555 alleen maar triggeren indien (2) lager wordt dan 1/3. van de voeding wat in dit schema nooit kan (tenzij de elko er de brui aan geeft en een kortsluiting vormt) Pin 4 is ook laag actief wat die C kan verklaren. De spanning over C kan nooit plots veranderen. Ik zie anderzijds in C9 een soort geheugenwerking. Deze kan zicb via R18 ontladen over pin 7. Dat moet worden gebouwd of gesimuleerd waarbij bepaalde pinnen worden losgemaakt (bv hier pin 7) om de werking te achterhalen. Een mogelijkheis is ook dat je de firma contacteert met de vraag waarom ze dat precies zo gedaan hebben.

Ik blijf nu een paar dagen stil (werk) en duik dan wel terug op

Als u zich intussen verveelt:

en

Geert

Reply to
EEngGeert

berichtnews: snipped-for-privacy@s37g2000prg.googlegroups.com...

[...]

Beste Geert, Leuke links!! Als je het stukje van het schema met de 555 even opblaast, dan zie je de bolletjes beter... De reset zit gewoon aan de plus! En er loopt een weerstand van plus naar 6/7. Dat zag ik eerst niet. Ik heb een leuk contact met de Nederlandse importeur, maar op de vraag hoe de 555 nou precies is geschakeld, heb ik nog geen antwoord gekregen ;-) De meeste waarden heb ik intussen wel, maar een aantal zijn verdraaid lastig af te lezen (na ca. 30 jaar) zonder te slopen. Ik zet het apparaat nu eerst weer inelkaar om te gebruiken waar het voor is bedoeld. Groeten, Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

snipped-for-privacy@i7g2000prf.googlegroups.com...

s.com...

ups.com...

ls

e.

an

Dag Dirk

Ik ben terug van weggeweest. Die links zijn van een auteur die ooit werkte voor het tijdschrift Radio Bulletin. Dat laatste is overkop gegaan in de technocrisis van de jaren 90. Er staan nog vele mooie dingen tussen, een beetje nostalgie ...

Mijn oog was gevallen op die voeding van B. De Krol omdat die van 0 kan regelen met instelbare stroombegrenzing. Ze is nog kortsluitvast ook. Ik heb die gebouwd in een 2A uitvoering maar met een gepaste transfo trekt die vlot 5 A

Het is inderdaad mooi als je in een onverklaarbaar schema bolletjes ontdekt die het wat simpeler maken. Dit betekent dus meteen dat de reset niet gebruikt wordt en we duidelijk een monoflop overhouden. Nu zijn de getalwaarden niet meer cruciaal: ik zag eerst een soort van wisselwerking tussen die monoflop en iets op pin 4. Ik ga er verder naar puzzelen met een simulatie met verschillende getalwaarden en ik denk er nu wel uit te geraken.

Mvg

Geert

Reply to
EEngGeert

Ik heb bij elkaar een uur naar het schema zitten staren, mij afvragende of er wel of niet bolletjes inzaten. Als het een beetje logisch getekend was (Vcc boven, Gnd beneden, hier en daar in stukjes breken, ... was het leesbaarder geweest. zelfs zonder ontbrekende bolletjes).

Maar: ik wist na 20 jaar nog bijna de pinning van de 555 uit mijn hoofd:

3=output, 7=discharge, 4=reset, 1=Gnd, 8=Vcc, en toen wist ik het niet meer ;-]

Tekenen van 55 als twee* comporator + flop en 723 als opamp maakt het lezen ook makkelijker, trouwens. Die pinnings kan je er altijd nog bijzoeken. (moet zowieso, want zitten soms fouten in ...)

AvK

Reply to
moi

Dag, Bolletjes zie je pas goed als je op de tekening inzoomt. Ze zijn er wel degelijk..! Voor Geert, ik mail je de waarden van de meeste componenten deze week. Daarmee kom je vast een stukje verder. Groeten, Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

c6a6$ snipped-for-privacy@cache110.multikabel.net...

het niet

ze

Hallo Dirk en nieuwe collega

Het schema is me nu heel duidelijk geworden. De 555 wordt gevoed op pin 8 en de reset (4) wordt dus eveneens hoog gehouden. Verder treffen we pin 1 aan massa en pin 5 (control voltage gebruikt voor oa modulatie) via een condensator aan massa. Verder is gegarandeerd zo dat het punt tussen C9 en R20 eveneens massa is. Dan krijg je de 555 als monoflop / single shot of hoe je het ook noemen wil. De pulsduur wordt bepaald door R18 en C9 en gegeven door de formule t =3D 1,1 * R18

  • C9

We merken dat de voeding van de 555 afgeleid wordt uit de hoofdvoeding via R1 / D2. Dit is een primitieve belaste shuntstabilisatie met zener en in moderne schema's vervangen door een lineaire regelaar (bv

78M12)

Het meetgedeelte ontstaat door een trap die eerst overeenkomstig de meetspanning verlaagt. Dit gebeurt met D3 en die met de hand getekende diode ertussen en verder R20. Er ontstaat met die componenten een stroomkring D3 / R20 / massa (bovenkant aan C9) zodat D3 constant in geleiding is

Een voorbeeld maakt dit duidelijk: is de spanning over C1 bv 20 V en de zener D3 is 6V2 dan wordt de meetspanning 20 V - 0,6 V - 6,2 V =3D

13,2 V De handgetekende kan 2 functies hebben: eerst bijkomende protectie voor het geval die zener doorslaat want dan krijgt heel dat circuit rond die 555 de volle spanning binnen en sneuvelt dat. Verder heeft een zener boven de 6V2 een temperatuursco=EBffici=EBnt die positief is en een diode een negatieve (-1,7 mV / =B0C) Bijkomend is dus dat het geheel thermisch stabieler wordt.

Tenslotte komen we bij R19 die gewoon in serie zit met pin 2. Dit lijkt me een soort van regelweerstand die experimenteel bepaald is en de alertheid van de kortsluiting bepaalt. Stellen we bijvoorbeeld dat pin 2 een stroom trekt van 1 mA en R19 is 1K dan verliezen we 1 V. Met R19 =3D 4K7 is dit 4,7 V De 555 triggert indien pin 2 < 1/3 van de voeding. Met dit extra spanningsverlies kan met dit in zekere mate bijsturen. Het is immers zeer lastig (in die tijd wellicht zonder PC) om dat soort berekeningen uit te voeren op die e-boog van C1 bij het ontladen om precies te bepalen wanneer de kortsluitbeveiliging in werking moet treden. C10 tenslotte ontstoort dat een beetje om valse triggering te vermijden.

Met getalwaarden kan ik dit bevestigen maar dit is niet echt noodzakelijk meer. Ik ben er vrij zeker van dat dit de opzet is van het schema

Mvg

Geert

Reply to
EEngGeert

[...]

Het schema is me nu heel duidelijk geworden. De 555 wordt gevoed op pin 8 en de reset (4) wordt dus eveneens hoog gehouden. Verder treffen we pin 1 aan massa en pin 5 (control voltage gebruikt voor oa modulatie) via een condensator aan massa. Verder is gegarandeerd zo dat het punt tussen C9 en R20 eveneens massa is. Dan krijg je de 555 als monoflop / single shot of hoe je het ook noemen wil. De pulsduur wordt bepaald door R18 en C9 en gegeven door de formule t = 1,1 * R18

[...]

13,2 V De handgetekende kan 2 functies hebben: eerst bijkomende protectie voor het geval die zener doorslaat want dan krijgt heel dat circuit rond die 555 de volle spanning binnen en sneuvelt dat. Verder heeft een zener boven de 6V2 een temperatuurscoëfficiënt die positief is en een diode een negatieve (-1,7 mV / °C) Bijkomend is dus dat het geheel thermisch stabieler wordt.

Tenslotte komen we bij R19 die gewoon in serie zit met pin 2. Dit lijkt me een soort van regelweerstand die experimenteel bepaald is en de alertheid van de kortsluiting bepaalt. Stellen we bijvoorbeeld dat pin 2 een stroom trekt van 1 mA en R19 is 1K dan verliezen we 1 V. Met R19 = 4K7 is dit 4,7 V De 555 triggert indien pin 2 < 1/3 van de voeding. Met dit extra spanningsverlies kan met dit in zekere mate bijsturen. Het is immers zeer lastig (in die tijd wellicht zonder PC) om dat soort berekeningen uit te voeren op die e-boog van C1 bij het ontladen om precies te bepalen wanneer de kortsluitbeveiliging in werking moet treden. C10 tenslotte ontstoort dat een beetje om valse triggering te vermijden.

Met getalwaarden kan ik dit bevestigen maar dit is niet echt noodzakelijk meer. Ik ben er vrij zeker van dat dit de opzet is van het schema

Mvg

Beste Geert cs, Geweldig bedankt voor deze duidelijke uitleg. Dit is precies de redenatie die ik zocht en die ik met mijn gebrekkige kennis zo nooit uit de mouw zou kunnen schudden. U hebt mij hiermee enorm geholpen. Intussen heb ik aanleiding om ook de resterende waarden toch nog boven tafel te halen ;-) Het apparaat, na het opnieuw monteren ervan, regelt namelijk niet meer. De V-meter staat stijf in de rechterhoek en de spanning is onveranderbaar 28,5V. Het apparaat was waarschijnlijk al stuk toen ik het kreeg en...waarom ik het dan ook kreeg, hi. Dit wordt dus een ouderwets potje storing zoeken en daartoe zal ik de boel weer uitelkaar nemen. Ik houd u op de hoogte als daar belangstelling voor is. Dirk.

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

snipped-for-privacy@c19g2000prf.googlegroups.com...

en

k het niet

el

ud

Dag Dirk

Dit is graag gedaan. Nu wordt het pas leuk denk ik: foutenzoeken U mag me op dit vlak zeker op de hoogte houden. Rond de 723 zijn 2 basisschema's te bouwen die je terugvindt in de uitleg van die voeding van B De Krol (vorige link die ik doorgaf). Dit kan nuttig zijn om de werking te doorzien van de regeling. Ik vermoed dat ergens in de meting iets fout gaat zodat de 723 foutief de zaak openstuurt. Het is een oude voeding dus u moet ergens ook rekening houden met defecte componenten. Een elko bv van 30 jaar oud schreeuwt om vervangen te worden. Ook (gedeeltelijk) doorgebrande weerstanden zijn lastig te traceren

Alvast veel succes !

Geert

Reply to
EEngGeert

berichtnews: snipped-for-privacy@c19g2000prf.googlegroups.com...

[...]

Beste Geert, Bedankt voor de hernieuwde belangstelling. Daarom bijgaand alvast de waarden rond de 555: dx 1n4148 d3 Z10 c8 10nF c9 10microF/33V c10 100nF r18 10k r19 1k r20 8k5 ic2 TDB0555 pin 8 aan ZPD15

1n4148 aan 28,5V, afgevlakt. Vanwege de iets verschoten kleurenringen en mogelijke defecten, zal ik de weerstanden nog eens los nameten. Groeten, Dirk
Reply to
PG1D/PA-11Ø12

snipped-for-privacy@r9g2000prd.googlegroups.com...

s.com...

d:

ik het niet

ou

en

Dag Dirk

Bedankt voor de componenten. Dit zou dus een puls geven van ton =3D 1,1 x 10E-6 x 10000 =3D 0,11 seconde Dit kan best, misschien R18 =3D 100 K wat dan 1,1 s geeft ?

Veel succes met de puzzel. Ik zou beginnen op de 723 Pin 4 (in-) moet gelijk zijn aan pin 5 (in+). Zo neen wordt de 723 volledig uitgestuurd wat ik vermoed

Het lijkt me op het eerste zicht niet meteen een ramp om kortstondig (< 1s) eens een brugje te leggen omdat dit bij normale werking toch zo is Dan kan je al zien of de voeding er op reageert - dan wel met die verstande dat je ze niet volledig uitstuurt - en weet je meteen waar te zoeken

Zo ja moet je de 723 eens vervangen

Geert

Reply to
EEngGeert

berichtnews: snipped-for-privacy@c19g2000prf.googlegroups.com...

Dag Dirk

Bedankt voor de componenten. Dit zou dus een puls geven van ton = 1,1 x 10E-6 x 10000 = 0,11 seconde Dit kan best, misschien R18 = 100 K wat dan 1,1 s geeft ?

[...]

Beste Geert, Ik ga er dit weekend al aan werken. Met jouw als adviseur gaat dat doosje weer werken! Groet, Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

snipped-for-privacy@c19g2000prf.googlegroups.com...

.com...

ups.com...

es

de

st ik het

8

en

Dag Dirk

Bedankt voor het compliment. Nog een kleine aanvulling. Als dus pin

4 niet gelijk is in pin 5 zou ik ook rekening houden met slechte verbindingen. Je kan eerst met voltmeter op pin 5 / massa de spanning meten en aan de potmeter draaien. Deze moet dus mee veranderen. Dan zou ik de knoop R12 / R13 / R14 vergelijken met pin
  1. Als dit klopt zijn slechte verbindingen in dit gedeelte uitgesloten.

Dan blijkt dus de 723 op pin 10 via R6 T1 volledig uit te sturen. Dan vermoed ik een defect ergens in de buurt van T1 of T2. Het is moeilijk te zien wat NPN / PNP is. Er zit daar rond T2 ook iets speciaal tussen 8 en 9 ? Dat lijkt op een glaszekering. Men zekert dan af in de stuurstroom van T2, mogelijk omdat in die tijd nog geen zekeringen 20 a 30 A bestonden ? Verder kan je in de vermogentrap de VCE nameten van die transistoren T3 - T6 Als er 1 defect is en kortsluiting geeft shunteert die alle andere en wordt de voeding ook volledig uitgestuurd. Als deze transistoren normaal worden aangestuurd (kan je bepalen uit een lastige meting van IB op bv die 8 - 9 met A-meter in serie) dan moet je de vermogentransistoren losmaken door bv aan die R22, 23, ... 1 poot los te solderen

Het beste ermee

Geert

Ik denk alles PNP

Reply to
EEngGeert

- snipped-for-privacy@c19g2000prf.googlegroups.com...

ps.com...

roups.com...

:
.

tjes

t de

wist ik het

het

og

zo

5

ur

R18

=3D

is en

at

rs

en

0

uw

en

ets

Ik

de

Dag Dirk

Ik denk dat T1 en T2 PNP Germanium zijn: 30 jaar geleden was het eenvoudiger een PNP te maken tegenover NPN. Ik gok dat die vermogentransistoren de klassieke 2N3055 zijn (NPN). Die waren vroeger reeds courant.

Veel succes met de reparatie.

Geert

Reply to
EEngGeert