monitor slaat 's ochtends niet aan, spanningsprobleem?

Hallo,

Ik ben een paar dagen geleden verhuisd, heb mijn pc opnieuw aangesloten
(noodgedwongen de pc en alle randapparatuur in een verlengsnoer op één
stopcontact, overigens net zoals in mijn vorige woning) en heb een probleem.
Steeds als ik 's ochtends mijn pc opstart gaat één van de twee monitoren die
op mijn pc is aangesloten, een 22 inch monitor, direkt in de standby modus
(het lampje wordt oranje en de monitor slaat niet aan). In eerste instantie
dacht ik dat de monitor defect was, maar toen ik de monitor probeerde aan te
zetten met een verlengsnoer vanuit een andere kamer lukte dat wel.
Vervolgens deed ik de monitor weer in het andere verlengsnoer (waarin 'ie in
eerste instantie niet wilde aanslaan) en sloeg de monitor zonder problemen
aan. Ik kan dan de hele dag zonder problemen aan de computer/monitors werken
en kan de computer zelfs uitzetten en weer zonder problemen opnieuw
opstarten. ('s Nachts als ik mijn pc afsluit laat ik de powerswitch van mijn
verlengsnoer altijd aanstaan (er brand dan alleen een oranje lampje op de
monitoren). Dit heb ik altijd zo gedaan, omdat ik dan mijn router niet
opnieuw hoef op te starten en mijn adsl sneller aktief is). Het probleem is
alleen dat steeds als ik 's ochtends weer mijn pc opstart die 22 inch
monitor consequent niet wil aanslaan en ik het hele verlengsnoer ritueel
weer moet herhalen om het ding aan de praat te krijgen. Ik vermoed dat dit
een spanningsprobleem is, maar weet niet wat ik eraan kan doen. Ik vind het
alleen wel vreemd dat ik 's ochtends niets anders doe dan wanneer ik
tussendoor overdag mijn pc afsluit en begrijp dus niet waarom de monitor
niet wil aanslaan als ik de boel voor het eerst die dag opstart en wel als
ik later die dag exact hetzelfde doe. Heeft iemand advies?

Groeten,

Rik.

Re: monitor slaat 's ochtends niet aan, spanningsprobleem?

probleem.
die
instantie
te
in
werken
mijn
is
het
Je moet gewoon, als je dat ding niet meer gebruikt, alle stroom er afhalen,
ook overdag. Nooit iets in standby zetten als je er verder geen gebruik meer
van maakt. Ook die router en de modem eventueel. Anders kost het alleen maar
geld.

Re: monitor slaat 's ochtends niet aan, spanningsprobleem?
Ik heb het sterke vermoeden dat hij last heeft van een ochtendhumeur.

Monitor helemaal uit doen, tot 10 tellen en dan nogmaals proberen.
Als je het in de goede volgorde doet, kan het eigenlijk niet missgaan, EERST
de pc aan, tot 10 tellen en dan de monitor.
Ps,
Heb je soms een video verlengkabel aan de monitor hangen??

--
Mvg.: Thomas.
Re: monitor slaat 's ochtends niet aan, spanningsprobleem?

Hoi Thomas,

EERST

Ik heb vanmiddag de pc langer uitgehad en toen ik de pc daarna weer
probeerde op te starten deed de monitor het ook niet. Het komt dus kennelijk
doordat het toch te veel stroom trekt als de monitor 'koud' is. Ik zal de
volgende keer proberen om de monitor eerst helemaal uit te zetten als ik de
pc opstart, tot tien tellen en dan pas aanzetten. Ben benieuwd.

Groeten,

Rik.

Re: monitor slaat 's ochtends niet aan, spanningsprobleem?
Hoi Rik,

Als er iets stuk is in de monitor (dwz je biedt een goed videosignaal
aan op de input, geen losse kabels/slechte contacten) moet er iets
fout gaan in het videodetectiecircuit van de monitor (is waarschijnlijk
lastig te vinden, ook omdat ie het kort daarna wel goed doet),
mogelijk een gare (door andere componenten heetgestookte) elko daarin.
De meeste monitoren "overrulen" hun detectie even als de voeding "hard"
ingeschakeld wordt (en vallen dan na een paar sec. toch uit/standby
als er geen signaal is), als je het niet kan vinden werkt dat
waarschijnlijk (was eigenlijk al als tip gegeven, zorg dat de monitor
altijd helemaal uit staat, geen gele led, en schakel pas in als de PC al
aan staat, alleen makkelijk als ie nog een echte netschakelaar heeft
trouwens, is niet altijd meer zo).

succes, groeten van Bart

Re: monitor slaat 's ochtends niet aan, spanningsprobleem?
Hoi Bart,

Het gebeurde direkt nadat ik was verhuisd, daarom heb ik eerder het idee dat
het met spanning te maken heeft dan met een defekt aan de monitor. Tenzij er
met het verhuizen iets is misgegaan.

Het pas inschakelen van de monitor als de pc helemaal aanstaat werkt ook
niet altijd goed. Vanochtend ben ik weer een half uur bezig geweest om het
ding aan de praat te krijgen. Ik moet er iets aan doen, want dit werkt niet
prettig. Ik heb alleen geen idee wat ik eraan kan doen. Heb jij een
suggestie?

Rik.

Re: monitor slaat 's ochtends niet aan, spanningsprobleem?
ps Nee ik heb geen video verlengkabel aan de monitor hangen.

[...]

Als die 22 inch monitor in standby modus blijft staan wil dat toch zeggen
dat hij spanning krijgt of niet?
Ik denk dat je eens moet checken of alles in orde is met de
videokabelaansluiting. Als de monitor geen videosignaal krijgt gaat hij
namelijk ook in standby modus blijven staan. Misschien ergens slecht contact
en door het friemelen met de kabels elke morgen toch weer even goed contact?

Groeten
Peter

Re: monitor slaat 's ochtends niet aan, spanningsprobleem?

modus
aan
'ie
problemen
de
dit
als
contact
contact?

Ik denk dat het probleem komt door een fikse spanningsval. Je zei al een
verlengsnoer ,misschien ook nog een oude elektra installatie in huis die
behoorlijk belast is.
OP het moment dat jij de 22inch monitor aanzet gaat hij de beeldbuis
demagnetiseren en dit trekt een fikse stroom daardoor daalt de spanning en
gaat jou monitor mooi in standby.
Dit gebeurt niet als de monitor warm is dus vandaar dat hij het na gebruik
wel goed doet.
Merk en type was wel makkelijk geweest.
Ik repareer al jaren die apparaten.

Groetjes Ad

Re: monitor slaat 's ochtends niet aan, spanningsprobleem?
Hoi Ad,

Het lijkt er inderdaad op dat de spanning het demagnetiseren niet trekt.

Het is een Iijama Vision Master Pro 510 22 inch.

Rik.

Re: monitor slaat 's ochtends niet aan, spanningsprobleem?
Hoi Peter,

contact
contact?

Wat bedoel je precies met videokabelaansluiting? Ik heb alleen de
voedingskabel en de kabel die van de monitor naar de pc loopt.

Groeten,

Rik.

Site Timeline