droge loaadaccu voeden in auro

hallo, volgende probleemstelling:

heb GPS + extrerne (muis) antenne in auto. Deze wordt gevoed vanaf sigarenaanstekker., De voeding vd sigarenaanstekker valt echter weg zonder kontakt, dan verliest ook het backup-batterijte , na een dag of 2 -3 zijn gegevens, zodat het langer duurt om een fix te krijgen met de GPS satellieten. Nu is mijn gedacht om een een buffer accu van 12v (bv 10Ah), van het 'droge , gesloten' type er tussen te schakelen als opvang.

Dus deze zou moeten opgeladen worden vanaf de sigarenaanstekker als de auto draait, en dus tijdelijk (een paar dagen ) de GPs antenne voeding kunnen opvangen - zoadat ik na een week met geen lege auto accu sta (moest ik de schakeling continu op de auto -accu aanschakelen) ( het buffer accu-tje is dan zo erg niet, dat het leeg is) nu mijn vraag hoe best het 12v droge loodaccu opladen vanaf de spanning vd (draaiende ) autospanning ?

suggesties welkom

Lucky

Reply to
Lucky

Meestal zwerft er achter de autoradio een draad die continue gevoederd wordt ongeacht stand van de contactsleutel. Even een extra aansluiting beunen naar zo'n sigaretten contact en dan heb je continue voeding. En dan zet je gewoon een zwaardere accu in je toet als je bang bent dat het ontlaad. Je kunt natuurlijk wel even de stroom meten en dat delen op de capaciteit van de accu en dan weet je hoe lang het duurt voor dat de accu leeg is.

--
# A brain storm to one person could be a slight draft to the other one.
# Cees Keyer, HVA dept I&E, Weesperzijde 190, 1097DZ Amsterdam, Holland

Een beetje gevaarlijk advies. Als iemand - onwetend van deze aanpassing - de sigaren aansteker gebruikt vliegt op z,n gunsticht de zekering van dat radiodraadje er uit. De GPS direct op dat radiodraadje lijkt mij beter.

Hans

Reply to
JT van Es

de

Of een apart draadje met zekering direct van de accu naar de sigaretten aansteker

--
Groeten Robert Oor
registered Linux user 361161

OK, inderdaad het gaat er niet om dat ik aan geen continu aanwezige spanning van 12 V kan komen, maar ik heb eens een meting gedaan: en in standby verbruikt het geheel 100 a 150 mA , dat is op 24h ongeveer 2,5 a 3,5 Ah vd capaciteit vd accu, die aangezien het geen diesel-auto , is maar een

36 Ah accu heeft (theoretisch). Maar aangezien de donkere dagen eran komen, en dus praktisch alltijd met lichten, en ondooiing en verwarming en soms veeel korte ritten doe, veel starten en ook nog daarbij bij de koude toestand de accu zowieso van vermogen-capaciteit verminderd .... Auto staat ook nog een 3-tal dagen stil per week , vrees ik ervoor dat ik eens vergeet dat spul af te schakelen vd accu, er op een meest ongelegen morgen zal staan met een lege accu, daarom mijn bedoeling om een buffer accutje tussen te plaatsen die die bv die 3 dagen enz... kan opvangen - is die leeg dat is niet zo erg. Dus toch echt liever een dat kleine acuu van bv 7Ah of zoiets in de koffer als buffer -dus houd het volgeladen een 3-tal dagen vol als buffer. Maar hoe dat 12V dingetje best laten opladen wanneer de moter draait.

Lucky

Reply to
Lucky

Als constante spannings aansluiting niet mogelijk is (zie eerdere posters, dan buffer accu aansluiten op aansteker plug met bv. 12V 5W lamp in serie. Deze lamp zorgt ervoor dat de bufferaccu niet teveel gaat "meehelpen" de auto te starten, waardoor de bufferaccu / bedrading het warm krijgt. Door het PTC effect van de lamp zal er vrijwel geen spanningsval over de lamp staan als de laadspanning nadert tot de "volle" spanning van ~13.8V (Loodgel accu - elke modelbouw winkel heeft ze). Ook zorgt de lamp voor stroombegrenzing als de bufferaccu zeer leeg is. ...en je hebt een laadinidicatie!

--
 - René
Reply to

René,

inderdaad, daar had ik nog niet op gedacht ... en simpel dat lijkt me een goede oplossing, ik doe daar een paar testen mee.

bedankt voor de tip !

groeten Lucky

Reply to
Lucky

de

voeding

In dat geval zou ik zeggen een aparte droge accu waar de GPS opzit welke dmv een relais of schakeltransitor met het boordnet is verbonden, schakelen doe je dan met bv de sigaretten aansteker, zet daar een relais op wat de gpsaccu met het boordnet verbind zodra gestart wordt.

--
Groeten Robert Oor
registered Linux user 361161
Reply to
Familie Oor

Robert, inderdaad ook nog een oplossing, misschien in combinatie met het simpel oplaadsysteem van Hans , kan met wat proeven ivm laden en ontladen vd droge accu wel in orde brengen. Dus mijn grootste bezorgdheid is om NIET met een lege auto-accu te staan, daarmee , het gedacht van buffer accu (droog) . is die dan leeg, dan is het geen ramp; enkel ' GPS-lock' en navigatie met satellieten heeft dan veel meer tijd nodig om te starten

bedankt voor de tips, andere ideen zijn nog welkom

Lucky

Reply to
Lucky

Ik kan het nauwelijks lezen, dus ik sla dit maar over. Tjonge jonge.

Reply to
Telcofan

eens naar de oogarts voor een aangepaste bril kan misschien helpen ?

Reply to
nobody

Grappige reactie.

Telcofan.