(zeer) oude Miele wasmachinemotor stuk?

G'dag,

Iemand vroeg me of ik even naar zijn bijkans antieke Miele wasmachine wilde kijken, omdat het ding ongeveer een half uur na het begin van het wasprogramma kortsluiting gaf.

Nu blijkt het ding uitgerust met twee driefasenmotoren, eentje voor het gewone wassen, via een snaar doorgekoppeld naar een centrifugeermotor, die uiteindelijk de trommel aandrijft.

Ik heb het vermoeden dat die tweede motor de problemen geeft, aangezien ik tussen de drie aansluitingen (die ik hier maar gewoon A, B en C noem) sterk verschillende en deels zeer lage weerstanden meet:

A - B: 13 ohm A - C: 10 ohm B - C: 3 ohm

Vooral die laatste waarde lijkt me niet OK, maar ik wil het toch graag nog even navragen - er zitten namelijk drie in plaats van twee condensatoren in, twee van 16uF en eentje van 50uF (ik heb nog niet onderzocht hoe deze op de motoren zijn aangesloten), dus misschien horen die waarden verschillend te zijn.

De wasmotor vertoont tussen elk stel aansluitingen overigens 40 ohm weerstand, dus die lijkt me verder wel OK.

Heeft iemand hier meer kijk op? Ik ben nl. niet zo heel deskundig op het gebied van wasmachinemotoren.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Ik denk dat je gaeen drie-fasen motor hebt, maar een een-fase motor met hulpwikkeling. Als dit je meting is: A - B: 13 ohm A - C: 10 ohm, en B - C: 3 ohm Dan is C de Nul aansluiting, B de fase aansluiting, en tussen A en B zit de kondensator. Op zich niets mis mee. Hoe de konndensator zit? kijk een s na. Met twee motoren heb je in principe aan twee condensatoren voldoende. Misschien staan er twee condensatoren parallel. Ik denk die twee van 50 parallel voor de centrifugemotor, en die van 16 uF voor de wasmotor. De weerstand in de spoelen van de wasmotor zijn hoger. Dat betekend dat deze motor een kleiner vermogen heeft. Ook heel logisch. De wasmotor drijft de trommel via een vertraging aan. De centrifuge motor moet een veel groter vermogen leveren. De trommel moet immers veel sneller draaien.

De sluiting hoeft natuurlijk niet in de motor te zitten. Sluiting in een verwarmingselement komt ook veelvuldig voor.

Je kunt natuurlijk een paar truken uithalen. De bedrading van de wasmotor en de centrifugemotor loshalen, en isoleren. Draai dan eens een wasje zonder was, en kijk of alles nu goed gaat. Heb je ook al het waterpompje nagekeken. Lijkt mij het meest waarschijnlijke gezien je verhaal. Na een half uur wassen wordt het waswater weggepompt............

T'is buiten niet zo'n mooi weer, dus uitermate geschikt om binnen wat te gaan klussen.

Succes ermee

Jantje

Reply to
Jantje

Op Sat, 18 Dec 2004 16:07:04 +0100, schreef Jantje:

[knip]
[knip]

Aha, erg verhelderend, ik zal dat eens nagaan.

De (twee) verwarmingselementen zijn OK; de ene doet 20 ohm, de andere 60, en beide vertonen oneindige weerstand naar massa. Hoe zou zo'n element trouwens sluiting kunnen maken tussen beide netaansluitingen? Het is toch gewoon een weerstandsdraad in een buis, waarbij de beide uiteinden op geen enkele andere manier dan via de massa direct contact met elkaar kunnen maken?

Hm, da's een goeie ... ik zal er van de week weer eens naar kijken (hij staat niet hier in de buurt).

Jups, en ik ga nu eens kijken of ik een monitor van het roken kan genezen :)

In ieder geval alvast mijn dank voor de tips!

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Klopt. Maar het kan wel zo zijn dat een element aardsluiting geeft. Zit er een aardlekschakelaar tussen, dan moet deze uitschakelen. Maar het verschil tussen een aardsluiting en een kortsluiting kan wel eens moeilijk zijn. Hoe heb je de elementen doorgemeten? Met de elementen in het water, en meten met een isolatieweerstandsmeter zg. Megger, ?

Een klein scheurtje in een element kan problemen gaan geven als het element warm wordt. Het is een voorbode van een veel groter probleem, oftewel definitief kapot.

Jantje

Reply to
Jantje

Op Sat, 18 Dec 2004 16:48:38 +0100, schreef Jantje:

Nee, maar de woning heeft een prima werkende aardlekautomaat, en het is de 16A-zekering die telkens doorslaat, niet de aardlekschakelaar.

Ik zal de pompmotor eens aan een nader onderzoek onderwerpen - en ik herinner me nu ook een verbrande, kortgesloten pomp van lang geleden, waarbij een muntje de schoep blokkeerde ...

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Je kunt ook de machine zovermogelijk openschroeven en dan een wasje draaien. In het halfdonker kun je dan misschien een flits zien en eventueel horen waar het ongeveer zit.

Ik ga er vanuit dat je de direct aan 16A zekering gevoeld hebt hoe heet die was, om te controleren of het geen overbelasting is.

--
Wil je ook niet voor muisklikken gaan betalen?
Stem dan tegen de Europesegrondwet.

pim. ReplyTo: nospam4me [at] schaeffer.tk

Reply to
pim schaeffer

Op Sat, 18 Dec 2004 17:14:37 +0100, schreef pim schaeffer:

Ik weet zo goed als zeker dat een eventuele flits in de schakelklok zal optreden, dus dat zal weinig opleveren. Bovendien is het bijzonder lastig om een half uur lang geconcentreerd in het donker naar een machine te kijken om te zien waar een eenmalig vonkje optreedt.

Nee. Bovendien is het een schakelautomaat; worden die voelbaar warmer bij hoge belastingen? Ik kan het me niet herinneren. Ik zal eerst maar eens naar de pomp kijken, dat is toch wel de meest waarschijnlijke kandidaat.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

???????????????????????????????????????????????????????????????????/ Een aardlekautomaat en een zekering?? Hier klopt iets niet. A) De wasmachine is aangesloten op een eindgroep beveiligd met een 16 Ampere zekering (of automaat),of B) De wasmachine is aangesloten op een eindgroep beveiligd met een 16 Ampere zekering(of automaat), welke voor-beveiligd is door een aardlekschakelaar, of C) aangesloten op een eindgroep met een aardlekautomaat, of je hebt een wel heel vreemde installatie in huis.

Bij geval A) is kortsluiting en aardsluiting door een leek niet maar zo vast te stellen, in beide gevallen gaat de zekering eruit. Bij geval B) gaat bij kortsluiting alleen de zekering (of automaat) eruit, de aardlkek niet, en bij aardsluiting gaat de aardlekschakelaar er uit, de zekering, (of automaat) kan ook, afhankelijk van diverse andere oorzaken, of Bij geval C) is korstsluiting en aardsluiting door een leek niet maar zo vast te stellen, de aardlekautomaat springt eruit.

Indien de aardlekschakelaar eruit gaat, en dan voornamelijk bij 30 mA (0,03 A) aardlekschakelaars, hoeft dit niet aan de wasmachine zelf te liggen. Er kunnen meerder apparaten zijn, elk met een geringe lekstroom. Komt de wasmachine hierbij, ook met een geringe lekstroom, dan kan het totaal wel eens net te veel zijn, en de aardlekschakelaar springt eruit.

jantje

Reply to
Jantje

Op Sat, 18 Dec 2004 19:20:11 +0100, schreef Jantje:

Misschien hanteerde ik de termen niet zo nauwkeurig, ik ben geen installateur (en ik houd me verder ook totaal niet met installatietechniek bezig - vandaar dat ik ook gelijk hier in de groep aanklop als ik een probleem op dit gebied tegenkom). Waarin verschilt een aardlekautomaat dan eigenlijk van een alledaagse aardlekschakelaar zoals die in bijna iedere meterkast zit?

Hoe dan ook, het enige wat telkens na een half uur doorslaat, is de 16A automatische zekering.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Even theorie: Je hebt kortsluiting, en je hebt aardsluiting. In de techniek twee heel verschillende sluitingen, voor een leek vaak moeilijk te onderscheiden. Kortsluiting (of overbelasting) ontstaat wanneer de Fase draad (ondeboeld) tegen de Nul draad komt, bv door een defekt. Voorbeeld: Doorgebrande motor.

Aardsluiting ontstaat wanneer de Fase draad, of een onder spanning staand gedeelte, onbedoeld tegen een geaard deel aankomt. Voorbeeld, je verwarminselement in de wasmachine is gebarsten, er komt vocht in, en via deze weg onstaat er een aardsluiting.

Een aardlekautomaat is een kombinatie van een aardlekschakelaar en een installatieautomaat (automaat) Deze springt eruit bij aardsluiting en bij kortsluiting of overbelasting.

Een (installatie-)automaat gaat er uit bij kortsluiting of overbelasting. Deze overbelasting, of kortsluiting kan (let op kan) veroorzaakt worden door een aardsluiting.

Een aardlekschakelaar mag er bij een kortsluiting, of overbelasting niet uitspringen.

Kan er boeken over vol schrijven, dus dat doe ik maar niet., maar vragen?? je bent welkom jantje

Reply to
Jantje

Waarom zet je de programmaknop niet meteen in de standen bijv. centrifugeren,water afpompen, enz dan weet je meteen welk onderdeel defect is?

succes!!

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Reply to
jo

Knip>

Weer zo'n hobbiest die alles maar dan ook alles zelf moet doen ! Die waarde van 3 ohm is errug ongewoon ! Mijn ervaring met oude wasmachines is dat daarvan nog wel eens de koolborstels scheef slijten, met alle gevolgen van dien. Voor de lichtere motoren (pompjes e.d) vind je nog weleens een kortsluitanker motortje daarvan zijn vaak de glijlagers versleten of vervuild.

Groeten Robert Oor Die vorige week een motor van zijn ford taunus reviseerde en vandaag de wasmachine gerepareerd heeft en en zich nu het hoofd breekt over een andere website, en een thin client op zijn linux machine wil opzetten over het homenetwerk, zijn kortegolf zender opnieuw aan het instaleren is nog een schakelende voeding van de toekomstige thin client aan het repareren is en twee weken geleden nog de motor van zijn toyota voorzien heeft van nieuwe kleppen, zuigerveren, drijfstanglagers koppakking en distributieriem. Maar ook wel eens wat aan een ander overlaat....

--
Groeten Robert Oor
registered Linux user 361161

Go wat een interessante jongen ben jij zeg ;-) Mijn Win XP bak hangt al jaren via een Linux bak aan het internet. ;)

André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.

Een aardlekschakelaar gaat er ook uit als er een kortsluiting is tussen fase en de nul.

Na een half uur gaat hij waswater wegpompen Richard, dus kijk eens naar de pomp.

André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.

de motoren zullen het niet zo gauw zijn want in dat half uur heeft ie al gedraaid. neem ik aan je kunt hem evt op centrifugeren zetten zonder dat er water inzit gebeurt het weer dan kan het de pomp zijn of de centifuge motor. gooi de draden van element eraf zorg dat ze niks raken. . als er gewone schroefpatronen in de meterkast zitten dan kun je die vervangen voor een lamp. je laat de machine op de stand staan waar ie sluiting heeft. dan draden losgooien en kijken wanneer lamp zwakker brand of bijna uitgaat let op dit is maar een hulpmiddel dus hoeft niet altijd te werken en in de machine zitten ook onstoorfilters met een con. deze heeft 2 aansluitingen en een aarde gooi die maar meteen los . succes in er zitten ook 3 waterslotjes op de achterkant die ook losgooien.

"bausie." schreef >

wasmachines

andere

Reply to
marcel van kesteren

"bausie." schreef in bericht news:cq3hnu$4ef$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Bij baus gebeurt hetvolgende:

fase en

Ik raad een iedereen aan bij wie dit ook gebeurt onmiddellijk zijn elektrische installatie na te laten kijken. Er kan een ernstig defekt zijn. Bij een goede installatie kan dit nl niet voorkomen.

jantje

Reply to
Jantje

Sorry de aardlekschakelaar hier boven, moest aardlekautomaat zijn.

André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.

Andre

Fijn dat jij mij intresant vind maar het was eerder voor Richard bedoeld die het net alszo velen onder ons het niet kan laten om echt alles zelf te doen ;-) En die linux bak aan internet is inderdaad zeer verstandig alleen jammer dat daar dan weer een XP bak achter hangt :-( Maar ik wilde overigens geen PC aan internet hangen via linux (ik doe eigenlijk niks anders) maar met een uitgekleede pc zonder harddisk (als een soort terminal) als tweede of derde gebruiker via het netwerk op mijn hoofd pc inloggen en mijn ding doen. Dat kan met XP niet !

--

Video 8ten ?

--
Groeten Robert Oor
registered Linux user 361161
Reply to
Familie Oor

Met 2000 of 2003 wel... Neemt niet weg dat linux dat van huis uit al kan, terwijl het er in windows aangeplakt is. Werkt op zich wel prima, zeker ook in een hybride linux-windows omgeving..