wie heeft er verstand van?

Als niet-elektronica kenner stel ik deze vraag aan de techneuten: ik heb een PC-monitor (17 inch, kleur, type PRO 7). Als ik de PC aanzet krijg ik vaak geen beeld (het spanningslampje op de monitor brandt echter wel). Als ik een klap geef tegen de zijkant van de monitor, krijg ik vaak wel beeld (soms zijn meerdere klappen nodig). Dat gaat dan een poos goed, maar na enige tijd valt het beeld weer weg (soms na 1 uur, maar soms ook al na enige minuten). Een nieuwe klap wil dan meestal wel helpen. Het zit volgens mij niet in de videokabel naar de PC (daarmee bewegen geeft geen beeld als het uitgevallen is). Ook is er geen stroomuitval, want het lampje op de monitor blijft branden. Ik heb (als leek) toch maar de monitor opengemaakt en gekeken of ik iets zag wat niet goed vast zat. Ik zag echter niks wat los zat. Ik heb alles (voor zover mogelijk) maar aangedrukt en de behuizing weer in elkaar gezet. Helaas was het probleem niet verholpen. Wie weet raad? Met vriendelijke groet J2G

Reply to
J2G

In de nieuwsgroep news:3ffd453e$0$26346$ snipped-for-privacy@morenews.zeelandnet.nl, slingerde J2G de volgende woorden naar ons toe:

waarschijnlijk een losse soldering.

--
JVD - jvd_609 [at] hotmail [dot] com
http://www.josvandijken.tk - ftp://jvd.no-ip.info

Als jij een goede soldeerbout hebt kan het misschien opgelost worden. Chassis uithalen en de solderingen op de print nakijken. In het bijzonder rond de hoogspanningspoel.

Anders aan iemand toevertrouwen, iemand dat er verstand van heeft? :-)

Groetjes

--
*Alain Beguin*
mailto: http://cerbermail.com/?XiEiqwImaa

"Alain Beguin" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@privacy.net...

Verstandig..die monitor zou wel eens een paar klappen terug kunnen geven..:-)

Reply to
Rob Pronk
*Rob Pronk* a écrit/schreef/wrote le/op/on 8/01/2004

:D :D

--

In de nieuwsgroep news:3ffd487a$0$323$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl, slingerde Rob Pronk de volgende woorden naar ons toe:

rofl

--
[...]

Hahaha, ik was wel eens aan een monitor aan het solderen. Ik had heel voorzichtig gedaan, er goed voor gezorgd dat ik niks aanraakte, geisoleerde soldeerbout, etc. etc. Alles ging ook heel goed, met de soldeerbout de slechte soldering verhitten, de tin smelten...

...en toen hield ik met mijn andere hand een draadje soldeer tegen het vlakje aan :+).

Groeten,

PeterV

Reply to
Peter de Vroomen
*Peter de Vroomen* a écrit/schreef/wrote le/op/on 8/01/2004
300/350V ? Doet deugd hé :-) De monitor toch niet tegen de grond?

Met beeldbuizen krijg je ook soms van die mooie... Maar ja...'t is ons leven, bijna niet te missen. :D

Groetjes,

--
[...]

Dus: Altijd spanning eraf, dus stekker uit de PC, en uit het stopkontakt. Werk je in de buurt van de hoogspanning, ook als het per ongeluk is, de hoogspaninning ontladen.

Jantje

Reply to
jantje

"jantje" schreef in bericht news:3ffda3b2$0$1065$ snipped-for-privacy@reader2.nntp.hccnet.nl...

En vooral oppassen met niet werkende voedingen waarvan de zekering nog heel is....

Jopie

Reply to
Jopie

Warschijnlijk een slechte soldering. Kijk voor een voorbeeld op mijn website naar de links op pagina:

Groetjes,

Pieter Hoeben

Pieter Hoeben

Dit euvel had ik al bij monitoren in de zeventiger jare. Oorzaak: georrodeerde contacten. Er was een verkeerde legering op de contacten van het board gebruikt. Remedie: regelmatig met een inktgum over de contacten vegen. Bij een volgende productie werden de contatcten vervangen door een goudlegering. Klappen helpt wel, door de schok schuiven de conectoren, maar goed is dit uiteindelijk niet. Tracht de slechte connector te lokaliseren en spuit de combinatie contactbaan/connector met een contactspray voorzichtig in, maar wel eerst alles spanningsloos maken!

Dirk

"Pieter Hoeben" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Reply to
Dirk Baas

dank, gelukkig ook serieuze reacties gehad. Blijft er een hoge spanning op sommige onderdelen staan, ook als de stekker uit het contact is? Is dat gevaarlijk? en moet ik dat eerst ontladen? zo ja, hoe? groet J2G

"J2G" schreef in bericht news:3ffd453e$0$26346$ snipped-for-privacy@morenews.zeelandnet.nl...

(soms

geeft

zag

Reply to
J2G

Ik heb er zoveel verstand van dat ik je teleur moet stellen. Aan je beschrijving te oordelen, kun je wel met 99,99% zekerheid zeggen dat er ergens iets los zit. Iets dat waarschijnlijk ook wel makkelijk te repareren is... als je het kunt vinden. Daar zit dan ook het probleem. Als je het bij een uitgeschakeld apparaat met de ogen niet kunt vinden, moet je aan een ingeschakeld apparaat gaan meten. Dat is zo gevaarlijk dat zelfs een professionele reparateur het niet zonder veiligheidsmaatregelen zou moeten doen. (Een scheidingstransformator gebruiken bijvoorbeeld.) Verder is het maar al te waar dat er ook na het uitschakelen van het apparaat - zelfs met de stekker er uit - nog kortere of langere tijd gevaarlijke spanningen aanwezig kunnen zijn. Mijn advies: Accepteer dat je er niet genoeg verstand van hebt en zoek iemand die het wel heeft.

petrus

"J2G" schreef in bericht news:3fffca54$0$24442$ snipped-for-privacy@morenews.zeelandnet.nl...

stekker

echter