Lijntrafo TV (veilig) vervangen

Hallo electronica hobbyisten,

M'n Loewe Calida 100htz TV heeft een doorgebrande Lijntrafo. Voordat ik hem naar zijn laatste rustplaats breng zou ik zelf de trafo willen vervangen want hij is te oud om nog voor een dure reparatie in aanmerking te komen. Het is toch gewoon een kwestie van lijntrafo losmaken van de beeldbuis en nieuwe monteren. Hoe kan nu het beste de beeldbuis ontladen worden zonder dat ik zelf naar m'n laatste rustplaats gebracht moet worden..:-)

Reply to
R'nB

De lamme manier: Paar dagen uit laten staan (heb je vast al bereikt inmiddels), en dan een schroevendraaier nemen, draadje tussen schroevendraaier en massakabel rond de beeldbuis zetten, en dan met de kop van de schroevendraaier onder de nap om de anode te ontladen.

Dat laatste is meestal niet eens meer nodig, maar better be safe than be sorry!

Bram

Reply to
Bram Avontuur

Ja..gelukt hoor. De TV stond inderdaad al een paar dagen uit en was na meting spanningloos. Ik heb de printplaat waar de lijntrafo op zit verwijderd en ga er mee naar een serviceonderdelen filiaal van Loewe voor een nieuwe lijntrafo. Zal vragen of zij hem gelijk kunnen vervangen en solderen voor hun is dat een fluitje van een cent..:-). Bedankt voor de uitleg Bram.

groeten, Rob

"Bram Avontuur" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@usenet.avontuur.org.invalid...

Reply to
R'nB

AH, ook een Loewe.. Bij mijn tv (Loewe Planus uit '99) heb ik die ook al kunnen vervangen. Gewoon zo'n el-cheapo vervangend merk erin gestopt (het origineel is blijkbaar niet zo best, standaard probleem schijnbaar bij die Loewes), en die doet het nu al een paar jaar uitstekend. Kun je zelf op zich ook wel vervangen, gewoon alle soldeerpunten wegzuigen met of een vacuumpompje of wegzuiglint (litze). Dan trek je de trafo zo zonder problemen van de plaat, en kun je de nieuwe plaatsen.

Succes ermee!

Bram

Reply to
Bram Avontuur

"Bram Avontuur" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@usenet.avontuur.org.invalid...

Ja..dat is natuurlijk ook een goed idee. En waar heb jij die el-cheapo..trafo vandaan ? Heb al een berichtje naar

gestuurd of zij een lijntrafo voor de Loewe Calida kunnen leveren. Ze hebben ze al voor 15 euro maar weet niet of deze ook werkt in mijn tv. Rolletje litze van zo'n 1 euro er bij en ik kan aan de slag..:-)

groeten, Rob

Reply to
R'nB

schreef in bericht news:45e046fd$0$329$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Hallo Maarten Het is inderdaad een Calida 5784 ZP - 110Q414. De trafo gegevens beginnen ook met 276... Ik zal al deze gevens ook doorgeven aan electonica-online en dan om HR-Diemen vragen..bedankt.

groeten, Rob

Reply to
R'nB

Die ik erin gezet heb, is ook een HR-Diemen. Volgens mij besteld via elektronica-online.nl destijds.

Overigens doet de ondersteboven gemonteerde 'foute' philips beeldbuis het na meer dan een jaar nog steeds uitstekend. Heel af en toen (eens per 2 of 3 maanden) is er nog een interne kortsluiting (paars beeld), maar blijkbaar brandt die zichzelf telkens weer weg.

Bram

Reply to
Bram Avontuur

Ik heb eens een optater gehad van een beeldbuis in een monitor die al in geen weken meer aangezet was.

Altijd ontladen, zou ik dus zeggen.

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:

Een mooi schone beeldbuis in een droge ruimte houdt maandenlang een potentieel dodelijke lading vast.

En anders wordt het voelen en vervolgens leren. :>

--
Ruben

	Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
		-- Ambrose Bierce, "The Devil's Dictionary"
Reply to
Ruben van der Leij

Ik heb eens een optater gehad van een beeldbuis die ongeveer 2 uur achter mij op een tafel had gelegen ná uitgewisseld te zijn in een TV. Die bouwde toch weer lading op en bij het naar de container dragen gleed de dop tegen mijn T-shirt. Toen heb ik hem maar losgelaten.....

De beeldbuis hoefde daarna niet meer in de recycle container ;-)

Grtz, Ben

Reply to
Ben Zandstra

"Ben Zandstra" schreef in bericht news:45e28324$0$204$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

Spooky..:-) The attack of the tube-electrons..!!

Reply to
R'nB

"Bram Avontuur" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@usenet.avontuur.org.invalid...

Die Loewe Calida is ook eenvoudig te demonteren. Ik heb hem volledig uit elkaar gehaald, de hoofdprintplaat met trafo kon er na het losmaken van de stekkers er zo uitgeschoven worden. Heb ik ook gelijk maar de beeldbuis verwijderd en goed schoongemaakt. De speakers die aan de voorkant tegen de voorkast aangeschoeft zitten ook verwijderd. Nu is de kast (2 delen) leeg en kan ook goed schoongemaakt worden en wat beschadigingetjes bijgewerkt worden. Ik ga de kast ook overspuiten en een two-tone kleur. Ja leuk project...zelf je tv restaureren. Heb bij electonica-online een Eldor HR-Diemen trafo met Litze besteld. Zijn er verder nog tips van jullie kant waar rekening mee gehouden kan worden. Tot nu toe geen complicaties tegen gekomen.

groeten, Rob

Reply to
R'nB