microscoop bij Lidl, is dit wat?

Hallo,

Momenteel te koop bij de Lidl: Microscoop

- glazen lenzen

- oogglas: 10x, 16x

- objectief: 4x, 10x, 40x

- resolutie: 320 x 240 pixels

- aansluitbaar op computer door USB-kabel, incl. software

- 6 volt verlichting

- prijs 70 euro

Ik hoef geen super-microscoop, maar is dit het geld waard? Alvast bedankt voor jullie reacties! Anton

Reply to
ÂÑTØÑ

Ik denk als je alleen maar een simpel microscoopje wilt, dat je dan even goed een microscoopje uit een goede speelgoedwinkel kunt gebruiken (30 tot

40 euro).

Maar.

Bij dit microscoopje krijg je de beelden op het scherm van je PC (beeldvullend of maar een klein deel?), en je kunt ze (neem ik aan) opslaan. Dat zijn natuurlijk krachtige extra mogelijkheden die je misschien heel goed kunt gebruiken. Of dat het extra geld waard is, moet je zelf beslissen.

Staat er eventueel bij dat het cameragedeelte ook nog als een soort webcam gebruikt kan worden? Dat scheelt ook weer.

De kwaliteit van dit soort microscoopjes is meestal erg matig. Je kunt vaak wel heel goed naar kevers en vlooien kijken en ook nog wel naar slootwater met beestjes erin, maar verwacht er verder niet te veel van. Je zult waarschijnlijk geen microben kunnen zien. De lenzen zijn maar matig. Je zult daardoor vertekeningen in de beelden zien, onscherpe beelden buiten het midden, de verlichting is weinig egaal, enzovoort. Het mechaniek is moeilijk te bedienen (scherpstellen is lastig en je moet het glaasje met de hand bewegen). De sterkste vergrotingen zijn meestal niet zinvol bruikbaar.

Hoe het met het computermicroscoopje zit, weet ik niet maar het optische gedeelte zal van ongeveer dezelfde kwaliteit zijn, niet beter.

Telefan

Reply to
telefan

Deze resolutie levert maar matige plaatjes op. Het is een kwart van vga resolutie (640 x 480)

Dat is mooi.

--
pim. ReplyTo: news^A^B^C3^Hlezer [at] schaeffer.tk
Reply to

Voor welk doel? Om wat mee te spelen lijkt het ding me prima geschikt, maar aanzienlijk minder om er een artsenopleiding mee te volgen... De resolutie is overigens redelijk prut, en voornamelijk geschikt om de plaatjes met je mobieltje te versturen.

Helaas...de microscoop was vanochtend alweer uitverkocht :-( Toch nog bedankt voor de replies. Anton

Reply to
ÂÑTØÑ

Waar woon je? De Lidl in Zeist heeft de aanbiedingen meestal nog lang leverbaar- zo heb ik ontdekt. Ruud

Reply to
Ruud Poeze

"Ruud Poeze" schreef

Helaas, ik woon niet in de buurt: Groningen (stad). Bij beide filialen hier was het uitverkocht. Anton

Reply to
ÂÑTØÑ

Ik dacht hetzelfde: leuk om aan mensen te zien dat dit 'kan'. Als je een werkstukje maakt over kleine beestjes kun je zelf wat simpele opnamen maken, maar dan heb je het ook helemaal gehad. Pak maar eens een 320x240 plaatje van Internet. Leuk om even te zien, maar niet meer dan dat... Ik ga er, gezien de prijs, maar even vanuit dat de bediening volledig handmatig is (scherpstellen, positioneren), anders is het natuurlijk helemaal leuk speelgoed.

Remco

Reply to
Remco Bruijne