Elektrische Kasten Voor PLC's

Geachte,

Ik vraag mij af of er bepaalde richtlijnen zijn waaraan een elektrische besturingskast voor een PLC of DCS systeem moet voldoen. Ik heb al overal gezocht maar blijkbaar staat er niet veel op internet over dit onderwerp.

Vb:

- kleur aders die je gaat gebruiken

- nummering van de aders en de klemmen

- gebruikte norm

- algemene afwerking

- aansluiting 220V

- aansluiting voeding

- aarding + instrumentatieaarde

- afzekering

- klemmen

- etc.....

Kan iemand mij aan een aantal foto's helpen af aan een aantal documenten?

Dank u

Reply to
Tobias

Koop eens het boekje NEN1010, hier staat alles in, zijn de voorschriften.

Groet Theo.

Reply to
Theo

Vraag eens op

"Tobias" schreef in bericht news:406f3272$0$1964$ snipped-for-privacy@news.skynet.be...

over

Reply to
Thierry Vanmarcke

"Tobias" schreef in bericht news:406f3272$0$1964$ snipped-for-privacy@news.skynet.be...

over

Volgens de europese normen wordt er alleen nog blauw gebruikt voor al de 24v toepassing ,zowel voor + als - als ingang plc. Rood wordt gebruikt voor alle 220volt toepassingen . Wit voor signaal draden bijvoorbeeld voor analoge ingangen en uitgangen. Men is wel niet verplicht deze aan te houden , het is ook niet echt overzichtelijk. Persoonlijk gebruik ik bruin voor +24v,grijs -24v Rood fase stuurspanning en blauw nul. Oranje voor de ingangen van de plc en zwart voor de uitgangen van de plc. Wit voor de analoge signalen. Voor de nummering hou ik nr1 voor de fase en 0 voor de nul. Voor de rest gebruik ik meestal de naam van de ingang bv X7(mitsubishi) en voor de uitgangen Y10bv. Door de verschillende kleuren moet er trouwens een stuk minder genummerd worden je weet daardoor als je een rode draad ziet je de fase van de stuurspanning vasthebt. Hier een vb van een kast met europese kleurcodering,is jammer genoeg niet echt scherp.

Groeten Rusty

Reply to
Rusty

Voor 230 volt word bruin blauw en geel/groen gebruikt...!!! Rusty

André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.

"Tobias" schreef in bericht news:406f3272$0$1964$ snipped-for-privacy@news.skynet.be...

over

De meest belangrijke norm voor de elektrieker is de NEN1010. Alle elektrische installaties moeten aan deze norm voldoen, ook besturingskasten. Het is moeilijk een een en ander te vinden hierover in de norm, daar deze voornamelijk over installaties gaat. Maar het meest belangrijke staat er wel in. Verder kun je meer vinden over schakel en besturingskasten in de zg machine/richtlijn, oftewel de NEN-EN60204-1, en moet je kast voldoen aan de norm NEN-EN-IEC 60439-1, Schakel en verdeelinrichtingen voor laagspanning. Deze laatste norm gaat meer over de verdeelinrichtingen, zekeringen etc. Meestal heb je deze norm niet nodig, dat wijst zich zelf wel, alleen als je met grotere vermogens gaat werken is het zinvol kennis van deze norm te nemen.

De normen staan, zover mij bekend helaas niet op internet. Deze zul je als je ze niet hebt moete kopen bij

Jantje

Reply to
jantje

24v

geel/groen is gereserveerd voor de aarddraad, of de PEN draad. Hier mag bijna nooit van afgeweken worden.

Reply to
jantje

24v

Ik zal het vertellen tegen de ingeneers van KSE dat ze de regelmenten niet kennen en raad bij jou moeten vragen. KSE is nochtans een Nederlands bedrijf die de europese normen aanhoudt.

Geel/Groen is nog altijde de aarde en dat heeft trouwens niks te maken met

220 of 24v of wat dan ook. Groeten Rusty
Reply to
Rusty

"jantje" schreef in bericht news:406fc28d$0$30966$ snipped-for-privacy@reader1.nntp.hccnet.nl...

de

Heel juist Jantje daar mag zeker niet van afgeweken worden alhoewel ze in de praktijk de geel/groene draad wel eens als stroomdraad gebruiken wat levensgevaarlijk is trouwens.

Groeten Rusty

Reply to
Rusty

"Tobias" schreef in bericht news:406f3272$0$1964$ snipped-for-privacy@news.skynet.be... | Geachte, | | Ik vraag mij af of er bepaalde richtlijnen zijn waaraan een elektrische | besturingskast voor een PLC of DCS systeem moet voldoen. | Ik heb al overal gezocht maar blijkbaar staat er niet veel op internet over | dit onderwerp. | | Vb: | - kleur aders die je gaat gebruiken

In de bedradingskokers of de kast mag je gebruiken wat je wil, rose pimpelpaars of wat je maar mooi vind.

| - nummering van de aders en de klemmen

Mag je helemaal zelf weten, alhoewel starten bij een en oplopend met telkens 1 het meest voor de hand ligt moet dat ook weer niet.

| - gebruikte norm

???? Norm ???? CE lijkt mij en dat ligt vast en kan je opzoeken in de normbladen.

| - algemene afwerking

Die vraag begrijp ik niet helemaal ?

| - aansluiting 220V

Sja die lijkt me onmisbaar om de boel te voeden.

| - aansluiting voeding

Via klemmenstrook in kast (L1/N aarde) naar HS en terug naar de klemmenstrook in de kast , is dat wat ???

| - aarding + instrumentatieaarde

Is dezelfde...

| - afzekering

230 volt bedoel je ? Naar de PLC kast zekeren volgens de belastingsnorm van de voedings kabel , lijkt je dat wat ???

| - klemmen

Eh, ja klemmen die heb je wel nodig.

| - etc..... | | Kan iemand mij aan een aantal foto's helpen af aan een aantal documenten?

???

| | Dank u | | | |

Reply to
Nagel

"Theo" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@hotmail.com... | Tobias wrote: | | > Geachte, | >

Dat is helemaal niet waar.

| | Groet Theo. |

Reply to
Nagel

"bausie." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@xs4all.nl... | Rusty schreef: | > >

> [...]

24v | > toepassing ,zowel voor + als - als ingang plc. | > Rood wordt gebruikt voor alle 220volt toepassingen . | | Voor 230 volt word bruin blauw en geel/groen gebruikt...!!!

In kabels en huisinstallaties ja, in de industrie en met name in schakelkasten gebeurt dat nooit, je treft er in veel gevallen maar een kleur aan voor alles. Dat is ook de reden dat onbevoegden de kasten niet mogen openen en er- in mogen grutten..

| Rusty | -- | Groeten, | André |

Nagel

"jantje" schreef in bericht news:406fc28d$0$30966$ snipped-for-privacy@reader1.nntp.hccnet.nl... | | "bausie." schreef in bericht | news: snipped-for-privacy@xs4all.nl... | > Rusty schreef: | > > >

> [...]

Wat een onzin, waarom denk je dat al die gekleurde tape gemaakt word ????? Precies, om van een pakkumbeet zwarte bruine of rode ader een aarde te kunnen maken bijvoorbeeld;-))

| | | | | |

Reply to
Nagel

Reply to
polleke

"polleke" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com... | onderstaande opmerkingen zijn niet correct. CE is bijvoorbeeld geen | norm.

Dat is het wel, alleen is de norm net als elke andere onderhavig aan interpretatie. Moet jij eens een product in de industrie zien te verkopen zonder CE markering;-))

| was het dat maar. | kleuren liggen vast hoor.

Voor thuis ja;-)

??? | >

Reply to
Nagel

"Nagel" schreef in bericht news:c4r6uc$1udt$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

In de meest simpele vorm, is CE een kwestie van het logo aanbrengen op het product. Het is een zelf certificering, er zijn ook geen instanties die het controleren. Het geeft alleen aan dat de fabrikant van mening is dat het product aan bepaalde richtlijnen (!) voldoet, maar het ontslaat hem natuurlijk niet van zijn produkt aansprakelijkheid. Met name dat laatste garandeert dat in de meeste gevallen producten wel aan meeste richtlijnen (!) normen voldoen, fabrikanten zijn niet helemaal gek natuurlijk. Kleinere fabriekjes bouwen hun apparaten gewoon met 'gezond verstand' en plakken er een CE sticker op en klaar. Dat is in principe 100% legaal en meestal ook wel verantwoord.

Let op de term 'richtlijnen'. Dat is iets anders dan wettelijke verplichte eigenschappen of wettelijk vastgelegde besluiten. Zo is voor personen liften het liften besluit, waarin o.a. is opgenomen dat een lift periodiek onderhouden *moet* worden en gekeurd. Er is bijvoorbeeld de ijkwet, waarin is geregeld dat weegtoestelen voor de handel aan bepaalde voorwaarden

*moeten* voldoen. Seriematig vervaardigde producten die in de EU verhandeld worden, *moeten* een CE sticker hebben, waaruit valt af te leiden wie het product heeft gemaakt. Enkele stuks of prototypes vallen weer daarbuiten. M.a.w. er mag nog steeds een heleboel, maar liever geen levensgevaarlijk prutswerk, anders loop je de kans op produkt aansprakelijkheid te worden gepakt, met alle mogelijke gevolgen van dien.
--
Thanks, Frank.
(remove 'x' and 'invalid' when replying by email)

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:40712889$0$17708$ snipped-for-privacy@news.astraweb.com... | "Nagel" schreef in bericht | news:c4r6uc$1udt$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net... | >

;-)) Moet jij (ik zeg het nog een keer) eens proberen een apparaat of machine zonder ce merk proberen te verkopen, lukt je nooit. Voldoet een dergelijk apparaat niet aan de richtlijn en gebeuren er ongelukken of ontstaat er schade dan breekt de pleuris uit...

Dat richtlijnen en wetten veelal niet nageleefd worden weten we allemaal, en daarmee vertel je dan ook niets nieuws. De koper dekt zich echter meer dan voldoende in ermee.

Nee, een richtlijn is een stel basisregels waarbinnen men zelf vrij is creatief te werken. Zo kennen we bijvoorbeeld ook de machine richtlijn. Ga je die doorlezen staan er geen gedefinieerde artikelen in. Wel staat er een omschrijving van de eisen aan welke een machine of apparaat minimaal moet voldoen.

Ook word er aangegeven op welke wijze men het beste tot een goed en veilig resultaat kan komen.

| wettelijke verplichte eigenschappen of wettelijk | vastgelegde besluiten. Zo is voor personen liften | het liften besluit, waarin o.a. is opgenomen dat een | lift periodiek onderhouden *moet* worden en gekeurd. | Er is bijvoorbeeld de ijkwet, waarin is geregeld dat | weegtoestelen voor de handel aan bepaalde voorwaarden | *moeten* voldoen. Seriematig vervaardigde producten | die in de EU verhandeld worden, *moeten* een CE sticker | hebben, waaruit valt af te leiden wie het product | heeft gemaakt. Enkele stuks of prototypes vallen weer

Op de CE sticker is op geen enkele wijze af te leiden wie de fabrikant van een apparaat of machine was, je kan die dingen gewoon bij de groothandel bestellen.

| daarbuiten. M.a.w. er mag nog steeds een heleboel, maar | liever geen levensgevaarlijk prutswerk, anders loop | je de kans op produkt aansprakelijkheid te worden | gepakt, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Precies, en meer regels zijn er dan ook niet nodig. Teveel is alleen maar verstikkend voor de bedrijvigheid.