Sluiting in computer...wat nu?

Na een anderhalf jaar dagelijks gebruik van mijn computer, heeft deze sinds vandaag plotseling kuren met electriciteit. Bij het aanzetten sprong de stop eruit en na de stop vervangen te hebben en de stekker er van achteren weer in gedaan te hebben sprong de stop er weer uit...helaas bleek dat de schakelaar van de computer nog aan stond en de stekker nog in het stopcontact...duh.

Mijn verwachting is dat de stop er weer uitspringt als ik de computer weer aanzet. Mijn vraag is dus: "Hoe kan ik nu verder om er achter te komen wat wel en niet stuk is?" en "Hoe groot is de kans dat de voeding, het moederbord enzo ook zijn doorgebrand?"

Graag reacties, Rick.

Reply to
Rick

In principe niet de juiste nieuwsgroep voor computerproblemen, maar als electronicus kan ik je vertellen dat de kans erg groot is dat alleen je voeding maar stuk is.

In ieder geval is je voeding stuk. Koop dus een nieuwe voeding (of leen er een), monteer die en je weet wat er nog meer stuk is.

André-Hessel

--
Antispam: Remember to remove the 'y' characters from
          my address to email me. (Replace 'yjensma'

Hoe weet ik dat er geen sluiting meer inzit in stekker of andere onderdelen???

Alvast bedankt, Rick.

Reply to
Rick

Op Tue, 16 May 2006 21:27:46 +0200, schreef Rick:

Aangegoten stekkers vertonen zeer zelden sluiting - ik ben het eigenlijk nog nooit tegengekomen (30 jaar ervaring). Bovendien zeg je het zelf:

"na de stop vervangen te hebben en de stekker er van achteren weer in gedaan te hebben sprong de stop er weer uit...helaas bleek dat de schakelaar van de computer nog aan stond en de stekker nog in het stopcontact"

De stekker stak nog in het stopcontact toen je de stop verving - en de stop ging pas weer stuk toen je de andere kant in de computervoeding stak. Ergo: de voeding is stuk.

Verder zijn computervoedingen tegenwoordig goed bestand tegen kortsluiting aan de secundaire kant (dus de laagspanningskant), dus dat is vrijwel zeker niet aan de orde - en je kunt een nieuwe voeding rustig proberen.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Gelukkig dan maar, kan ik de voeding nog op één of andere manier doormeten voor ik een nieuwe koop?

Reply to
Rick

Op Tue, 16 May 2006 22:27:13 +0200, schreef Rick:

[knip voeding vrijwel zeker stuk]

Met een multimeter kun je meestal vrij vlot de kortsluiting lokaliseren. Zet het ding op het laagste weerstandsbereik (meestal 0-200 ohm) en meet de weerstand tussen de twee buitenste aansluitpolen waar je normaal het netsnoer op steekt. Als dit vrijwel nul ohm is, is vermoedelijk de gelijkrichter stuk, of (heel soms) een ontstoorcondensator. Als dit toch nog een redelijk hoge weerstand laat zien (zeg meer dan honderd of tweehonderd ohm), is er waarschijnlijk achter de gelijkrichter iets kortgesloten - vaak de hoofdtransistoren, soms ook weer een condensator.

Als je geen kaas gegeten hebt van elektronica, is het overigens beter om dit aan een deskundige over te laten. Zo'n voeding kan bij bepaalde storingen langere tijd tot gevaarlijk hoge spanningen opgeladen blijven - al zal dat nu wel niet het geval zijn.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Bekend verschijnsel: mijn schoonmoeder kreeg een hartverzakking na een luide 'plof' uit de PC, bleek dat de voeding overleden is. Even gechecked of alleen de voeding kaduuk was (gelukkig, alleen dit, en niet meer) en vervangen. Hun PC doet het zoals het hoort.

Even voeding wisselen en de rest checken..

Succes, André

--
73'  André, PE1PQX
Mijn site: http://pe1pqx.dyndns.org

Moguh

Rick wrote:

Meestal de net gelijkrichter. Vaak zijn ook schakeltorren en stuurschakeling stuk. Als je die allemaal vervangt werkt de voeding meestal weer. Soms zit er een sluiting in (een van de) secundaire gelijkrichter(s). En dat neemt dan weer wat primaire zaken mee.

Wat ik echter vreemd vind is dat de zekering in de voeding het niet eerst begeeft. Je kan eens kijken of er nog componenten zitten voor de zekering.

Defect in moederbord is onwaarschijnlijk. De voeding is kortsluitvast. Sommige oudere voedingen echter zijn niet in staat een langzaam toenemende stroom te detecteren en kunnen dan stuk gaan door overbelasting.

Vr.Gr, Rob

|        Encrypt your mail. Run your own mailserver and enable TLS     |
|                    http://euobserver.com/9/21580                     |
Rob van der Putten

Gewoon niet aan die voeding sleutelen, daar is aan nieuwe te goedkoop voor. Gewoon beginnen mat een nieuwe voeding. Defect raken van een voeding kan echter ook gepaard gaan met fouten aan de secundaire kant, waardoor er gevolgschade ontstaat. Deze kan je echter alleen maar vaststellen door eerst de voeding te vervangen/repareren..

"Rob van der Putten" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@sput.nl...

Reply to
16052006

Moguh

16052006 wrote:

Wat kost dat dan. En past dat dan ook in je kast.

Een defect moederbord zal niet zo snel de voeding slopen. Wel kan bv een defecte secundaire gelijkrichter de schakeltorren slopen. En dan gaat meestal ook de net gelijkrichter stuk.

Vr.Gr, Rob

|        Encrypt your mail. Run your own mailserver and enable TLS     |
|                    http://euobserver.com/9/21580                     |
Rob van der Putten

Wat een voeding kost kan je op het www simpel opzoeken ook kan je een lokale winkel bellen. Een defect moederbord sloopt inderdaad je voeding niet zo snel. Je moet echter nodig leren lezen, ik schrijf dat als gevolg van een voedingsprobleem wel andere spullen in je computer kunnen overlijden. Niet als nu, maar ik ga van enig snapvermogen uit bij mijn bericht... Zonder zelfs dat zou ik je aanbevelen de boel eerder te laten repareren, immers je repareert zomaar wat kapot..

"Rob van der Putten" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@sput.nl...

Reply to
16052006

Moguh

16052006 wrote:

Dan zou bv de uitgangsspanning te hoog moeten worden. Kan wel, maar is niet waarschijnlijk.

Ik heb momenteel ruzie met fonts enzo. Dit leid er oa toe dat eea vrijwel onleesbaar is.

Voor de poster wellicht. Zelf heb ik monitoren en voedingen altijd zelf gerepareerd; Printspoortjes volgen, evt (deel van) schema uittekenen. Datasheets opzoeken. Scope er aan.

Scheidingtrafo is handig. + 300 V onderbreken, weerstand er tussen en 100 nF naar - Je voorkomt dan dat de ene component de andere sloopt. Als alles werkt RC netwerk er weer uit.

Eigenlijk is het openschroeven van PC en voeding nog het meeste werk.

Vr.Gr, Rob

|        Encrypt your mail. Run your own mailserver and enable TLS     |
|                    http://euobserver.com/9/21580                     |
Rob van der Putten

Ik heb geen verstand van electronica, dus zelf repareren laat ik maar zitten. De eerste actie zal zijn, een nieuwe voeding kopen. Volgens de bestelbon moet ik er één van 350 watt hebben en die zijn voor tussen de

25,00 en 50,00 euro te koop. Voor dit bedrag wil geen risico lopen dat ik meer stuk maak...;-(

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Als er nog spannende dingen gebeuren, dan zal ik dit aan de nieuwsgroep laten weten;-)

Groeten, Rick.

Reply to
Rick

Opslingeren van de uitgansspanning heb ik vaker gezien dan jou wellicht lief is;-)) Verder vraag ik me af wat een reparatie- kanon (ben je volgens eigen zeggen) hier naar de bekende weg komt vragen. Maar goed, alles mag en kan.

"Rob van der Putten" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@sput.nl...

Reply to
16052006

meld ook even als het gelukt is.

--
"Life is short, art is long, opportunity fleeting,
experimenting dangerous, reasoning difficult.? (Hippocrates)

pim. ReplyTo: nospam4me [at] schaeffer.tk
Reply to
pim schaeffer

"Rick" schreef in bericht news:446a35a5$0$2030$ snipped-for-privacy@text.nova.planet.nl...

Als de zekering in de voeding nog heel is ,is er waarschijnlijk sluiting naar massa ofwel aarde. Dan is niet je stop gesprongen maar je aardlek schakelaar is afgesprongen. Je zou nog met een multimeter kunnen meten van de stroonvoerende pennen naar de middelste pen ,de massa. het moet dan hoogohmig zijn (geen sluiting) zo ja dan is je voeding stul(wat we toch al vermoeden). Overiggens is mijafgeleerd om voedingen te repareren want na 2 keer repareren (voedingstorren vervangen) is na een week weer alles stuk gegaan inclusief de moedeboard.(kan er dus niet echt tegen)

Goetjes Jopie

Reply to
Jopie

En waarom zou dit niet de juiste nieuwsgroep zijn?

nl.hobby.elektronica. Weliswaar is het electronisch, maar voor computers zijn er specifiekere groepen, zeker omdat blijkt dat het hier niet gaat om een reparatie van een voeding op componentniveau, maar gewoon om een simpele vervanging. Het moet je verder ook opgevallen zijn dat ik, en velen met mij, netjes advies geven. Het is niet extreem off-topic, mijn hint was dan ook duidelijk constructief bedoeld, wat verder iedereen wel zal hebben begrepen.

Ik realiseer met net dat ik enige weken geleden een nieuwe grafische kaart heb geinstalleerd in m'n PC. Kan hierdoor de kort sluiting ontstaan zijn of is dit toeval??? Ik ben bang dat de volgende voeding het weer begeeft als ik niet weet wat de oorzaak is...:-)

Alvast bedankt, Rick.

Reply to
Rick